10.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).
V roku 2025 vstúpi do platnosti nové, ešte prísnejšie nariadenie o emisiách, ktoré vážne ohrozuje automobilový priemysel. Zelená slučka EÚ sa dotkne sektora, ktorý tvorí viac ako 7 % európskeho HDP.
Rok 2025 je už za rohom a výrobcovia automobilov sa už pripravujú na nové emisné predpisy, ktoré vstúpia do platnosti 1. januára, opäť pod zámienkou ochrany životného prostredia. Skutočná zelená slučka Európskej únie, ktorá vážne ohrozuje automobilový priemysel, a teda aj mnohé pracovné miesta.
O necelé dva mesiace sa začne uplatňovať nariadenie CAFE (Clean Air for Europe). Toto nariadenie predstavuje nový krok k dosiahnutiu cieľa nulových emisií v roku 2035 a uhlíkovej neutrality v roku 2050.
Na tejto ceste sú stanovené dva dôležité míľniky: 2025 a 2030. Do budúceho roka nebude môcť žiadna značka prekročiť priemernú hodnotu 93,6 gramu CO2 na kilometer pri všetkých vozidlách predaných počas roka.
Ide o veľmi náročný cieľ, ktorý bude nútiť spoločnosti výrazne zvýšiť predaj elektrických a hybridných automobilov, aby ho splnili, čo sa zdá byť dosť ťažké.
V opačnom prípade bude EÚ ukladať tvrdé sankcie: 95 eur za každý prekročený gram a za každé predané auto, čo sa môže prejaviť v miliónoch eur na pokutách.
Miliónové pokuty pre značky, ktoré nedodržiavajú pravidlá CAFE
Podľa údajov za posledný celý rok (2023) bol Volkswagen značkou s najvyššími priemernými emisiami 120 gramov CO2. To je o 26,4 bodu viac, ako je hraničná hodnota pre rok 2025.
Nemecký výrobca predal v Európe približne 3 775 000 vozidiel. Ak vynásobíme pokutu 95 eur prekročením 26,4 gramu, dostaneme 2 508 eur. To pri 3 775 000 predaných vozidlách znamená pokutu vo výške približne 9 467 700 000 eur.
To je značná štipka, ak vezmeme do úvahy, že zisk Volkswagenu v roku 2023 bol 17,9 miliardy eur.
Napriek tomu sa očakáva, že priemerné emisie všetkých vozidiel Volkswagen predaných v roku 2024 budú nižšie ako v roku 2023, ale aj napriek tomu bude musieť nemecká firma v roku 2025 predať veľa vozidiel so zástrčkou, aby sa vyhla zaplateniu vysokej pokuty.
A už v posledných týždňoch vidíme, že situácia Volkswagenu nie je naklonená plateniu pokút. Minulý týždeň wolfsburská spoločnosť oznámila zatvorenie troch závodov v Nemecku, čo sa doteraz nikdy nestalo.
Predaj dvakrát viac elektrických vozidiel
To isté sa dá povedať o mnohých ďalších značkách, ktoré sa budú musieť zapotiť, aby do roku 2025 znížili priemerný obsah CO2 v predávaných autách na 93,6 gramu na kilometer.
Hovoríme to preto, lebo hlavným spôsobom, ako znížiť priemerné emisie, je predať viac automobilov na batérie. Už sme však videli, že predaj sa tento rok spomalil.
V roku 2023 sa v Európe predalo 1,17 milióna plug-in hybridov a 1,84 milióna elektromobilov, čo predstavuje trhový podiel 8 %, resp. 16 %.
To znamená, že celkový trhový podiel plug-in hybridov (elektrických a PHEV) je 24 %, čo je hodnota pod priemerom EÚ a nepostačuje na vyrovnanie predaja spaľovacích automobilov.
Prvý polrok 2024 sa však uzavrel s 21 % podielom plug-in automobilov, čo je o tri body menej ako celkový podiel za rok 2023. A konkrétne podiel elektromobilov klesol zo 16 % na 14 %. Trh teda nereaguje podľa očakávaní automobilového priemyslu a predovšetkým Európskej únie.
Podľa viacerých správ automobilky budú musieť predať takmer dvakrát viac elektromobilov ako v tomto roku a dosiahnuť 28 % podiel, aby splnili maximum, ktoré stanovil Brusel. Podiel plug-in hybridov by mal zostať na úrovni 8 %. Takýto scenár považujeme za nepravdepodobný.
Ďalšie možnosti
Okrem predaja väčšieho počtu elektromobilov majú značky aj iné možnosti, ako splniť cieľ a aspoň čo najmenej znížiť pokutu pre Brusel. Môžu tiež predávať menej spaľovacích vozidiel alebo zaregistrovať v roku 2025 elektromobily predané v posledných dvoch mesiacoch tohto roka.
Započítavali by sa tak do vozidiel predaných v roku 2025 a umožnili by nižšie priemerné emisie. Podobne aj vozidlá so spaľovacími motormi predané v posledných dvoch mesiacoch roku 2025 sa môžu preniesť do roku 2026. Stále však ide o malé triky.
Jedným zo svetielok nádeje je Luca de Meo. Generálny riaditeľ spoločnosti Renault je zároveň prezidentom Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), ktoré vyzýva predsedníčku Európskej komisie Ursulu von der Leyenovú, aby odložila nadobudnutie platnosti CAFE o dva roky.
Zelená slučka EÚ
Toto všetko je len ďalším úderom automobilovému priemyslu zo strany Európskej únie, ktorá presadzuje svoju „zelenú“ agendu, ktorú riadia environmentálne záujmy. Ďalší úder po pás, ktorý vážne ohrozuje životaschopnosť veľmi dôležitého odvetvia v Európe.
Podľa údajov Európskej komisie na rok 2023 ide o niečo viac ako 7 % HDP EÚ. Takmer 14 miliónov Európanov pracuje vo viac ako 17 300 spoločnostiach, ktoré pôsobia v automobilovom odvetví a predstavujú 6,1 % celkovej zamestnanosti v Únii.
Automobilový priemysel sa tiež podieľa 30 % na celkovom európskom VaVaI, a to sumou 60 miliárd eur ročne, a približne 30 % celosvetových automobilových patentov pochádza z európskych krajín. A aby toho nebolo málo, automobilový priemysel sa v roku 2022 podieľal na európskom exporte približne 10 %.
Teraz chce Európa toto všetko odstrániť, aby to nahradila technológiou, ktorú ovládajú iní hráči, najmä Čína. A to všetko kvôli environmentálnemu problému, ktorý je v skutočnosti len zámienkou.
Prečo? Pretože ak by výrobcovia skutočne chceli znížiť emisie a znečistenie, zvolili by iné metódy, napríklad by podporili predaj plug-in hybridov, ktoré jazdia ako elektromobily na každodenné cesty a stoja menej ako tieto.
Alebo výroba malých, lacných elektrických vozidiel, ktoré sú oveľa praktickejšie v meste, kde majú naozaj zmysel, namiesto toho, aby sa uvádzali na trh veľké, výkonné a drahé autá, ktoré si môže dovoliť len málo ľudí.
Stručne povedané, zelená slučka EÚ ničí jedno z najdôležitejších odvetví starého kontinentu len preto, aby uspokojila záujmy úplne protichodné tým, ktoré údajne háji.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Batérie by „zničili“ to najlepšie z Jimny. Hovorí šéf Suzuki
Česká republika sa pridáva k Taliansku v boji proti emisným kontrolám
EÚ vs. automobilky: Kto vyhrá v boji o budúcnosť dopravy?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.