11.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Anteeh8).
Dôvodom, prečo vznetové motory nie sú v najlepšej kondícii, je séria hoaxov, ktoré okolo nich kolujú už roky. V tomto článku chceme vyvrátiť 7 najznámejších hoaxov o dieselových vozidlách.
Dieselové autá nie sú v najlepšej kondícii. V skutočnosti predaj tohto typu vozidiel už roky klesá a v konkrétnom prípade na Slovensku bude ich podiel na trhu v roku 2024 len 10 %, pričom v minulosti úplne dominovali predaju nových automobilov.
Dôvodom tohto prudkého poklesu je negatívny obraz, ktorý majú dieselové motory v spoločnosti, a tiež skutočnosť, že predaj elektrifikovaných vozidiel je podporovaný z najvyšších miest, pričom hlavným protagonistom je elektromobil. Zdá sa, že jediným vozidlom, ktoré si drží svoju pozíciu, je benzínové vozidlo, ktoré má na Slovensku stále 39-percentný podiel na trhu.
Napriek ich klesajúcemu zastúpeniu v predajnom mixe sa okolo dieselových automobilov – podobne ako v prípade elektromobilov – objavuje množstvo hoaxov, ktoré im nepomohli udržať si svoju prítomnosť na trhu. Dnes chceme skoncovať s niektorými z týchto hoaxov tým, že identifikujeme 7, ktoré by mali byť vyvrátené:
Nákladnejšia údržba
Pravdou je, že hoci sú náhradné diely o niečo drahšie, životnosť naftových motorov je dlhšia ako životnosť benzínových motorov, čo umožňuje najazdiť viac kilometrov pred koncom ich životnosti. Okrem toho sa mnohé dieselové motory servisujú v dlhších intervaloch, čím sa znižuje počet návštev v servise.
Sú hlučné a špinavé
Toto tvrdenie bolo v minulosti pravdivé. Dnes sa dieselové motory natoľko vyvinuli s cieľom byť čistejšie, že sa výrazne znížilo množstvo škodlivín vychádzajúcich z výfukového potrubia. Dôkazom toho sú riešenia ako filter pevných častíc, ventil recirkulácie výfukových plynov alebo systém selektívnej katalytickej redukcie (SCR).
Majú menšiu silu
Ďalší fakt, ktorý nie je pravdivý. Dieselové motory boli v minulosti menej výkonné, keď nevyužívali turbodúchadlá. Dnes sa vznetové motory môžu pochváliť vysokým výkonom, porovnateľným s mnohými zážihovými motormi s rovnakým objemom, s bonusom vyššieho krútiaceho momentu a nižších otáčok motora.
Ťažké štartovanie v zime
Ak žijete v miestach s extrémnymi klimatickými podmienkami, môže sa vám stať, že štartovanie vášho dieselového vozidla trvá o niečo dlhšie, ale rozdiel oproti benzínovému motoru sa výrazne znížil. Dieselové vozidlá majú v súčasnosti elektronické vstrekovanie paliva a žhaviace sviečky, ktoré uľahčujú studené štarty a pomáhajú im rýchlejšie sa zahriať.
Rastlinný olej ako palivo?
Hoci sa do niektorých bionafty pridávajú rastlinné oleje v rámci snahy o zníženie emisií, nemali by ste fľašu tohto oleja naliať do palivovej nádrže svojho auta. Dôvodom je, že sa preukázalo, že používanie rastlinného oleja drasticky znižuje životnosť týchto motorov.
Horší výkon vo vyšších nadmorských výškach
V skutočnosti je to práve naopak. Vďaka turbodúchadlám, ktoré vháňajú do spaľovacej komory riedky vzduch, má vznetový motor pri jazde vo vysokých nadmorských výškach, kde je nižšia hladina kyslíka, tendenciu dosahovať lepší výkon ako benzínový motor. Dochádza k miernemu zníženiu výkonu, ale dieselové vozidlo bude v takýchto situáciách stále lepšou voľbou.
Ponechanie dieselového motora vo voľnobehu je dobrá vec
Napokon, mystifikácia, že nechať dieselový motor bežať na voľnobeh je dobrý nápad, najmä na zahriatie, je len mystifikácia. Dnešné dieselové motory nevyžadujú pred jazdou žiadny čas voľnobehu, takže môžete okamžite naštartovať a vyraziť bez toho, aby ste sa stretli s nejakými nepríjemnosťami.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Málo dymia a nerozpadajú sa. Máme zoznam najlepších dieselov
Najspoľahlivejšie motory: „Pravdepodobne sa nikdy nepokazia“
CO2 prestane byť problémom? Nová technológia by mohla zachrániť spaľovacie motory
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.