Správy, Zaujímavosti,

Radový vs. vidlicový motor: Ktorý prináša skutočnú výhodu na ceste?

18.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork). Radový motor alebo vidlicový motor? Tento spor je známy už dlho, no v poslednom čase sa radové motory stávajú čoraz populárnejšími. Vidlicové motory však...

18.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork).

Radový motor alebo vidlicový motor? Tento spor je známy už dlho, no v poslednom čase sa radové motory stávajú čoraz populárnejšími. Vidlicové motory však ešte nevymizli zo scény.

Radový vs. vidlicový motor: Ktorý prináša skutočnú výhodu na ceste?
Foto: youtube.com/@TheWheelNetwork

Keď máte na výber medzi radovým a vidlicovým motorom, možno si myslíte, že rozdiely sú nepodstatné. Avšak, v praxi sa autá s porovnateľnou veľkosťou a výkonom často líšia práve v usporiadaní valcov. Radové motory sú bežnejšie v lacnejších vozidlách s predným pohonom, zatiaľ čo vidlicové motory nachádzame vo väčších a luxusnejších autách so zadným pohonom. Pravda sa skrýva v detailoch.

Prehľad výhod a nevýhod radových a vidlicových motorov

Radové a vidlicové motory fungujú v zásade podobne, avšak rozdiel spočíva v usporiadaní valcov. V radovom motore sú valce zaradené za sebou, zatiaľ čo v vidlicovom sú umiestnené na dvoch stranách pod uhlom. Historicky boli radové motory populárne, hlavne kvôli svojej jednoduchosti a vhodnosti pre autá so zadným pohonom. Vzostup pohonu predných kolies, ako ho priniesol Volkswagen Golf v 70. rokoch, však priniesol nové výzvy.

Prispôsobenie veľkého radového šesťvalca do auta s predným pohonom bolo náročné. Preto sa radové motory častejšie využívajú v troj- a štvorvalcových verziách, zatiaľ čo šesťvalcové varianty ustúpili vidlicovým motorom, ktoré sú kratšie a nižšie, a teda zaberajú menej miesta.

Radové motory častejšie využívajú v troj- a štvorvalcových verziách, zatiaľ čo šesťvalcové varianty ustúpili vidlicovým motorom.
Foto: youtube.com/@Abdtechlab

Vidlicové motory – výhody a úskalia

Hlavnou výhodou vidlicových motorov je ich kompaktnosť. Ich konštrukcia je však zložitejšia; majú dve hlavy, dva vačkové hriadele a komplikovanejší rozvodový systém. Opravy môžu byť preto nákladnejšie. Okrem toho je v nich viac pohyblivých častí, čo znamená vyššie straty energie. Radové motory sú lepšie vyvážené a hladšie, čo znamená, že pre dosiahnutie rovnakej hladkosti sú vo vidlicových motoroch potrebné ďalšie systémy.

Moderná technológia však prináša nové materiály, ktoré znižujú hmotnosť a zlepšujú vlastnosti motorov, čo umožňuje ich kompaktnosť aj pri radovom usporiadaní.

Dopad voľby motora na prevádzkové náklady

Ako teda výber motora ovplyvní vaše náklady? Rozdiely v stratách výkonu medzi radovým a vidlicovým motorom sú často minimálne. Ani servisné náklady sa výrazne nelíšia, aj keď zložitosť vidlicových motorov môže zvýšiť potenciálne náklady na opravu.

U štvorvalcových motorov radové usporiadanie dominuje, keďže vidlicové verzie sú historicky zriedkavé a dnes už takmer neexistujú. Na druhej strane, vo vyšších triedach s osem-, desať- či dvanásťvalcovými motormi sa vidlicové usporiadanie stále osvedčuje.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Objavte tajomstvo motorov, ktoré nikdy nestarnú: Stačí pridať len raz!

Ako správne používať hmlové svetlá: Sprievodca pre moderného vodiča

Spoľahlivosť starých áut: Ktoré modely vás nikdy nenechajú v kaši?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Šialené, ale funguje! Tento jednoduchý trik vám pomôže nájsť auto na preplnenom parkovisku

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Chinnapong). Strácate nervy na preplnenom parkovisku, keď márne hľadáte svoje auto? Máme pre vás prekvapivo jednoduchý a možno trochu zvláštny…

Sklo plné šmúh? Chyby, ktoré pri čistení auta robíme stále!

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Vi). Na prvý pohľad dokonalé auto, no pri pohľade cez sklo vás čaká rozčarovanie – šmuhy, mastnota a neznesiteľné…

Ikona na kolenách: Nemecká automobilová značka krachuje

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@marchettino). Jedna z najexkluzívnejších nemeckých automobilových značiek, Isdera, ktorá sa preslávila výrobnou ikonou Mercedes CW 311, definitívne končí. Ani čínske…

Prečo by ste nikdy nemali parkovať s prednou časťou auta na obrubníku?

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tricky_Shark). Na prvý pohľad sa to môže zdať ako úplne bežná vec, no parkovanie s prednou alebo zadnou časťou auta…

Platíte za palivo, ktoré nevlejete do nádrže! Zistite, koľko vás môže stáť benzín, ktorý zostáva v hadici

20.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/fast-stock). Každý motorista to zažil – natankujete, zacvaknete pištoľ a zaplatíte. Lenže viete, že časť vášho drahocenného paliva končí stále…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov