9.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@visordown).
Ak elektrika ešte nie je pripravená prevziať vládu nad motocyklovým svetom, možno by ďalšiu éru mohlo ovládnuť nútené vstrekovanie. Honda práve na veľtrhu EICMA predstavila revolučný veľkoobjemový spaľovací motor V3 s elektrickým preplňovaním.
Kompaktný štvortaktný motor V3
Japonský gigant v utorok tesne po obede predstavil úplne novú platformu: kompaktný štvortaktný motor V3, ktorý odhalil v smrteľne nádhernom rúrkovom ráme s červeným zvýraznením dvoch predných hláv valcov, jedinej zadnej hlavy valcov a malého slimáka elektrického kompresora, ktorý vykukuje cez rám nad prednými hlavami.
Je štíhly – sotva širší ako vidlice, s krásne zakrivenými výfukmi, ktoré by mohli vyzerať skvele v nahom prostredí, a ľahko prístupným olejovým filtrom na ľavej strane. Vôľa ventilov na prednej náprave však bude nepríjemná.
Piesty sú umiestnené pod uhlom 75 stupňov a celý je chladený vodou – nie že by ste na prezentačnom podvozku videli chladiče. Elektrický kompresor je v tomto druhu použitia svetovým unikátom, navrhnutý najmä na zvýšenie krútiaceho momentu pri nízkych a stredných otáčkach.
Zatiaľ čo turbodúchadlá sú poháňané tlakom výfukových plynov a turbodúchadlá sú poháňané priamo výstupným hriadeľom motora, elektronický kompresor Honda je napájaný z batérie. Tým je úplne oddelený od otáčok motora; riadiaca jednotka môže do nasávacích otvorov kedykoľvek vháňať toľko vzduchu, koľko chce. Inžinieri spoločnosti Honda to môžu využiť na úplnú elimináciu akéhokoľvek oneskorenia pri čakaní na zvýšenie výkonu alebo ho vyladiť na dosiahnutie najrôznejších zvýšení účinnosti a výkonu.
Účinnosť tohto celkového systému
Zaujímalo by nás, akú účinnosť dosiahne tento celkový systém v porovnaní s tradičnými remeňovými preplňovačmi, ktoré pri nízkych otáčkach odčerpávajú významné percento výkonu motora, kým sa roztočia a začnú prispievať. Honda stále musí odniekiaľ získať energiu na pohon tohto slimáka – tento motocykel bude potrebovať podstatne vyšší energetický výkon zo svojho alternátora a pravdepodobne aj väčšiu batériu, aby mohol poháňať tento kompresor.
Straty spojené s premenou mechanickej energie na elektrickú a späť spôsobujú, že elektrické preplňované motory dosahujú zvyčajne nižšiu účinnosť ako tie, ktoré pohon získavajú priamo z motora, ale celkový zážitok z jazdy môže byť v tomto prípade stále lepší.
E-kompresor V3 bol vytvorený od základu a je neuveriteľne kompaktný. Honda tvrdí, že vývojári „nanovo vyvinuli motor pre stroje s väčším objemom“. Môžeme si ho predstaviť v najrôznejších použitiach, od pouličných a turistických až po stroje zamerané viac na okruhy. Napokon, ak výrobca motor tak jemne vyladil, ako vyzerá, mohol by sa uplatniť aj v sektore dobrodružných motocyklov.
Nezabudnite však, že ide stále o koncept. Skutočnosť, že je zobrazený na podvozku so širokými profilovými pneumatikami 200/55, neznamená, že je určený na použitie v modeli Fireblade. Než Honda prezradí, kde začne túto vec používať, ešte nejaký čas potrvá.
Má rovnaké usporiadanie valcov ako model NS400R 2T – dvojtaktný trojvalec, ktorý pred 40 rokmi vyvolal rozruch. Ak sa dostane do výroby, pripojí sa k desivému modelu H2 od Kawasaki ako jeden z mála sériových motocyklov s núteným vstrekovaním paliva na trhu.
A výroba je tu skutočne zámerom. „Honda považuje vývoj tohto motora V3 s elektrickým kompresorom za novú výzvu v oblasti spaľovacích motorov a jej cieľom je umožniť zákazníkom ešte viac zažiť radosť z jazdy a vlastníctva motocykla,“ uvádza sa v tlačovej správe spoločnosti. Honda tiež uviedla, že „vývoj tohto nového trojvalcového konceptu bude pokračovať smerom k sériovej výrobe“. Je príliš skoro na to, aby sme sa tešili?
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
KTM 2025 1390 Super Adventure S Evo môže byť najtechnickejším sériovým motocyklom vôbec
Suzuki GSX-8R je motocykel, ktorý chcete vlastniť. Je to majster v každej kategórii
Myšlienka, ktorá zachránila Harley, má už 40 rokov! Dodnes je bestsellerom
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.