25.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SpecialCar96).
V ére dominancie SUV vozidiel sú mnohí motoristi stále uchvátení predstavou nového sedanu. Mazda priznáva, že aj ona by rada uviedla na trh nový sedan, avšak len pod podmienkou, že sa chute zákazníkov zmenia a sedany si opäť nájdu cestu do ich garáží. Aktuálne však Mazda6 stále zostáva v predaji na Slovensku.
Milovníci automobilov, ktorých by sme mohli nazvať aj zanietenými „motoristickými fanatikmi“, čoraz viac pociťujú frustráciu zo všadeprítomnosti SUV modelov. Situácia došla až do bodu, keď viaceré značky postupne vyradili svoje ikonické sedany, ktoré kedysi predstavovali symbol ich identity.
Pravdou však zostáva, že dnešný trh diktuje požiadavky na SUV a automobilky jednoducho nemôžu investovať zdroje do modelov pre menšinovú skupinu nostalgických zákazníkov. A hoci idea veľkého sedanu s pohonom zadných kolies stále žije v srdciach mnohých nadšencov, realita je neúprosná.
Niektoré automobilky však tento sen zdieľajú tiež.
Mazda, známa svojou ochotou vyčnievať z davu, nepopiera, že má pre sedany slabosť. No ako pripúšťa, jedna vec je kráčať proti prúdu a druhá riskovať výrobu vozidiel, ktoré by mohli zostať na skladoch. Príkladom je Mazda6, ktorá bola začiatkom tohto roka stiahnutá z japonského trhu a taktiež z iných regiónov. U nás sa však stále predáva, hoci už nejaký čas neprešla modernizáciou.
Mazda zároveň zrušila plán vyvinúť novú generáciu Mazdy6 na prémiovej platforme s pohonom zadných kolies, a to z jednoduchého dôvodu – zákazníci dnes uprednostňujú veľké SUV, ako sú modely CX-60 a CX-80, ktoré značka už má v ponuke.
Napriek tomu Mazda úplne nezatvára dvere možnému návratu sedanu. Kohei Shibata, programový riaditeľ Mazdy, v rozhovore pre austrálske médium Drive uviedol: „Osobne by sedan s motorom vpredu a pohonom zadných kolies bol splneným snom pre každého. Novinári mi neustále hovoria, že musíme vyrobiť sedan, no trh je na to momentálne príliš malý. Ak však ľudia začnú takéto autá opäť kupovať, mohli by sme to zvážiť,“ priznal Shibata.
Je teda jasné, že ak sa trhový trend vráti k sedanom, Mazda by nemala problém opäť prehodnotiť svoje rozhodnutie. No, bohužiaľ, takáto zmena je v súčasnosti málo pravdepodobná, aspoň na kratší či strednodobý horizont. Bolo by potrebné, aby globálny vkus zákazníkov prešiel významnou transformáciou.
Ale stále je tu Čína…
Zaujímavým zistením je, že Mazde sedany úplne nezmizli z portfólia. Popri Mazde6, ktorá je u nás stále dostupná, sa v Číne predáva novinka Mazda EZ-6. Tento model je súčasťou spolupráce medzi Mazdou a čínskym partnerom Changan. Čoskoro by sa mal objaviť aj na európskych trhoch.
Mazda EZ-6 ponúka dve elektrické verzie – jednu s výkonom 258 koní a batériou s kapacitou 56,1 alebo 68,8 kWh, čo umožňuje dojazd 480 až 600 kilometrov, a druhú, tzv. predĺženú verziu, s hybridným systémom. Tá obsahuje štvorvalcový 1,5-litrový motor, ktorý funguje ako generátor, pričom celkový výkon dosahuje 218 koní a poskytuje dojazd viac ako 1 300 kilometrov.
Budúcnosť sedanov v Mazde tak závisí od nás, zákazníkov. Možno raz opäť nastane ich čas. Dovtedy si však musíme vystačiť s tým, čo trh ponúka.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Myslíte si, že voda je najpredávanejší nápoj na čerpacích staniciach? Omyl!
Šokujúce priznania mechanikov: Ktoré autá opravujú s radosťou a ktoré ich privádzajú do šialenstva?
Volkswagen odhaľuje veľké plány: Polo vstupuje do novej éry s hybridnou silou!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.