18.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@zigmotors).
Prvá prezentácia dopadla dobre a do roku 2027 budú autá lietať nad dvoma alebo tromi mestami. Čína je na dobrej ceste s vertikálne štartujúcimi lietadlami (eVTOL). Spoločnosť GAC vlani predstavila svoj lietajúci taxík GOVE, ktorý sa pred vzlietnutím dokáže rozdeliť na dve časti, a teraz na 15. ročníku Čínskej medzinárodnej výstavy letectva a kozmonautiky tento stroj opäť vzlietol.
Prvá praktická ukážka sa uskutočnila minulý rok na technologickom dni spoločnosti GAC. V marci 2023 absolvoval GOVE svoju prvú letovú ukážku v mestskom prostredí v malej výške nad centrálnou obchodnou štvrťou Guangzhou. Nakoniec 11. septembra Úrad civilného letectva centrálnej a južnej oblasti Číny vydal špeciálne letové osvedčenie pre civilné bezpilotné lietadlo (doteraz lietadlo absolvovalo viac ako 400 letových kontrol).
V skutočnosti je cieľom do dvoch rokov uviesť toto plavidlo do prevádzky aspoň v dvoch alebo troch čínskych mestách v oblasti Veľkého zálivu Guangdong-Hongkong-Macao.
Trh, ktorý oslovuje mnohých
V Číne okrem spoločnosti GAC vkladajú peniaze do tejto novej formy mobility aj ďalší výrobcovia – Xpeng (ktorý vytvoril dodávku s dronom), Chery a Geely. Je to podnikanie, ktoré by malo mať veľkú hodnotu.
Čínsky úrad pre civilné letectvo odhaduje, že do roku 2025 dosiahne veľkosť čínskeho trhu s nízko lietajúcimi lietadlami 1,5 bilióna jüanov (173 miliárd Sk) a do roku 2035 by mal presiahnuť 3,5 bilióna jüanov (404 miliárd Sk).
Skúšky rýchlo pokračujú aj v Spojených štátoch (v Los Angeles sa očakáva, že taxíky Stellantis budú lietať pred olympijskými hrami v roku 2028), v Japonsku (predstavte si aerotaxi Joby-Toyota) a v Európe (skúšobné lietajúce auto Airbus).
Zvláštne lietajúce auto
GOVE sa vyznačuje oddelenou konfiguráciou, ktorá umožňuje vodičovi odpojiť alebo pripojiť letovú kabínu k podvozku. Čím vznikajú tri možnosti využitia: jazda po zemi, let vo vzduchu a pristátie vzduch-zem.
Podvozok GOVE je inteligentnou vzletovou a pristávacou plošinou pre letovú kabínu a zároveň mobilnou nabíjacou stanicou. Okrem toho letová kabína GOVE využíva 6-osovú konfiguráciu s 12 vrtuľami multirotora. Pričom výstupný zdvih v jednej osi presahuje tretinu maximálnej vzletovej hmotnosti.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Toyota. Japonci investujú do elektrických leteckých taxíkov
Vodíkové letecké taxi sa už preháňa po oblohe. Uletel už takmer 850 kilometrov
Vyhradené pruhy pre verejnú dopravu – nielen pre autobusy
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.