Správy, Testy, Zaujímavosti,

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou prekážkou pri rýchlosti 45 km/h...

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP).

Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou prekážkou pri rýchlosti 45 km/h môže mať pre vodiča fatálne následky, upozorňuje nemecká Dekra.

Foto: youtube.com/@CESVIMAP

Pri mikrovozidlách nie sú nárazové testy povinné zo zákona. Mikrovozidlá nemajú airbagy ani systémy ABS a ESP. Toto je obhajované hlavne kvôli ich maximálnej rýchlosti 45 km/h. Avšak, takéto vozidlá sa pohybujú v bežnej premávke, kde môžu naraziť na vozidlá schopné vyšších rýchlostí. Preto je ich bezpečnosť zásadná.

Ale skutočne sú bezpečné?

To preskúmala nemecká Dekra na žiadosť televízie VOX, pričom testovala dva mikrobusy: Citroën Ami (známy aj ako Opel Rocks-e alebo Fiat Topolino) a Aixam Access.

Oba modely zrýchlili na maximálnu rýchlosť 45 km/h a narazili do deformovateľnej prekážky simulujúcej iné vozidlo s 40 % prekrytím. Euro NCAP vykonáva podobné testy s rýchlosťou 64 km/h.

Nárazové testy mikrovozidla: Aixam Access

Prvý na rade bol Aixam Access. Tento malý automobil meria 275,9 cm a váži 425 kg. Stroj využíva 2-valcový dieselový motor s výkonom 8,15 koní a krútiacim momentom 21 Nm.

Aixam crossover nárazový test.

Počas nárazu sa kabína Aixamu výrazne nedeformuje, no volant bez airbagu sa posunie k vodičovi, čo spôsobí silný náraz. Podľa Dekry vtedy na vodiča pôsobia obrovské sily, dosahujúce až 120 G. Priemerne ľudská hlava váži asi 6 kg, čo znamená, že pri náraze na volant sa jej hmotnosť premení na 720 kg. Prípustná hranica je 80 G, čo už predstavuje ohrozenie života.

Nárazové testy mikrovozidla: Citroën Ami

Citroën Ami je dlhý 241,0 cm, váži 485 kg a poháňa ho elektromotor s výkonom 8 koní. Ani tu nenájdeme airbag pre vodiča.

Pevný rám, ktorý nesie priestor pre cestujúcich, zabezpečuje len miernu deformáciu karosérie Ami pri náraze. Avšak, rám nedokáže absorbovať energiu nárazu, čím ju prenáša na cestujúcich.

Figurína v Citroëne Ami síce nenarazí do volantu, ale sily pri náraze sa blížia k limitným hodnotám a najväčšie riziko predstavujú pre krčné stavce.

Citroën AMI nárazový test.

„Aj v tomto prípade by pravdepodobne došlo k smrteľným zraneniam skutočného človeka,“ konštatuje Peter Rucker zo spoločnosti Dekra.

Stanovisko výrobcov

Výrobcovia oboch mikrovozidiel tvrdia, že bezpečnostný problém spočíva v nízkych regulačných požiadavkách. Keďže sú považované za alternatívu k bicyklom, skútrom alebo motocyklom.

Navyše, cieľom je, aby boli cenovo dostupné. Inštalácia airbagov alebo systémov ABS a ESP by výrazne zvýšila ich cenu. Obe vozidlá, Citroën aj Aixam, teda znižujú náklady.

„Ľahké vozidlá ako Citroën Ami nespadajú pod predpisy pre konvenčné vozidlá, ale pod predpis L6E, ktorý nevyžaduje nárazové testy pre homologizáciu,“

– uvádza skupina Stellantis.

„Ami ponúka všetky bezpečnostné prvky, ktoré by ste očakávali od moderného ľahkého vozidla, vrátane bezpečnostných pásov a vhodne konštruovaných sedadiel pre oboch cestujúcich, a tiež úplne uzavretú kabínu,“

– dodávajú predstavitelia.

„Otázka bezpečnosti je pre nás veľmi dôležitá. Avšak známe je, že ľahké štvorkolesové motorové vozidlo triedy L6eB nemôže z hľadiska bezpečnosti konkurovať vozidlu triedy M1. Pri hmotnosti vozidla 425 kg bez vodiča by väčšina moderných bezpečnostných prvkov nebola technicky realizovateľná,“

– podotýka Aixiam.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Citroën Ami (2025) debutuje s kompletne zmeneným dizajnom: Hranatejšia karoséria

Chcete auto, na ktoré sa môžete spoľahnúť? Motor 2AD od Toyoty je odpoveďou!

Mazda CX-60: Elegancia a inovácie, ktoré presiahnu vaše očakávania!


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Je nové Audi A5 2025 najlepším modelom vo svojej triede? Objavte jeho prelomové výhody!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@guidocars). Nové Audi A5 pre rok 2025 predstavuje výrazný krok vpred medzi svojimi konkurentmi v segmente. Aj keď jeho hmotnosť…

Odhaľte skryté tajomstvá vášho auta: Ako rýchlo opraviť nepríjemné zvuky!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BudgetMechanicHawaii). Dnes vám prezradím, ako rýchlo a efektívne opraviť neobvyklé zvuky, ktoré vaše auto vydáva. Je to dôležité nielen pre…

Pravda o elektromobiloch: Odhaľujeme mýtus o vyšších nákladoch na opravy!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Elektromobily získavajú na popularite, no ich rozmach zároveň prináša množstvo otázok ohľadne nákladov na opravy a typov poškodenia pri…

Predajný fenomén: Dacia Sandero mieri na trón najpredávanejšieho auta 2024 – a nič ju nezastaví!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ByteBuzzInovations). Dacia Sandero si opäť upevnila svoje miesto na vrchole predajných rebríčkov nových áut v Európe a smeruje k tomu,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov