Elektro, Správy, Zaujímavosti,

Vyvracanie hoaxov o elektromobiloch, je potrebné mať v garáži špeciálny hasiaci prístroj?

9.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@StoryfulNews). Hoci panuje všeobecné presvedčenie, že elektromobily sú náchylnejšie na požiar, nedávne štúdie ukázali, že opak je pravdou. Je však dôležité poznamenať, že oheň sa...

9.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@StoryfulNews).

Hoci panuje všeobecné presvedčenie, že elektromobily sú náchylnejšie na požiar, nedávne štúdie ukázali, že opak je pravdou. Je však dôležité poznamenať, že oheň sa v prípade elektrických vozidiel správa inak.

Vyvracanie hoaxov o elektromobiloch, je potrebné mať v garáži špeciálny hasiaci prístroj?
Foto: youtube.com/@StoryfulNews

Nástup elektromobilov bol skutočnou zmenou, ktorá ovplyvňuje naše chápanie automobilov. Zároveň vytvoril rad falošných presvedčení a hoaxov týkajúcich sa tohto typu vozidla, ktoré vyvolávajú pochybnosti medzi vodičmi.

Zo všetkých predsudkov týkajúcich sa elektromobilov – a verte mi, že ich je veľa – nás obzvlášť zaujalo presvedčenie, že vozidlá zapojené do elektrickej siete sú náchylnejšie na požiare ako iné typy vozidiel, ktoré používajú spaľovací motor.

Sú elektromobily náchylnejšie na požiare?

V tejto téme je však veľa informácií, ktoré kolujú na internete a v sociálnych médiách, úplne nepravdivých.

Štúdie a analýzy, ktoré vykonali renomované orgány, ako napríklad Euro NCAP, americký Národný úrad pre bezpečnosť cestnej premávky (NHTSA), viaceré univerzity, samotní výrobcovia a spotrebiteľské organizácie, ukazujú, že elektromobily sú v skutočnosti menej náchylné na požiare ako iné typy vozidiel.

Z výsledkov vyplýva, že pri aute s benzínovým alebo naftovým motorom je riziko samovznietenia 10-krát vyššie ako pri elektromobile. Zo štúdií vyplýva, že z každých 100 000 vozidiel vznikne 3 478 požiarov v hybridných vozidlách, 1 530 v autách so spaľovacím motorom a 25,1 v elektrických vozidlách.

Príčiny a následky požiaru v elektromobile

Okrem toho, že je menej pravdepodobné, že ich zachvátia plamene v dôsledku porúch, faktom však zostáva, že spôsob, akým sa reaguje na požiar v elektrickom vozidle, sa líši od spôsobu, akým profesionáli reagujú na požiar v hybridnom, naftovom alebo benzínovom vozidle.

Medzi hlavné príčiny požiaru elektromobilu patria:

  • Fyzické poškodenie lítium-iónových batérií.
  • Tepelné namáhanie vysokými alebo nízkymi teplotami
  • elektrické porucha v dôsledku nadmerného nabíjania alebo nadmerného vybíjania
  • zlyhanie systému riadenia batérie.

Keď nastane niektorý z týchto faktorov, v lítiu v batérii prebieha chemická reakcia, ktorá spôsobuje vznik toxických, korozívnych a vysoko horľavých plynov, ako sú vodík, oxid uhličitý, kyselina chlorovodíková a iné. Uvoľňuje sa aj teplo, čo vedie k požiaru.

Pri požiari sa uvoľňuje obrovské množstvo tepla, ktoré spôsobuje horenie ďalších plastových komponentov a materiálov, čím vzniká reťazová reakcia v každom susednom článku. To sťažuje uhasenie plameňov a vyžaduje si hodiny práce hasičov, aby dostali požiar pod kontrolu.

Okrem toho existuje riziko, že požiar sa môže znovu rozhorieť až 24 hodín po jeho uhasení. Akoby to nestačilo, náklady na vodu potrebnú na uhasenie požiaru sú desaťkrát vyššie ako náklady na spaľovací automobil, v niektorých prípadoch presahujú 20 000 litrov (čo si vyžaduje niekoľko hasičských vozidiel, personál a hodiny práce).

