14.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ApteraMotors).
Spoločnosť Aptera Motors so sídlom v kalifornskom San Diegu práve úspešne dokončila prvý funkčný test svojho elektrického vozidla poháňaného výlučne solárnou energiou (sEV) pri nízkej rýchlosti. PI2 sa nemusí nabíjať zo zásuvky a namiesto toho získava dennú energiu priamo zo slnka.
PI2 – vozidlo Aptera s „výrobným zámerom“ – bolo pri teste na parkovisku zbavené všetkých komponentov, ktoré nie sú potrebné na jazdu vozidla pri nízkej rýchlosti. To zahŕňalo odstránenie panelov karosérie, výplní dverí, okien, solárnych panelov a vysokonapäťového systému.
Aptera je navrhnutá ako elektrické vozidlo plne poháňané slnečnou energiou (sEV). Aptera tvrdí, že bude mať dodatočný dojazd 40 míľ za deň, pričom na dobíjanie nebude potrebovať pripojenie k sieti. Pretože energiu do svojich vnútorných batérií bude čerpať zo slnka. K dispozícii sú možnosti rôznych veľkostí batérií. Jeden z nich ponúkne po úplnom nabití dojazd až 1 600 km. Ak potrebujete denne prejsť viac ako 40 míľ alebo ak počasie nedovolí vašej Aptere dennú dávku slnečného svetla, môžete ju pripojiť k elektrickej sieti a nabiť jej akumulátor.
V januári minulého roka spoločnosť Aptera oznámila model Launch Edition, ktorý mal na kompozitnej karosérii zhruba 700 W solárnych článkov a mohol sa pochváliť dojazdom 400 km na jedno nabitie 42 kWh lítium-iónovej batérie. Integrované solárne panely by, samozrejme, pokračovali v nepretržitom nabíjaní batérií, kým by bol na slnku.
Na porovnanie, Tesla Model S Long Range vybavená 100 kWh akumulátorom má odhadovaný dojazd 650 km.
Toyota Prius v minulosti ponúkala solárne panely
Na svojich vozidlách. Skoršie modely mali približne 180 W solárneho napájania 12-voltového systému vozidla na prevádzku príslušenstva vo vozidle – predovšetkým na pomoc ventilátorom v kabíne vozidla na udržiavanie chladu v interiéri. Neskoršia verzia modelu Prius dodávala malé množstvo energie aj do pohonných batérií, čo vozidlu poskytovalo približne jeden kilometer dojazdu denne navyše.
Hyundai Sonata Hybrid 2020 ponúkal aj možnosť solárnej strechy s výkonom približne 200 wattov, čo pridalo približne 2 míle dojazdu za deň. Jej primárnym účelom bolo opäť udržiavať 12-voltovú sústavu nabitú a nezameriavala sa na 270-voltovú sústavu, ktorú využívajú elektromotory pohonu.
„Zelený“ nemusí nutne znamenať pomalý
S deklarovaným časom 0 – 100 míľ/h za 4 sekundy a maximálnou rýchlosťou 160 km/h nie je žiadnym smoliarom. Aj keď to nie je práve raketová loď, takéto zrýchlenie sa vyrovná zrýchleniu Chevroletu Corvette C6 alebo Audi RS3. Jeho rýchlosť a účinnosť možno pripísať pohonnej jednotke EMR3 s maximálnym výkonom 201 koní (150 kW). Elektrické hnacie ústrojenstvo je schopné vyvinúť krútiaci moment 310 Nm. Keď motor nestláča pedál Go-Fast, má trvalý výkon približne 67 k (50 kW).
Ako teda Aptera pridáva ďalších štyridsať kilometrov dojazdu z iba 700 W solárnej energie? Ľahká konštrukcia a mimoriadne účinný koeficient odporu vzduchu. Verzia s výkonom 25 kW má hmotnosť iba 816 kg, čo ju radí do rovnakej hmotnostnej triedy ako malý automobil Smart. Dokonca aj veľká 100 kW batéria s dojazdom 1 600 km váži len 998 kw, čo ju radí do hmotnosti Mazdy Miata 1. generácie.
