24.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@tesla).
Tesla Cybercab je nový výtvor Elona Muska, ktorý vyzerá, akoby prišiel priamo z natáčania u Jamesa Camerona. Elektrické vozidlo nemá volant ani pedále a bude stáť menej ako 30 000 dolárov (približne 28 000 €). Náš partner, ako jedna z mála redakcii sa mal možnosť zúčastniť na exkluzívnej živej ukážke a porozprávať sa so zamestnancami Elona Muska.
Tesla Cybercab mala oficiálnu premiéru pred niekoľkými týždňami v Los Angeles spolu s konceptom Robovan a humanoidným robotom Optimus. Jeden z exemplárov, ktorý sa zúčastnil na americkej premiére v štúdiách Warner Bros, sa práve zaregistroval v Európe.
Za roky práce v automobilovom priemysle sme prišli do kontaktu so stovkami konceptov áut a aj tie najodvážnejšie vízie nám vždy pripadali ako vzdialené projekty, ktoré sa pravdepodobne nikdy neuskutočnia. V prípade novej Tesly je to úplne inak. Bezpochyby ide o vozidlo, ktoré má potenciál ovplyvniť náš automobilový každodenný život a pomôcť revolúcii v doprave. Najmä pokiaľ ide o autonómnu jazdu. O to viac, že Elon Musk už viackrát ukázal, že jeho vyhlásenia nie sú len prázdnym chválospevom.
V oznámení spoločnosti Tesla sa uvádza, že „súčasná doprava je príliš drahá, nebezpečná a neekologická“. Riešením týchto problémov má byť autonómny kybernetický autobus ako „bezpečnejšia, rýchlejšia a cenovo dostupnejšia forma dopravy“. Predpoklady sú odvážne a znejú ako dlhodobá vízia rozprestierajúca sa na niekoľko desaťročí. Medzitým sme mali možnosť stretnúť sa tvárou v tvár s plodmi týchto predpokladov a zistiť, v akej fáze sa projekt nachádza „tu a teraz“.
Tesla Cybercab v Európe. Vyzerá ako Volkswagen XL1
Tesla Cybercab dorazila do Berlína v rámci európskeho turné. „Ide o predprodukčnú jednotku“ – zdôrazňovali na každom kroku zástupcovia značky zodpovední za komunikáciu v Európe. Exteriér obložený zlatou fóliou so saténovým povrchom pôsobí elegantne a skromne. V sériovej verzii pravdepodobne nebude vyrobený z nehrdzavejúcej ocele, ako je to v prípade modelu Cybertruck. Ide o príliš nákladné a časovo náročné riešenie. Dizajn kabíny Cybercab pritom skrýva mnoho riešení priamo z podnikovej súťaže v optimalizácii nákladov.
Pri prvom kontakte človek rýchlo nájde odkazy na Tesla Model 3 a Cybertruck. Rozmery karosérie sú podobné ako u prvého modelu, ale hranatá karoséria je posadená nižšie. Ak by človek prižmúril oči, možno by si spomenul na experimentálny Volkswagen XL1.
Konštruktéri spoločnosti Tesla sa opäť rozhodli nainštalovať zdvíhacie dvere. Na druhej strane, zadné dvere sú bez skla a ukrývajú veľký batožinový priestor. Bez problémov sa doň zmestí niekoľko kufrov (dve príručné batožiny a dve zapísané batožiny) a dokonca aj skladací bicykel.
Absencia vyčnievajúcich zrkadiel (nahradili ich kamery poskytujúce 360-stupňový výhľad okolo vozidla) a kľučiek dverí dnes už nie je žiadnou novinkou. Namiesto klasických svetlometov boli na oboch stranách nainštalované tenké LED pásy.
Koľko ľudí pojme kyberkabína Tesla?
Interiér vozidla pôsobí podobne minimalisticky. Prvým prekvapením po usadení sa vo vnútri je absencia volantu a plynového či brzdového pedála. Namiesto toho je v strede nainštalovaná veľká 21-palcová obrazovka, ktorá je riadiacim centrom autonómneho vozidla. Prvé okamihy strávené v takomto aute vyvolávajú v cestujúcom nepríjemný pocit.
Model Cybercab sa bude dať vyvolať prostredníctvom aplikácie Tesla dostupnej pre smartfóny a jednotlivé funkcie sa budú dať v kabíne ovládať hlasom alebo pomocou dotykovej obrazovky. Do interiéru sa zmestia len dvaja cestujúci. Ako nám prezradil zástupca značky, rozhodnutie navrhnúť interiér pre dvoch cestujúcich bolo založené na výskume. Viac ako tri štvrtiny používateľov vozidiel značky cestujú maximálne v dvoch osobách.
