10.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@tesla).
Volkswagen pracuje na pláne útoku na Teslu v Austine v Texase, kde sídli spoločnosť Elona Muska. Prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti pre autonómne riadenie pripravuje nemecká značka na rok 2026 program robotaxi s názvom ID.Buzz.
Značky si tradične navzájom konkurujú, pričom ponúkajú používateľom atraktívnejší produkt, či už s nižšou cenou, väčšou výbavou, viacročnou zárukou, lepším popredajným servisom atď. V súčasnosti však navrhujú stratégie, ktoré idú nad rámec tohto, ako napríklad plán Volkswagenu zaútočiť na Teslu.
Automobilový sektor prechádza obdobím prechodu nielen na elektromobily (uvidíme, či fosílne palivá skutočne zmiznú, ako bolo oznámené), ale aj na nové spôsoby chápania mobility.
Jedným z príkladov je autonómne vozidlo, o ktorom sa hovorí už niekoľko rokov a ktoré už funguje v niektorých mestách na celom svete.
Volkswagen ID.Buzz sa začne predávať v Spojených štátoch tento mesiac, ale nemecká značka už nejaký čas využíva svoju elektrickú dodávku v testovacej flotile autonómnej jazdy prostredníctvom svojej dcérskej spoločnosti Volkswagen Autonomous Driving Mobility & Transport (AMDT).
Robí tak v meste Austin v Texase, kde sídli spoločnosť Tesla a kde Volkswagen plánuje do konca roka 2026 ponúkať službu robotaxi. Celkovo je na druhej strane Atlantiku v testovacej fáze približne desať jednotiek ID.Buzz.
Ako chce Volkswagen zaútočiť na spoločnosť Tesla
Volkswagen pracuje na programe autonómnej jazdy v tom istom meste, kde budú poskytovať služby robotického taxíka aj iné spoločnosti, napríklad Waymo (Google), Zoox (Amazon) a Avride Inc.
Žiadny z týchto konkurentov zatiaľ nespustil komerčnú službu bez vodiča otvorenú pre verejnosť, hoci spoločnosť Waymo má svoj projekt v pokročilejšom štádiu a plánuje ho spustiť začiatkom roka 2025 prostredníctvom aplikácie Uber na území mesta s rozlohou 60 km2.
Je však potrebné objasniť, že na rozdiel od spoločnosti Waymo, ktorá bude mať vlastnú službu robotaxi v rovnakom čase, ako nasadzuje vozidlá so spoločnosťou Uber, Volkswagen nebude ponúkať vlastnú službu. Bude len predávať autonómne vozidlá a umiestňovať ich do existujúcich dopravných služieb bez vodiča.
Ako uviedla Katrin Lohmannová, šéfka divízie Volkswagen AMDT, „momentálne nevidíme potrebu ísť týmto smerom, ale to sa môže časom zmeniť“.
Druhá generácia autonómnych ID.Buzz
Volkswagen však pracuje na tom, aby sa jeho ID.Buzz stal atraktívnym pre spoločnosti zaoberajúce sa autonómnou dopravou, a vyvíja druhú generáciu robotickej osi ID.Buzz, ktorá je vybavená novou konfiguráciou senzorov a novým poskytovateľom LiDAR.
Na tento účel Volkswagen spolupracuje aj so spoločnosťou Mobileye, ktorá prostredníctvom systému EyeQ6 na čipe obsahuje systém autonómneho riadenia novej generácie.
„Tento prechod sa skutočne uskutočňuje a bude to jeden z našich hlavných míľnikov v nasledujúcom roku. V zložitých scenároch existujú niektoré funkcie, ktoré umožňuje len EyeQ6,“ povedal Lohmann.
Čo s tým má teda spoločné spoločnosť Tesla? Nuž, okrem toho, že Volkswagen chce spustiť svoj program autonómneho riadenia v meste, kde sídli spoločnosť Elona Muska, je ID.Buzz oveľa vhodnejším vozidlom na prepravu cestujúcich ako hypotetický Tesla Cybertruck.
Elektrická dodávka Volkswagenu ponúka interiér s väčším počtom miest na sedenie, oveľa väčší priestor a je funkčnejšia. Obsahuje tiež schopnejšiu technológiu LiDAR a radar než vozidlo Tesla, ktoré sa aspoň na papieri spolieha len na kamery.
Výzvy, ktorým čelí Volkswagen
Volkswagen však stále čelí niektorým výzvam, napríklad nedostatočnej miestnej nabíjacej sieti, ako to priznal aj samotný Lohmann.
Volkswagen má v Austine depo s viac ako desiatkou nabíjacích staníc pre vozidlá ADMT a plánuje pridať ďalšie, ale „miestna sieť nemá dostatočnú kapacitu na zásobovanie energiou pre väčší vozový park a rýchle nabíjanie“.
Dcérska spoločnosť Volkswagenu, ktorá sa zaoberá autonómnym riadením, spolupracuje so svojím dodávateľom elektrickej energie na zlepšení výkonu pred plánovaným uvedením na trh v roku 2026. Problémom je, že elektrická sieť v Texase je zastaraná.
Len niečo vyše polovica energie pochádza z tepelných elektrární na zemný plyn a ďalších približne 25 % z veterných turbín. V skutočnosti bolo v zime 2021 viac ako 4,5 milióna domácností bez prúdu a v lete 2022, počas vlny horúčav, spoločnosť Tesla neodporučila dobíjať svoje autá v celom štáte Texas.
Bez systémov skladovania a alternatívnej výroby, ako aj nemožnosti dovozu energie z iných štátov by sa sieť mohla ľahšie zrútiť. Pozitívom pre Volkswagen je, že existuje priestor na zlepšenie tejto infraštruktúry, kým koncom roka 2026 spustí svoju službu robotaxi.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
CO2 prestane byť problémom? Nová technológia by mohla zachrániť spaľovacie motory
Vstávate o 20 minút skôr kvôli námraze? Tento geniálny trik to zmení navždy!
Potrebuješ len gumičku a vyhneš sa pokute
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.