25.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MAHLEGroup).
Na výstave IAA Transportation 2022 predstavil nemecký dodávateľ automobilového priemyslu Tier 1 Mahle motor Super Continuous Torque (SCT), elektrický stroj, ktorý dokáže nepretržite pracovať na 90 % svojho maximálneho výkonu.
Spoločnosť Mahle tento rok opäť posunula hranice technológie, keď vzala už osvedčený a výkonný motor SCT, spojila ho s inovatívnym chladiacim systémom a premenila ho na plne elektrickú nápravu pre nákladné vozidlá. Výsledkom je impozantná pohonná jednotka, ktorá dosahuje 92 % nepretržitého výkonu a špičkový výkon takmer 700 koní. Tento revolučný systém umožňuje zvládnuť viac práce s menšou spotrebou energie, pričom inteligentne využíva malé motory na náročné úlohy.
SCT má potenciál
Keď Mahle pred dvoma rokmi predstavilo motor SCT, jeho hlavnou inováciou bolo pokročilé chladenie olejom, ktoré umožňovalo odvádzať teplo nepretržite, čím sa motor mohol dlhodobo prevádzkovať pri vysokom zaťažení až 90 %. Tento robustný chladiaci systém eliminoval obmedzenia tradičných motorov, ktoré musia znižovať výkon, aby sa predišlo prehriatiu. Už vtedy bolo jasné, že SCT má potenciál zmeniť pravidlá hry v oblasti elektrických vozidiel.
Motor SCT bol pôvodne navrhnutý ako univerzálne riešenie pre širokú škálu elektrických vozidiel – od osobných áut cez ťažké nákladné vozidlá až po stroje na poľnohospodárske a stavebné účely. Najnovšia inovácia spoločnosti Mahle kombinuje dva motory SCT na jednej elektrickej náprave, čím demonštruje jej vysokú efektivitu. Systém chladenia olejom je priamo integrovaný do nápravy, čo umožňuje dosiahnuť vynikajúci kombinovaný špičkový výkon 697 k (520 kW) a trvalý výkon 644 k (480 kW). Tento nový systém dokonca prekonáva predchádzajúci štandard 90 % nepretržitého výkonu a dosahuje úroveň 92 %.
Umožňuje efektívne zvládnuť náročné stúpania
Výhody tohto riešenia sú zrejmé. Napríklad v prípade ťažkého nákladného vozidla s palivovými článkami by stabilný vysoký výkon na zadných kolesách umožnil efektívne zvládnuť náročné stúpania, kde by slabšie pohonné systémy zlyhali. Mahle odhaduje, že takáto elektrická náprava by mohla zrýchliť prejazd 35-tonového nákladného vozidla cez alpský priesmyk Brenner o 10 % v porovnaní s dieselovým nákladným vozidlom, čím by sa cesta z Innsbrucku do Bolzana skrátila o približne 3,5 minúty.
Okrem nákladných áut by elektrická náprava SCT našla uplatnenie aj v ťažkých poľnohospodárskych a stavebných strojoch, ktoré vyžadujú dlhodobo vysoký výkon, alebo dokonca v športových elektrických vozidlách. Tieto by mohli vďaka SCT motormi zvládnuť viacero dynamických akcelerácií v krátkom čase, čo je ideálne napríklad na predbiehanie na diaľnici alebo na pretekárskej dráhe.
Spoločnosť Mahle predstavila túto prelomovú technológiu elektrickej nápravy na výstave IAA, kde tiež zdôraznila pripravenosť motora SCT na sériovú výrobu. Zaujímavé je, že konštruktéri navrhli tento motor bez použitia permanentných magnetov, čo otvára cestu k ďalším inováciám. Kombinácia technológií SCT a MCT (bezmagnetového motora) ponúka potenciál vytvoriť „dokonalý motor“, ktorý redefinuje budúcnosť elektrických pohonných systémov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Šesťtaktný motor zdvojnásobuje výkon a kompresiu
Čo sa stane, ak umyjete motor svojho auta? Ako správne vyčistiť motorový priestor
Najmenší a najspoľahlivejší motor značky Volkswagen? Na čo si treba dať pozor
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.