Nastupovanie je vďaka zdvíhacím dverám veľmi jednoduché a pohodlné. O pohodlie v kabíne sa nemusia obávať ani tí, ktorých výška nepresahuje 1,90 m. Pre vyšších cestujúcich môže interiér pôsobiť klaustrofobicky. Najmä preto, že polohu sedadla a sklon operadla nebolo možné v uvedenom príklade nastaviť. Treba však pripomenúť, že ide o predprodukčnú verziu a veľa sa ešte môže zmeniť.
Pohodlie sedadiel
Na pohodlie sedadiel, ktoré trochu pripomínajú sedadlá v biznis salónikoch na letiskách, sa rozhodne nemožno sťažovať. Ako sa na americké auto patrí, boli tu dva držiaky na veľké nápoje. Tak akurát na to, aby ste si cestou do práce, na schôdzku alebo do iného cieľa oddýchli.
Štatistický vodič vraj strávi za volantom približne 12 dní v roku. Cybercab umožní tento čas využiť na úplne iné aktivity – napríklad na sledovanie filmu, prechádzanie sociálnych médií alebo pripojenie sa k týždennému statusu s nadriadeným v Teams. To všetko (aspoň teoreticky) vo veľmi bezpečnom prostredí. Koniec koncov, sám Elon Musk dosvedčil, že „Cybercab vidí na všetky strany a nikdy sa neunaví“.
Bezprostredne po tom, ako nás auto dopraví do cieľa, vôbec nemusí stáť nečinne na parkovisku. Tesla Cybercab môže napríklad „dobehnúť“ ako autonómny taxík. Podobné riešenie sa objaví aj v Modeloch 3 a Y s príchodom plne autonómneho systému FSD.
Tesla Cybercab a indukčné nabíjanie. Dojazd a kapacita batérie
A čo nabíjanie? Vozidlo samo rozhodne, kedy sa má na špeciálnej indukčnej nabíjačke zastaviť a doplniť energiu. Cybercab nemá klasický konektor typu 2 alebo CCS. Tesla vraj pred časom podala patent na bezdrôtové nabíjanie, ale zástupcovia značky, nechceli prezradiť podrobnosti o technológii.
Počas stretnutia sa niekoľkokrát pokúsili získať informácie o technických údajoch alebo výkone – bezvýsledne. Neoficiálne zdroje zatiaľ uvádzajú, že autonómny model bude mať batérie s kapacitou približne 35 kWh. Počíta sa s tým, že vozidlo bude ľahšie a efektívnejšie ako ostatné modely výrobcu – priemerná spotreba by sa mala pohybovať medzi 10 – 12 kWh/100 km. Takéto parametre by mali vozidlu umožniť prejsť v mestských podmienkach približne 300 km.
Koľko stojí Tesla Cybercab. Kedy bude uvedený na trh u nás a teda v Európe?
Jediný konkrétny údaj, ktorý bol počas stretnutia uvedený, bola cena vozidla. Tesla Cybercab bude stáť približne 30 000 USD (v Spojených štátoch). Pri súčasnom výmennom kurze to vychádza približne na 28 000 €. Pôjde teda o najlacnejší automobil v ponuke americkej značky. Samozrejme, až do príchodu Modelu 2.
Očakáva sa, že vozidlo bude dostupné v bežnom maloobchodnom predaji, hoci sa dá predpokladať, že oň budú mať veľký záujem veľké carsharingové a dopravné korporácie. Elon Musk opakovane verejne vyhlásil, že autonómne Tesly sa dostanú do ulíc v roku 2026. Ohľadom tohto dátumu však možno predpokladať miernu korekciu, keďže zatiaľ najväčšou prekážkou pre Tesla Cybercab budú predpisy.
Dá sa predpokladať, že v USA sa s nástupom Donalda Trumpa do funkcie prezidenta môže pozitívny vývoj smerom k legislatívnym zmenám pre autonómne vozidlá výrazne zrýchliť. Napriek tomu sa dá očakávať, že európska legislatíva bude mať určite svoju zotrvačnosť, ktorá uvedenie autonómnych vozidiel na cesty starého kontinentu o niekoľko rokov oddiali. Preto sa dá s istotou predpokladať, že prvé „legálne“ vozidlo Tesla Cybercab sa na Slovensku objaví najskôr koncom tohto desaťročia.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Hyundai a Waymo oznámili partnerstvo pre autonómne riadenie
Fungovalo to dobre 100 rokov, ale autonómne autá všetko zničili!
Robotaxi pre každého. Autonómnym autom sa už môže odviezť každý
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.