22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP).
Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou prekážkou pri rýchlosti 45 km/h môže mať pre vodiča fatálne následky, upozorňuje nemecká Dekra.
Pri mikrovozidlách nie sú nárazové testy povinné zo zákona. Mikrovozidlá nemajú airbagy ani systémy ABS a ESP. Toto je obhajované hlavne kvôli ich maximálnej rýchlosti 45 km/h. Avšak, takéto vozidlá sa pohybujú v bežnej premávke, kde môžu naraziť na vozidlá schopné vyšších rýchlostí. Preto je ich bezpečnosť zásadná.
Ale skutočne sú bezpečné?
To preskúmala nemecká Dekra na žiadosť televízie VOX, pričom testovala dva mikrobusy: Citroën Ami (známy aj ako Opel Rocks-e alebo Fiat Topolino) a Aixam Access.
Oba modely zrýchlili na maximálnu rýchlosť 45 km/h a narazili do deformovateľnej prekážky simulujúcej iné vozidlo s 40 % prekrytím. Euro NCAP vykonáva podobné testy s rýchlosťou 64 km/h.
Nárazové testy mikrovozidla: Aixam Access
Prvý na rade bol Aixam Access. Tento malý automobil meria 275,9 cm a váži 425 kg. Stroj využíva 2-valcový dieselový motor s výkonom 8,15 koní a krútiacim momentom 21 Nm.
Počas nárazu sa kabína Aixamu výrazne nedeformuje, no volant bez airbagu sa posunie k vodičovi, čo spôsobí silný náraz. Podľa Dekry vtedy na vodiča pôsobia obrovské sily, dosahujúce až 120 G. Priemerne ľudská hlava váži asi 6 kg, čo znamená, že pri náraze na volant sa jej hmotnosť premení na 720 kg. Prípustná hranica je 80 G, čo už predstavuje ohrozenie života.
Nárazové testy mikrovozidla: Citroën Ami
Citroën Ami je dlhý 241,0 cm, váži 485 kg a poháňa ho elektromotor s výkonom 8 koní. Ani tu nenájdeme airbag pre vodiča.
Pevný rám, ktorý nesie priestor pre cestujúcich, zabezpečuje len miernu deformáciu karosérie Ami pri náraze. Avšak, rám nedokáže absorbovať energiu nárazu, čím ju prenáša na cestujúcich.
Figurína v Citroëne Ami síce nenarazí do volantu, ale sily pri náraze sa blížia k limitným hodnotám a najväčšie riziko predstavujú pre krčné stavce.
„Aj v tomto prípade by pravdepodobne došlo k smrteľným zraneniam skutočného človeka,“ konštatuje Peter Rucker zo spoločnosti Dekra.
Stanovisko výrobcov
Výrobcovia oboch mikrovozidiel tvrdia, že bezpečnostný problém spočíva v nízkych regulačných požiadavkách. Keďže sú považované za alternatívu k bicyklom, skútrom alebo motocyklom.
Navyše, cieľom je, aby boli cenovo dostupné. Inštalácia airbagov alebo systémov ABS a ESP by výrazne zvýšila ich cenu. Obe vozidlá, Citroën aj Aixam, teda znižujú náklady.
„Ľahké vozidlá ako Citroën Ami nespadajú pod predpisy pre konvenčné vozidlá, ale pod predpis L6E, ktorý nevyžaduje nárazové testy pre homologizáciu,“
– uvádza skupina Stellantis.
„Ami ponúka všetky bezpečnostné prvky, ktoré by ste očakávali od moderného ľahkého vozidla, vrátane bezpečnostných pásov a vhodne konštruovaných sedadiel pre oboch cestujúcich, a tiež úplne uzavretú kabínu,“
– dodávajú predstavitelia.
„Otázka bezpečnosti je pre nás veľmi dôležitá. Avšak známe je, že ľahké štvorkolesové motorové vozidlo triedy L6eB nemôže z hľadiska bezpečnosti konkurovať vozidlu triedy M1. Pri hmotnosti vozidla 425 kg bez vodiča by väčšina moderných bezpečnostných prvkov nebola technicky realizovateľná,“
– podotýka Aixiam.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Citroën Ami (2025) debutuje s kompletne zmeneným dizajnom: Hranatejšia karoséria
Chcete auto, na ktoré sa môžete spoľahnúť? Motor 2AD od Toyoty je odpoveďou!
Mazda CX-60: Elegancia a inovácie, ktoré presiahnu vaše očakávania!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.