S touto situáciou sa však hasiči musia vyrovnať. Predtým, ako sa tak stane, ak sme to my, kto sa s požiarom stretne ako prvý, našou jedinou zbraňou na boj s ním bude hasiaci prístroj.

A práve tu máme ďalší problém. Hasiaci prístroj totiž nie je plne účinný, pokiaľ sa nepoužije vo veľkom množstve (ako v prípade vody).

Pomáha ochladzovať lítium v batériách, ale keď sa vyčerpá, požiar sa znovu rozhorí. Získate tým len čas na príchod hasičov, ale ak nemáte priemyselné množstvo tohto hasiaceho prostriedku, je veľmi ťažké úplne uhasiť požiar v elektromobile.

Ako uhasiť požiar v elektromobile

Najúčinnejším riešením je použitie hasiaceho prostriedku známeho ako F-500. Tento roztok je viacúčelový zapuzdrovací (izoluje častice paliva, čím znižuje ich schopnosť reagovať s kyslíkom) prostriedok, ktorý dokáže zapuzdriť horľavé palivá a plyny, znížiť teplo a uhasiť požiar.

V nasledujúcom videu si môžete pozrieť, ako zapuzdrovací prostriedok F-500 funguje pri požiari batérie:

F-500.

Poznanie toho, ako funguje požiar v elektromobile, umožnilo mnohým spoločnostiam vyvinúť špecifické riešenia protipožiarnej ochrany pre elektrické vozidlá.

Je dôležité poznamenať, že je možné zakúpiť hasiace prístroje F-500 na súkromné použitie, zatiaľ čo vo verejných nabíjacích staniciach umiestnených na parkoviskách alebo v komerčných priestoroch, ako sú parkoviská nákupných centier, boli navrhnuté pokročilé systémy kontroly požiaru.

Tu je video, ktoré vysvetľuje, ako to funguje:

Hasenie požiaru elektromobilov.

Na otázku, či potrebujete mať v garáži, kde nabíjate svoj elektromobil, špeciálny hasiaci prístroj, odpovedám nie, hoci ho odporúčam mať, rovnako ako každé iné bezpečnostné opatrenie, ktoré môžete prijať pre vaše auto alebo akýkoľvek iný aspekt vášho každodenného života.

Okrem toho nezabudnite, že všeobecné predpisy o vozidlách nevyžadujú, aby bežné autá mali hasiaci prístroj, bez ohľadu na ich pohonný systém.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Toyota sa vyhýba výrobe výlučne elektrických vozidiel. Jej pokrok v tejto oblasti však predznamenáva sľubné modely.

Prvý elektrický model Suzuki vyvinutý v spolupráci s Toyotou

Chcete vedieť, ako sa vyhnúť problémom so štartovaním v zime? Tento trik vám zmení život!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Čo ponúka najlacnejšia verzia, najpredávanejšieho hybridného vozidla

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Toyotaview). Koľko stojí a čo ponúka najlacnejšia verzia Toyoty Corolla, najpredávanejšieho hybridného vozidla. K dispozícii je s dvoma motormi, štyrmi…

Mazda potvrdzuje novú generáciu SUV CX-5. Japonci pracujú na novom benzínovom motore

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@reatilesupercars). Mazda sa nevzdáva spaľovacieho motora - dokonca oznámila novú generáciu benzínových motorov a potvrdila pripravované SUV CX-5. Mazda potvrdzuje…

Terénny karavan za dobrú cenu – najlepšia Lada Niva

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@redux-vehicles). Pri cestovaní s týmto vozidlom 4x4 prerobeným na skutočný obytný automobil nebude problémom ani zima, ani zlé počasie. Pri…

Vodiči, zbavte sa neviditeľného nepriateľa: Riešenia proti zahmlievaniu okien!

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autosyard). Náhle zmeny teploty často vedú k zahmlievaniu okien, čo je problém, s ktorým sa vodiči musia vysporiadať. Šťastím je,…

Za 5 rokov budú naše pneumatiky inteligentné, budú kontrolovať povrch vozovky a opotrebenie

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). V automobiloch sa každoročne objavuje čoraz viac elektroniky a bezpečnostných systémov rôzneho druhu. Odborníci zo spoločnosti Nokian uvádzajú,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov