24.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@hondacarsph).
Finalisti ankety Auto roka v USA odhalili, že svet automobilového priemyslu je rozdelený na dve úplne odlišné sféry. Zatiaľ čo v USA dominujú praktické a cenovo dostupné modely, v Európe sa neustále tlačia do popredia elektrické vozidlá, aj keď ich popularita medzi bežnými zákazníkmi klesá. A práve to ukazuje, aký veľký rozpor panuje medzi týmito dvoma kontinentmi. Ak ste si mysleli, že trh s autami funguje všade rovnako, je čas prehodnotiť svoj pohľad.
Európske Auto roka? Skôr nudná záležitosť
V posledných rokoch elektromobilita zásadne ovplyvnila hlasovanie v anketách o Auto roka, a to nielen v Európe, ale aj v USA. Víťazmi sa stali modely ako Kia EV6 či Ford Mustang Mach-E, pričom za oceánom si svoje miesto v reflektoroch našli aj odvážne startupy ako Lucid, Rivian alebo Lordstown. Napriek tomu sa situácia na trhu výrazne zmenila. Dopyt po elektromobiloch v USA dramaticky klesol, no európske poroty a politici stále nafukujú elektrický ošiaľ bez ohľadu na realitu.
V USA sa medzitým veľkí hráči, ako Ford či General Motors, prispôsobili požiadavkám zákazníkov, ktorí preferujú spaľovacie a hybridné motory. Tieto technológie ponúkajú lepší pomer medzi cenou a úžitkom. Európske poroty však tento posun ignorujú – ich tohtoročný výber finalistov potvrdzuje, že sa odtrhli od reality. Elektrické crossovery, ktoré dominujú európskej ankete, sú nudné a neinšpiratívne. Možno sa objaví nádej v podobe dostupnej Dacie Duster, no všetko nasvedčuje tomu, že víťazstvo poputuje k „ekologickejšiemu“ kandidátovi.
USA idú vlastnou cestou
Zatiaľ čo európske ankety uprednostňujú elektrifikáciu, americké trendy ukazujú úplne iný smer. Finalisti ankety Car of the Year v USA sú dôkazom, že tamojší trh zostáva verný praktickým a cenovo dostupným vozidlám. O titul sa uchádzajú Honda Civic, Kia K4 a Toyota Camry – všetko sedany s cenami začínajúcimi už od 21 990 dolárov. Jednoducho, Američania stále dávajú prednosť autám, ktoré spĺňajú ich reálne potreby.
V kategórii pick-upov sú vo finále modely ako Ford Ranger, inovovaný Ram 1500 a Toyota Tacoma, zatiaľ čo medzi úžitkovými vozidlami bojujú Hyundai Santa Fe, Chevrolet Equinox a Volkswagen ID.Buzz. Aj keď elektromobilita v tejto kategórii môže mať istý zmysel, nemecký elektrický minibus len ťažko získa titul.
Zaujímavým faktom je, že väčšina elektromobilov bola tento rok v USA vyradená už pred finálnym kolom. Modely ako Cadillac Celestiq, Dodge Charger Daytona, Fiat 500e, Hyundai Ioniq 5N či GMC Sierra EV neuspeli. Zdá sa, že éra masového nadšenia pre elektromobily je v USA na ústupe – a to ešte pred nástupom možných zmien, ktoré by mohol priniesť návrat Donalda Trumpa do Bieleho domu.
Tohtoročné ankety tak opäť zdôrazňujú, aký rozdielny je prístup k automobilovému priemyslu na oboch stranách Atlantiku. Američania zostávajú verní praktickosti, zatiaľ čo Európa sa necháva unášať víziami, ktoré sa často míňajú s potrebami spotrebiteľov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nový Hyundai Ioniq 9 je 7-miestna vlajková loď s veľkým dojazdom
Volkswagen odhaľuje veľké plány: Polo vstupuje do novej éry s hybridnou silou!
Majitelia týchto áut ich nechcú predať. Jazdia s nimi už 15 rokov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.