Aptera má šesťdielnu karosériu z uhlíkových vlákien vyrobenú v talianskej Modene, rodisku Enza Ferrariho. Odkiaľ pochádza aj názov modelu 360 Modena. Vďaka jedinečnej trojkolesovej konštrukcii je Aptera čo najviac aerodynamická, aby počas jazdy spotrebovala čo najmenej energie.
Aptera má koeficient odporu vzduchu 0,13. Pre dramatický efekt to napíšem ešte raz: Aptera má koeficient odporu vzduchu nula celá jedna tri.
Koeficient odporu meria, aký veľký odpor kladie objekt proti prúdeniu vzduchu alebo kvapaliny počas pohybu.
Pre tých, ktorí nie sú aerodynamikmi, padák na skok z lietadla má koeficient odporu približne 1,4, aby vám zabránil v páde na smrť. Polovičný nákladiak/veľká súprava na prepravu tovaru po krajine má koeficient odporu vzduchu približne 0,6; určite to pocítite vždy, keď sa ho pokúšate predbehnúť na diaľnici a on vás strhne do strany, pretože tlačí toľko vzduchu.
Prototyp s názvom EXE181
– skonštruovaný ako najaerodynamickejšie auto, aké kedy svet videl – má koeficient odporu 0,181.
ThrustSSC, britské prúdové vozidlo, ktoré od roku 1997 drží aktuálny svetový pozemný rýchlostný rekord 1 228 km/h na trati dlhej 20 km v Nevadskej púšti Black Rock (vitajte, Burning Man) – prvé a JEDINÉ vozidlo. Ktoré prekonalo zvukovú bariéru na zemi – má koeficient odporu vzduchu 0,16.
Určite áno. Táto správa je na webovej stránke spoločnosti Aptera uvedená tučným písmom. A ak vás to zaujíma, koeficient odporu vzduchu delfína je približne 0,004.
V záujme ďalšieho zníženia hmotnosti vozidla spoločnosť Aptera umiestnila väčšinu ovládacích panelov, aby znížila hmotnosť káblových zväzkov a zmenšila veľkosť konektorov. Automobilka zašla až tak ďaleko. Že kvôli zníženiu hmotnosti odstránila väčšinu krytov riadiacich dosiek, čo umožňuje vozidlu Aptera získať čo najväčšiu účinnosť slnečnej energie. Namiesto toho sú riadiace dosky pokryté vrstvou odolnou proti prachu a vode.
Určite áno. Táto správa je na webovej stránke spoločnosti Aptera uvedená tučným písmom. A ak vás to zaujíma, koeficient odporu vzduchu delfína je približne 0,004.
V záujme ďalšieho zníženia hmotnosti vozidla spoločnosť Aptera umiestnila väčšinu ovládacích panelov. Aby znížila hmotnosť káblových zväzkov a zmenšila veľkosť konektorov. Automobilka zašla až tak ďaleko, Že kvôli zníženiu hmotnosti odstránila väčšinu krytov riadiacich dosiek. Čo umožňuje vozidlu Aptera získať čo najväčšiu účinnosť slnečnej energie. Namiesto toho sú riadiace dosky pokryté vrstvou odolnou proti prachu a vode.
V čase písania tohto článku, ak na webovej stránke spoločnosti Aptera kliknete na tlačidlo „rezervovať“ Cena Launch Edition je uvedená na úrovni 28 000€ s poznámkou „cena sa môže zmeniť“. Pri plnej výbave so všetkými zvončekmi a píšťalkami sa cena modelu Launch Edition vyšplhá na 48 000€.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Kompaktný e-quad a minivan zaujmú vertikálnymi dverami elytra
Vyvracanie hoaxov o elektromobiloch, je potrebné mať v garáži špeciálny hasiaci prístroj?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.