19.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carhelpcorner).
Motor 2AD od Toyoty je mnohými považovaný za jeden z najspoľahlivejších motorov súčasnosti. Ide o štvorvalcový vznetový motor, ktorý sa niekoľko rokov montoval do rozličných modelov Toyoty. Tento motor nepracuje s hybridnou technológiou, no jeho povesť spoľahlivosti si zachováva neotrasiteľnú pozíciu.
Toyota značka
Toyota si v posledných rokoch vybudovala reputáciu jednej z najspoľahlivejších značiek na trhu. To je aj dôvod, prečo sa neustále radí medzi najpredávanejšie automobilky. Motor 2AD, hoci nie je hybridný, sa stal symbolom spoľahlivosti pre mnohých zákazníkov.
Japonská značka efektívne využíva svoju hybridnú technológiu, čo vedie k tomu, že Toyota a hybridy sú často vnímané ako synonymá. Ich hybridné vozidlá sa osvedčili ako mimoriadne spoľahlivé, čo potvrdzujú aj vysoké priečky v rebríčkoch spoľahlivosti, kde sa pravidelne objavuje aj luxusná divízia Lexus.
Motor 2AD, súčasť série AD motorov Toyoty, bol vyrábaný od roku 2005 do roku 2019. Charakterizuje ho DOHC dizajn s dvoma hornými vačkovými hriadeľmi, 16 ventilmi a modernými technológiami ako EGR ventil či elektronické vstrekovanie common rail. Disponuje hliníkovou hlavou valcov a blokom s liatinovými vložkami, pričom vychádza z benzínového motora Toyota AZ.
Táto motorová séria zahŕňala verzie s objemom 2,0 a 2,2 litra a Toyota ju vyrábala hlavne pre európsky trh, pričom spĺňala normu Euro 4. Niektoré modely sa však objavili aj v Indii a na Novom Zélande. Toyota neskôr motory modernizovala pre normu Euro 5, pričom vylepšila palivové vstrekovanie, znížila kompresiu a pridala filter pevných častíc, čo označila ako Toyota Optimal Drive.
Motor bol neskôr vylepšený
Seria AD motorov bola rozdelená do troch generácií: 1AD-FTV, 2AD-FTV a 2AD-FHV. Tieto motory sa používali v rôznych modeloch, ako sú Corolla, RAV4, Avensis, Auris či Corolla Verso, pričom ponúkali rozličné úrovne výkonu.
Prvá generácia, 1AD-FTV, dosahovala výkon 126 k pri 3 600 ot/min a krútiaci moment 300 Nm medzi 2 000 a 3 200 ot/min. Po zavedení filtra pevných častíc sa krútiaci moment zlepšil na 310 Nm v rozmedzí 1 800 až 2 400 ot/min, hoci maximálny krútiaci moment poklesol na 1 600 ot.
Druhá generácia, 2AD-FTV, bola rozšírená z 2,0 na 2,2 litra, čím sa výkon zvýšil o 10 k na 136 k a krútiaci moment na 310 Nm v rozmedzí 2 000 až 3 200 ot/min. Tento motor bol neskôr vylepšený na 150 k a 340 Nm krútiaceho momentu medzi 2 000 a 2 800 ot/min a v rokoch 2010 až 2013 sa používal aj v Lexuse IS 220D.
Napokon, tretia generácia, 2AD-FHV, ponúkala výkon až 177 k a krútiaci moment 400 Nm medzi 2 000 a 2 600 ot/min, pričom Toyota vyrábala aj verziu 2,2 D4-D s výkonom 150 k.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Návrat legendy: Toyota Celica sa chystá opäť rozprúdiť cesty!
Hybridné autá: Skutočne múdra investícia? Odhaľte pravdu!
Dochádza vám motorový olej? Môžete ho doplniť z dlho otvorenej fľaše?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.