Správy, Testy, Zaujímavosti,

Celoročné a sezónne pneumatiky. Prečo si vybrať prvé?

14.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@tyrereviews). S príchodom zimy je najvyšší čas zamyslieť sa nad výmenou letných pneumatík za zimné. Pokiaľ ste sa rovnako ako ja rozhodli pre celoročné pneumatiky...

14.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@tyrereviews).

S príchodom zimy je najvyšší čas zamyslieť sa nad výmenou letných pneumatík za zimné. Pokiaľ ste sa rovnako ako ja rozhodli pre celoročné pneumatiky a nerobíte každoročnú púť do pneuservisu. A to zďaleka nie je jediná výhoda.

Celoročné a sezónne pneumatiky. Prečo si vybrať prvé?
Foto: youtube.com/@tyrereviews

Celoročné pneumatiky lámu rekordy

Ešte v roku 2019 predstavoval predaj celoročných pneumatík len 13 % celkového predaja. V minulom roku sa podiel celoročných pneumatík na trhu zvýšil už na 25 %, čím sa objemy prakticky zdvojnásobili len za štyri roky. Zaujímavé je, že sa tak stalo na úkor letných pneumatík, ktorých podiel na trhu klesol na niečo vyše 30 %. Predaj zimných pneumatík zostáva stabilný a predstavuje približne 40 % trhu. Tento rok by mohol byť podiel celoročných pneumatík na celkovom predaji ešte vyšší vďaka čoraz lepším modelom v ponuke.

A ak mám byť úprimný, vôbec ma to neprekvapuje. Na svojom predchádzajúcom aute som jazdil tri roky na celoročných pneumatikách a bol som veľmi spokojný. Zimy na Slovensku, neboli v posledných rokoch príliš studené. Častejšie je len mokro a snehu sa dočkáme celkovo možno na 2-3 týždne v roku. Ale aj keď snežilo, nemal som žiadne problémy, pretože moje pneumatiky – Goodyear 4Season-Gen3 – boli navrhnuté tak, aby fungovali lepšie na snehu ako v lete. A to sa trochu prejavilo počas letných mesiacov, keď teploty dosahovali 30 stupňov Celzia. Mäkšia zmes spôsobovala nielen väčšie opotrebovanie pneumatík na prednej náprave, ale aj o niečo nižšiu stabilitu, napríklad na diaľnici pri vysokých rýchlostiach. Takéto kompromisy som však schopný urobiť v záujme úspory času a peňazí.

Pre koho sú určené celoročné pneumatiky?

Nejazdím každý rok rekordné vzdialenosti (v priemere 12 000 km), takže sada celoročných pneumatík by mala vydržať 3-4 roky. Pravdepodobne by som ich už túto zimu vymenil, nebyť toho, že som auto predal. Medzitým som ušetril dobrých 400 eur a niekoľko hodín strávených v pneuservise pri prezúvaní letných a zimných pneumatík. To je prakticky viac ako polovica ceny novej sady pneumatík. Kúpil som však nové auto s letnými pneumatikami a pôvodne som sa chcel vrátiť k sezónnym pneumatikám a zaobstarať si dve sady kolies, aby som si ušetril prezúvanie, ale teraz si už nie som taký istý.

Správanie v lete

Ako som už spomenul, problémom celoročných pneumatík bolo pre mňa ich správanie v lete. V zime, a najmä v prechodných mesiacoch, sú celoročné pneumatiky vynikajúce. Potvrdzujú to mnohé testy. Jeden z posledných testov vykonaných na celoročných pneumatikách jasne ukazuje, že najlepšie celoročné pneumatiky majú len mierny náskok pred zimnými pneumatikami, pokiaľ ide o správanie na snehu.

Zároveň dosahujú lepšie výsledky na mokrej vozovke pri nižších teplotách a, samozrejme, na suchej vozovke. Tento a viaceré podobné testy ma utvrdili v názore, že namiesto kúpy zimných pneumatík je lepšie kúpiť celoročné pneumatiky, ktoré by mali mať vo všeobecnosti lepšie vlastnosti počas celého obdobia, napríklad od októbra do mája v našich klimatických podmienkach.

