26.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@afpde).
Zamestnanci jednej z kľúčových značiek koncernu Volkswagen v Nemecku intenzívne bránia svoje pracovné miesta. Finančná kríza prinútila spoločnosť zaviesť radikálne úsporné opatrenia, čo prinieslo oznámenie o novom pláne reštrukturalizácie. Tento plán zahŕňa zatvorenie viacerých tovární na území Nemecka a výrazné znižovanie počtu zamestnancov.
Zamestnanecká rada VW spolu s odborovou organizáciou IG Metall zatiaľ nedosiahli dohodu s vedením Volkswagenu ohľadom tejto reštrukturalizácie. Situácia sa navyše ďalej vyostruje, keďže spor v rámci kolektívneho vyjednávania naberá na intenzite. Ani vyhrážky štrajkom zatiaľ nezmenili postoj vedenia značky.
Thomas Schäfer, šéf značky Volkswagen, naďalej nekompromisne obhajuje svoj plán. Tvrdí, že „zatváranie tovární a redukcia pracovných miest v Nemecku sú nevyhnutné kroky na to, aby sa spoločnosť dokázala vymaniť z krízy.“ V rozhovore pre Welt am Sonntag, keď dostal otázku, či je možné vyriešiť krízu bez zatvárania tovární, odpovedal stručne a jasne:
„Momentálne to nepovažujeme za možné. Preskúmajú sa továrne na výrobu vozidiel aj komponentov. Musíme znížiť našu výrobnú kapacitu a prispôsobiť ju novej realite.“
Výrobca, ktorý bol donedávna spájaný s kauzou dieselgate, sa výrazne zaviazal k elektrifikácii svojho sortimentu. Žiaľ, keď príde na pohľad do kolónky predaja, ukáže sa, že kapacita Volkswagenu je príliš veľká a trh príliš malý.
„Na trhu bolo plánovaných približne 16 miliónov vozidiel ročne,“ vysvetlil Schäfer: „Teraz sa trh s automobilmi v Európe scvrkol na 14 miliónov.“
Varovné štrajky v továrňach Volkswagen by sa mohli začať začiatkom decembra
Zamestnanci, zamestnanecká rada VW a odbory IG Metall, ktoré zastupujú ich záujmy, sa jednoznačne stavajú proti zatváraniu tovární. Táto situácia trvá už od septembra. Medzitým si zlé plánovanie kapacít tovární vyžaduje okamžité opatrenia.
„Nemá zmysel reštrukturalizovať sa do roku 2035, pretože dovtedy by nás konkurencia už dávno opustila. Máme na to len tri alebo štyri roky.“
– zdôraznil Thomas Schäfer.
Šéf značky nevylučuje ani to, že zníži počet zamestnancov. Odôvodňuje to tým, že znižovanie počtu pracovných miest „naprieč demografickou krivkou a súčasnými nástrojmi, ako sú čiastočné dôchodky a ponuky na ukončenie pracovného pomeru, nestačí. Jednoducho by to trvalo príliš dlho,“ uviedol vo vyhlásení pre Welt am Sonntag
IG Metall požaduje, aby predstavenstvo v rámci reštrukturalizácie urobilo aj kompromisy. Schäfer v zásade súhlasil a v dôsledku toho sa od januára znížia platy členov predstavenstva o 5 %. Po minulotýždňovom rokovaní výboru pre kolektívne vyjednávanie však IG Metall jednomyseľne hlasoval za zavedenie výstražných štrajkov od začiatku decembra. Ide o protestnú akciu po tom, ako sa v troch kolách rokovaní nepodarilo dosiahnuť dohodu.
Tým by sa vedenie Volkswagenu nepochybne dostalo pod obrovský tlak. Na druhej strane, zamestnanecká rada musí pristúpiť na kompromis, už len preto, že Volkswagen už nemá tučnú peňaženku. Štrajk by len zhoršil už aj tak ťažkú finančnú situáciu značky.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Auto roka odhalilo smutnú pravdu: Európa ignoruje realitu, USA idú vlastnou cestou
Zlom v automobilovom priemysle: Ford znižuje zamestnanosť o 14 % v Európe kvôli elektrickým autám.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.