13.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carsnsuvs).
Nissan je ďalším výrobcom, ktorý má veľké problémy. Generálny riaditeľ konglomerátu oznámil, že spoločnosť bude musieť prejsť do núdzového režimu, čo okrem iného znamená rozsiahle prepúšťanie.
V marci tohto roku predstavil generálny riaditeľ spoločnosti Nissan Makoto Uchida plán rozvoja s názvom „The Arc“. Jeho cieľom bolo zachrániť japonskú značku, ktorej problémy sa začali zatknutím jej bývalého kontroverzného šéfa Carlosa Ghosna. Ghosn, ktorý bol okrem iného obvinený z korupcie, nakoniec utiekol z Japonska a uchýlil sa do Izraela, pričom Učida prevzal funkciu šéfa. A výsledky jeho práce sú zatiaľ mizivé – od roku 2019 klesajú predaje a zisky a následné záchranné plány nič nemenia.
Plán „Next“ zlyhal. „The Arc“ tiež
Najprv prišiel plán „Next“, ktorý predpokladal globálny rast predaja, vyššie zisky a veľké zníženie nákladov. Medzitým sa namiesto plánovaných 5,38 milióna automobilov dodalo zákazníkom v roku 2023 približne 3,7 milióna automobilov. Preto Nissan začiatkom roka 2024 oznámil ďalší plán: „The Arc“, ktorým chcel zvýšiť ročný globálny predaj spoločnosti o 1 milión kusov do fiškálneho roka končiaceho 31. marca 2027, čo znamená predaj približne 4,7 milióna automobilov. To nedosahuje cieľ, ktorý si Učida stanovil pred takmer tromi rokmi, ale čo je horšie, už teraz vidíme, že aj tento plán zlyhá.
Spoločnosť Nissan zverejnila svoje najnovšie finančné výsledky a ukázala, že v 2. štvrťroku finančného roka 2024 (júl-september) dosiahla čistú stratu, takže znížila prognózu prevádzkového zisku na celý rok 2024 a oznámila, že momentálne nemôže vykázať čistý zisk. A to znamená, že pravdepodobne vykáže stratu.
Predaj áut klesá, spoločnosť zaznamenáva straty
V druhom štvrťroku sa prevádzkový zisk znížil na 31,9 miliardy jenov (224,3 milióna USD) z 208,1 miliardy (1,5 miliardy USD) pred rokom. Na čistej úrovni spoločnosť Nissan vykázala stratu 9,3 miliardy jenov (65,4 milióna USD) v porovnaní so ziskom 190,7 miliardy jenov (1,3 miliardy USD) rok predtým.
Celosvetový predaj v období od júla do septembra klesol o 2,8 % na 809 000 vozidiel. Dodávky v Severnej Amerike klesli o 0,2 % na 299 000 vozidiel, v Európe o 5 % na 80 000 vozidiel a v Číne o 13 % na 172 000 vozidiel. Celosvetová produkcia spoločnosti Nissan v danom období klesla o 8,3 % na 774 000 vozidiel.
Makoto Uchida zároveň predstavil plán na záchranu spoločnosti. Predpokladá výrazné zníženie nákladov na udržanie ziskovosti pri minimálnom predaji 3,5 milióna automobilov ročne. Toto minimum je o 100 000 kusov viac, ako sa v súčasnosti predpokladá v roku 2024.
Nissan prepustí 9 000 zamestnancov
Na tento účel sa celosvetová výrobná kapacita, ktorá v súčasnosti predstavuje 5 miliónov automobilov ročne, zníži o 20 %. To znamená, že 9 000 zo 133 000 zamestnancov spoločnosti Nissan príde o prácu. Samotný generálny riaditeľ oznámil zníženie svojho platu na polovicu. Zatiaľ nie je jasné, kedy a v ktorých závodoch sa bude prepúšťať. Je však známe, že Nissan plánuje spustiť program dobrovoľného prepúšťania.
Nissan tiež plánuje znížiť svoju účasť v Mitsubishi. Japonská značka odkúpi 10 % svojho podielu, Nissan aj naďalej zostane najväčším akcionárom s 24-percentným podielom.
Nissan je ďalšou automobilkou, ktorá sa už dostala do takýchto vážnych problémov. Veľké prepúšťanie a zatváranie závodov už oznámili okrem iných aj Volkswagen Group a Stellantis.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nissan je pripravený dobyť viac ako 60 trhov s novým modelom Magnite
Nissan Nismo sa vracia do Európy s najvýkonnejšou verziou modelu Ariya. SUV má 435 koní
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.