NAJLEPŠIE celoročné pneumatiky pre rok 2024/25 – Michelin vs Bridgestone vs Continental vs Pirelli a ďalšie!

Jedinou záhadou zostáva správanie v lete. Preto som si tentoraz vybral pneumatiky Pirelli, ktoré na suchu fungujú veľmi dobre. Na pneumatikách Goodyears máme trochu iný dezén s lamelovaním, ktorý poskytuje výhodu v zime. Na druhej strane Pirelli použilo o niečo väčšie bloky v tvare vianočného stromčeka bez lamiel, ktoré by mali lepšie odolávať vysokým teplotám. To sa dozviem až za niekoľko mesiacov, ale ak bude výkon nových pneumatík v lete uspokojivý, pravdepodobne sa nevrátim k svojim letným pneumatikám, na ktorých som tento rok najazdil menej ako 5 000 km. A ekonomický faktor tu nebude bezvýznamný.

Koľko stoja sezónne pneumatiky?

Keď sa rozhodneme používať sezónne pneumatiky, musíme počítať s výrazne vyššími nákladmi. A to nehovorím o nutnosti kúpiť dve sady pneumatík, pretože sezónne pneumatiky sa budú jednoducho meniť dvakrát. Ďalšie náklady zahŕňajú napríklad nákup druhej sady diskov alebo vyššie náklady na výmenu pneumatík dvakrát ročne. Tieto náklady sa môžu v jednotlivých mestách výrazne líšiť. V oblasti Bratislavy som tento rok zaplatil 70 eur za výmenu sady pneumatík na 18-palcových zliatinových diskoch. Samozrejme, v iných častiach krajiny stojí podobná služba polovicu tejto sumy. Ak by som to robil dvakrát ročne, len za samotnú výmenu zaplatím 140 eur ročne. Po štyroch rokoch to stačí na novú sadu prémiových pneumatík….

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Vodiči, zbavte sa neviditeľného nepriateľa: Riešenia proti zahmlievaniu okien!

Triviálne jednoduchý a lacný spôsob riešenia zamrznutých čelných skiel. Už nepotrebujete škrabku

Prečo môže nekvalitná zimná kvapalina poškodiť lak vášho vozidla? Nenechajte sa nachytať!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Nové hybridné SUV je dokonalým plánom B pre Toyotu Yaris Cross. Nízka spotreba paliva a pôsobivý zoznam výbavy

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@crospotter13). Stellantis pokračuje vo svojej novej stratégii. Pridaním hybridného modelu do modelového radu Citroën má skvelú alternatívu k špičkovému SUV…

Značka minulosti, hviezda budúcnosti: Objavte revolučný návrat Ebro S700!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@talleresspg5237). Španielsky automobilový priemysel tento rok zažil prekvapivý návrat jednej zo svojich legendárnych značiek, na ktorú už mnohí zabudli: Ebro.…

Európa na pokraji ďalšej krízy: Čo znamená nedostatok polovodičov pre európsky automobilový priemysel?

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@wsj). Problémom ostáva slabá nezávislosť Európskej únie v oblasti výroby polovodičov, čo môže viesť k prerušeniam dodávok a vážnym následkom…

Warren Buffett neinvestuje do hocikoho: Prečo BYD valcuje USA a Európu?

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Robert Way). Značka, ktorá priniesla svetu prvý plug-in hybrid, je teraz len krôčik od toho, aby sa stala najväčším výrobcom…

Mapy Google s novou užitočnou aktualizáciou. Táto funkcia sa bude páčiť všetkým vodičom

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Muhammad Alimaki). Mapy Google sú stále sa zlepšujúca navigačná aplikácia, ale už teraz sa dajú používať aj na mnohé iné…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov