15.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoYaINTERIOR).
Pre obmedzenie pokút v Európe by sa výrobcovia mali sústrediť na zníženie produkcie spaľovacích áut a zvýšenie výroby elektromobilov.
Rok 2035 sa často spomína ako kľúčový moment, keď by z registra vozidiel mohli zmiznúť autá so spaľovacími motormi (benzín, nafta, LPG alebo hybridy). Avšak, oveľa bližší a desivejší dátum pre výrobcov je rok 2025, ktorý môže výrazne ovplyvniť každého, kto plánuje kúpu nového auta v blízkom čase.
Hlavnou témou je rok 2025, ktorý sa začne už o pár týždňov, a počas ktorého sa od výrobcov očakáva dramatické zníženie priemerných emisií CO2. Európa si stanovila cieľ znížiť emisie oxidu uhličitého (kľúčového skleníkového plynu prispievajúceho k zmene klímy) a v období 2025 až 2029 sa priemerné emisie CO2 z modelov predávaných jednotlivými značkami musia znížiť z 115,1 g/km (cieľ na roky 2020 – 2024) na 93,6 g/km.
Dôsledky tohto sú dvojité. Po prvé, a to je zlá správa, ceny spaľovacích áut by mohli vzrásť, zatiaľ čo ceny elektrických áut by mohli klesnúť. Prečo je to tak?
Menej produkcie, menšie pokuty
Výrobcovia, ktorí prekročia nový limit stanovený Bruselom, budú nútení platiť Európe pokuty vo výške 95 eur za každý gram CO2 nad stanovený limit pre jednotlivé skupiny, vynásobené počtom predaných áut v EÚ za rok.
Dopad týchto pokút by mohol byť značný pre celý automobilový sektor. Podľa údajov, ktoré zverejnil Luca De Meo, generálny riaditeľ Renaultu, by pokuty mohli dosiahnuť až 15 miliárd EUR. Alternatívne riešenie, ktoré navrhol De Meo, by bolo znížiť výrobu o 2,5 milióna áut, ak predaj elektromobilov nedosiahne požadované čísla.
Hlavný problém spočíva v tom, že ak predaj elektromobilov nedosiahne trhový podiel 20 – 25 % z celkového predaja, najrýchlejšou cestou k zníženiu pokút je obmedziť výrobu spaľovacích áut, čím sa vyrovná predajný mix a znižujú priemerné emisie CO2. Spoločnosť Stellantis už oznámila, že tak urobí od 1. novembra 2024, ako uviedol Jean-Philippe Imparato, prevádzkový riaditeľ pre Európu.
Zníženie výroby tradičných áut (benzín, nafta, LPG a hybridy) pri nezmenenom dopyte môže viesť k nárastu cien nových a ojazdených áut, pokiaľ nie sú elektrické. Toto sme už videli po pandémii, keď bol narušený dodávateľský reťazec.
Budú elektromobily lacnejšie než spaľovacie autá?
Ďalším krokom je zvýšenie predaja elektromobilov. Tento cieľ je síce ťažko dosiahnuteľný, no viedol De Mea, predsedu Európskeho združenia výrobcov automobilov (Acea), k žiadosti o väčšiu flexibilitu pri zavádzaní nových limitov CO2.
Tu prichádza na scénu pokles cien elektromobilov a zmena paradigmy. Na podporu predaja elektromobilov môžu výrobcovia zaviesť nové propagačné kampane, čo by mohlo umožniť motoristom nakupovať elektromobily za nižšie ceny, najmä v krajinách ako Spojené kráľovstvo a Francúzsko, kde vládne stimuly už nie sú k dispozícii.
Nevýhodou je však, že to môže motivovať aj tých, ktorí elektromobil nepotrebujú, k jeho kúpe. Hrozí, že predajcovia budú tlačiť na zákazníkov, aby si kúpili elektromobil, čo by mohlo viesť k chybným rozhodnutiam a nespokojnej klientele – hlavnému nepriateľovi elektromobilov.
Kúpiť alebo počkať?
Chceme ponúknuť niekoľko praktických rád tým, ktorí uvažujú o výmene auta v blízkej budúcnosti. Tí, ktorí zvažujú kúpu elektromobilu, by mohli počkať na lepšie časy. A očakávaný pokles cien, pokiaľ už teraz nemajú výhodnú ponuku.
Na druhej strane, tí, ktorí hľadajú tradičné benzínové, naftové alebo hybridné auto. Najmä s emisiami CO2 nad 100 g/km, by mali urýchliť nákup, kým sa ceny ešte nezvýšili.
Plug-in hybridy, ktoré využívajú výhody certifikačného cyklu WLTP pre emisie CO2, sú ďalšou možnosťou. Mnohé skupiny budú tlačiť predovšetkým na tieto PHEV, aby znížili priemerný obsah CO2 v ponuke. Pričom agresívne marketingové kampane a príchod nových plug-in áut z Číny by mohli spôsobiť aj pokles ich cien.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prekvapivé porovnanie: Kia Sportage rozdrví Japonského rivala?
Chcete hybridné SUV bez kompromisov? Objavte revolučnú Suzuki Vitara 2025!
Veľká ofenzíva Audi. Nová A5 je rozcvičkou pred uvedením celej série modelov na trh
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.