28.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/hodim).
Dokonca aj tie najlepšie a najuznávanejšie modely sa dodávajú v chybných verziách, ktorým je lepšie sa vyhnúť. Ukážeme vám, pred ktorými verziami sa treba mať na pozore a ako ich odlíšiť od tých, ktoré sa odporúčajú. Zostavili sme zoznam rizikových automobilov.
Pri hľadaní informácií o rôznych modeloch automobilov na internete sa často stretávame s veľmi rozdielnymi názormi. Volkswagen Passat? Skvelé auto, spoľahlivé a lacné na prevádzku. Hneď vedľa neho sa objavujú príspevky, v ktorých možno za najmiernejšie považovať výrazy ako „prasiatko“ a „mŕtvola“. Ako je možné, že ten istý model vyvoláva u svojich používateľov také rozdielne emócie? Niekedy je to jednoducho otázka šťastia pri výbere konkrétneho modelu, častejšie však ide o výber správnej verzie.
Nezáleží na modeli, dôležitá je konkrétna verzia. Majiteľ príkladného Passatu s jednoduchým motorom 1,9 TDI bude mať po niekoľkých rokoch používania pravdepodobne oveľa lepší názor na svoje auto ako používateľ toho istého modelu vo výkonnejšej verzii 2,5 TDI. Ak však človek vyvodí záver, že motor 1,9 TDI je vo všeobecnosti dobrý a 2,5 TDI zlý, môže zažiť aj nákladné sklamanie – aj zdanlivo rovnaká verzia motora sa môže v závislosti napr. od roku výroby, výkonovej verzie alebo splnenej emisnej normy líšiť z hľadiska spoľahlivosti, životnosti alebo nákladov na údržbu.
Najporuchovejšie vozidlá
Ak vás teda nejaký model zaujíma, vyhľadajte si informácie o konkrétnych verziách a ročníkoch, a keď si napríklad v predajni pozeráte konkrétne auto, uistite sa, že auto pred vami je naozaj tá verzia, o ktorú máte záujem. Predajcovia spravidla dobre poznajú silné a slabé stránky rôznych verzií, a ak sa stane, že majú na predaj potenciálne rizikové auto, často sa v popise „pomýlia“.
Niekedy napríklad pri predaji Audi s potenciálne poruchovou a nespoľahlivou prevodovkou Multitronic v inzeráte uvedú, že ide o prevodovku Tiptronic, ktorá má oveľa lepšiu povesť. A že takáto prevodovka sa v danej verzii motora nikdy neobjavila? Nuž, aj profesionálny predajca sa môže pomýliť. Niektoré autá majú nezaslúžene dobrú povesť. Napríklad japonské autá sú spoľahlivé, nemecké autá majú dlhú životnosť a ľahko sa opravujú a diesely majú vysoký kilometrový nájazd.
Mnohé z nich už dávno nie sú v súlade s realitou! Niekedy kupujúci auta pozná riziká spojené s výberom konkrétneho modelu, ale spolieha sa na šťastie, pretože nie všetky autá musia mať poruchy, na ktoré sa sťažuje. Možno budete prekvapení – mnohé modely majú vysokú mieru opakovania problémov.
Alfa Romeo 147
Kupujúci vozidiel Alfa Romeo sú známi tým, že sú mimoriadne tolerantní, pokiaľ ide o vrtochy ich vozidiel. Je známe, že láska si vyžaduje obete. Existujú však verzie, ktoré dokážu unaviť aj tých najtolerantnejších používateľov. Ak sa zamilujete do Alfy 147, vyhnite sa verzii 2.0 Twinspark s prevodovkou Selespeed. Takáto kumulácia potenciálnych porúch a poruchovosti je vzácna! V každej 147-ke sa podvozok pokazí rýchlejšie, než stihnete dohodnúť termín v servise. Motor 2.0 TS sa môže pokaziť v dôsledku chybných variátorov vačkového hriadeľa, skrútených olejových vaničiek alebo neúčinných olejových čerpadiel. Okrem toho sa neustále vyskytujú problémy s elektrickou a elektronickou výbavou. Prevodovka Selespeed a jej poruchy sú predmetom samostatného článku alebo… kniha. Ak vozidlo neservisovali odborníci na túto prevodovku, nie je možné očakávať, že bude správne fungovať. Ako útecha: vzpriamená Alfa Romeo stále vyzerá lepšie ako Golf!
Mazda 6
Mazda si za roky svojej existencie získala povesť spoľahlivého vozidla a „šestka“ je skutočným „japonským“ vozidlom, nie produktom nejakej európskej montážnej továrne. Ukazuje sa však, že toto auto môže spôsobovať veľa problémov, najmä jeho prvá generácia (2002-2008). Korózia je problém, ktorý sa týka všetkých variantov tohto modelu. Na niektorých trhoch výrobca vykonal opravy (vrátane výmeny zadných blatníkov, ktoré po niekoľkých rokoch vyzerali ako sito). Pri pohľade odspodu vyzerajú mnohé exempláre tragicky! Naftové motory (2.0) trpeli mnohými poruchami vrátane problémov s mazaním (upchaté olejové vane), nefunkčných vstrekovačov a ich chybných podložiek. DPF filtre sa v „zelených“ verziách kazia viac než často.
Audi A6
Ak sa pokúšate kúpiť „A6“ 2. generácie pred faceliftom (2004-2008), dajte si pozor na verziu 2.0 TDI PD s prevodovkou Multitronic! Potenciálnych nebezpečenstiev vznetového motora 2.0 TDI so vstrekovačmi je veľa – od prasknutých hláv, cez nespoľahlivé tlačidlá a vačkové hriadele až po poruchy zariadenia (napr. dvojhmotové koleso alebo vstrekovače čerpadla). Okrem toho zlyháva pohon olejového čerpadla – týka sa to variácie s obľúbeným imbusovým kľúčom (ktorý sa najčastejšie ohne po 100 – 120 000 km) a reťaze (zlyháva napínač). Ak sa vyskytne aspoň polovica z uvedených problémov, účet za opravu ľahko presiahne 2 500 eur. Ešte drahšia môže byť oprava bezstupňovej prevodovky Multitronic – zlyháva elektronika a zlyháva mechanika (napr. reťaz sa naťahuje a kotúčové kolesá sa opotrebúvajú). Ďalšími potenciálnymi problémami modelu sú vôľa v odpružení a nedostatky v module komfortu. Vo všeobecnosti pristupujte ku kúpe tejto verzie „A6“ s veľkou opatrnosťou!
Audi A6 Allroad
Zdanlivo skvelá kúpa. Najstarší model A6 Allroad sa dá kúpiť za niečo vyše 2 600 eur. Model láka na dobré úžitkové hodnoty, bohatú výbavu a odvahu na cestách nižšej kategórie. Žiaľ, v praxi sa môže ukázať ako skutočná mína, najmä ak sa pod jeho kapotou nachádza turbodiesel 2,5 V6 TDI. Motor 2,5 l V6 TDI z prvých rokov výroby (do roku 2002) zápasil s množstvom nákladných problémov. Najznámejšia porucha? Rýchle opotrebovanie vačkových hriadeľov. Ich životnosť sa zvyčajne pohybuje okolo 150 000 km. Okrem toho často zlyháva vstrekovacie čerpadlo, olejový systém sa ukazuje ako neefektívny (zlá životnosť reťaze a ozubených koliesok; v extrémnych prípadoch môže dôjsť k zadretiu motora) a náklady na pravidelný servis sú vysoké.
BMW E60
Všetky verzie BMW radu 5 generácie E60 sa považujú za mimoriadne problematické z hľadiska elektroniky. Napriek tomu, že od predstavenia tohto modelu uplynulo už 12 rokov, modernosť mnohých riešení je zrejme stále nad sily servisných technikov. Zvyčajne však platí, že čím neskoršia verzia daného modelu, tým menšie riziko, pretože výrobcovia odstraňujú tzv. detské choroby. Kúpa päťky podľa tohto kľúča však môže byť nepríjemnou chybou. Dvojlitrový diesel sa môže zdať ako výborná voľba pre tento model: je úsporný, dynamický a má slušnú kultúru prevádzky. Jeho staršie verzie boli z hľadiska spoľahlivosti považované za priemerné. V roku 2007 sa objavila modifikovaná verzia (s kódovým označením N47, na rozdiel od skoršej M47) – a čoskoro sa ukázalo, že tento motor predstavuje kvalitatívny krok späť. Má reťazou poháňaný ventilový rozvod na strane prevodovky, ktorý sa niekedy „zničí“ pri najazdení niekoľkých desiatok tisíc km.
Nissan Navara
V modeli Navara bol motor vylepšený, ale objavili sa nové problémy. Najrizikovejšie sú verzie z rokov 2005 – 2008. Motor sa – skutočne – ukázal ako robustnejší, ale vyskytli sa problémy s trvanlivosťou rozvodových reťazí a poruchy regulácie turba. Silentbloky riadiacich ramien, čapy kolies a predovšetkým ložiská kolies sa pomerne rýchlo opotrebúvajú. Najnákladnejšie je však poškodenie ložísk hnacieho hriadeľa. Pozor na koróziu! Tá je v podvozku všadeprítomná a často napáda nosné komponenty. Okrem toho bol v rámci zvolávacej akcie vymenený ovládač airbagov (kópie z rokov 2007-08) a zliatinové disky (riziko zlomenia)…..
Peugeot 307
Také pekné auto, a to takmer vždy jazdí bez osvetlenia! Väčšina majiteľov nestíha meniť žiarovky, ktoré sa vypaľujú v dôsledku nestabilného napätia v inštalácii vozidla. Ak máte slabú benzínovú verziu, napr. 1,6, vyskytnú sa väčšinou drobné poruchy: tu niečo klepne, tam niečo nesvieti, z neznámych príčin prestane fungovať klimatizácia atď. Jedným z horších áut, ktoré mal koncern PSA v ponuke, bol Peugeot 307 s motorom HDI. Hlásenie „Depollution System Faulty“ často spojené s poklesom výkonu nie je v tomto aute ničím výnimočným. Samodiagnostický systém je citlivý na akékoľvek, aj dočasné abnormality, z ktorých mnohé potom zmiznú z pamäte počítača. Alebo možno došla kvapalina EOLYS v automatickom dávkovači? Možno, ale doplnenie nepomôže; auto si stále pýta pripojenie k počítaču. Problematický je modul BSI, zariadenie zodpovedné za ovládanie výbavy vozidla. Strecha, ktorá sa nezatvára, okná, ktoré sa samy otvárajú – to sa vám musí páčiť.
Renault Laguna
Toto auto sa dnes dá kúpiť veľmi lacno. A nie je to náhoda, pretože Laguna II si vyslúžila povesť rizikového vozidla – to sa týka najmä verzií 1,9 dCi z prvých rokov výroby (do roku 2004). Problémy so vstrekovacím systémom, slabá životnosť turbodúchadla a poruchy výbavy – to všetko sú bežné problémy s motorom 1,9 dCi, ktoré môžu viesť k značným nákladom. Okrem toho často zlyháva palubná elektronika a zavesenie kolies.
Saab 9-5 3.0 TiD
Motor s výkonom 177 koní nie je preplňovaný, ale tepelne „poddimenzovaný“. Pri pôsobení teploty sa usadzujú vložky valcov, uniká chladiaca kvapalina a motor sa zadiera. Je zaujímavé, že revidovanú verziu motora 3.0 TiD možno nájsť v Opeloch, zatiaľ čo v Saaboch sa vyskytovali len chybné verzie. Chladiaca kvapalina zvyčajne uniká cez uzáver expanznej nádoby pod zvyšujúcim sa tlakom (vyfukovanie tesnenia hlavy). V dôsledku straty kvapaliny dochádza k zadieraniu motora. Včasným zásahom možno predĺžiť životnosť motora výmenou tesnenia hlavy za hrubšie. Príslušenstvo pre jednotku 3.0 TiD je veľmi drahé a – vzhľadom na nízku popularitu jednotky – je ťažké nájsť lacnú alternatívu.
Subaru 2.0D
Vozidlá Subaru sú už roky považované za mechanicky mimoriadne odolné. Prvé naftové motory vyvinuté konštruktérmi Subaru však boli skutočnou katastrofou. Nápis „Boxer Diesel“ na poklope Subaru môžete brať ako varovné znamenie! Hoci sú tieto motory dynamické a úsporné, veľmi často sa kazia pri najazdení menej ako 100 000 km a ich oprava je mimoriadne nákladná, ak je to možné. Spojka a dvojhmotový zotrvačník boli úplne nevhodné pre vlastnosti a krútiaci moment dieselového motora.
Toyota Avensis
Toyota sa v priebehu rokov snažila udržať dobrú povesť modelu Avensis a opravovala tieto vozidlá na vlastné náklady často aj po uplynutí záruky. Benzínové motory 1.8 (do roku 2004) si brali olej v obludnej miere. Osudnou voľbou sú aj diesely z rokov 2006 – 2008, pri ktorých sa bloky motora erodovali pri styku s tesnením hlavy. Mnohé autá sa dostávajú do predaja práve preto, že ich majitelia si všimli prvé príznaky takejto poruchy (ktoré sú príznakmi prepáleného tesnenia hlavy) a rozhodli sa zvaliť vinu za problém na niekoho iného.
Mercedes W211
Žiadna jazda bez hviezdy? Nuž – v tomto prípade môže hviezda na kapote zabezpečiť poriadnu „jazdu“ v servise. Pokiaľ ide o karosériu, auto vyzerá oveľa lepšie ako jeho predchodca (model W210), ktorý odrádzal svojou všadeprítomnou koróziou. V tejto generácii však pribudla elektronika, ktorá môže majiteľom kaziť krv. Čerpadlá SBC v prvých sériových vozidlách môžu byť nespoľahlivé a nespoľahlivé. Automatické prevodovky si vyžadujú pravidelnú výmenu oleja. Veľmi často dochádza k poruchám meničov v dôsledku toho, že sa do prevodového oleja dostáva chladiaca kvapalina. Čím výkonnejší diesel, tým väčšie riziko poruchy prevodovky. Ak si myslíte, že benzínová verzia bude bezpečnejšia, môžete byť veľmi sklamaní – v agregátoch V6 a V8 hlavne z rokov 2006 – 2008 výrobca používal nekvalitné prevody s vyvažovacím hriadeľom. Výsledok? Rozvodová reťaz vynechávala, čo spôsobovalo devastáciu motora. Oprava končiacich dieselov V6 je veľmi drahá. Airmatic alebo vzduchové odpruženie sa vždy pokazí – ceny opráv vyvracajú mýtus o lacnom servise Mercedesu.
Mercedes Vito
Niekoľko rokov staré dodávky a mikrobusy Mercedes často vyzerajú, akoby väčšinu svojho života strávili zaparkované v dokoch. Ak si chcete kúpiť jednu z týchto dodávok, vyberajte si modely tmavšej farby, aby vám nezhrdzaveli tak ako biele alebo strieborné. Novšie modely sú vybavené motormi OM651, ktorých niektoré verzie majú veľmi chúlostivé, nespoľahlivé a poruchové vstrekovacie systémy. Nie je to ich jediný problém – výrobca použil aj pohon rozvodovou reťazou namontovanou na strane prevodovky. Reťaz je jednoradová, takže sa nedá očakávať, že vydrží pol milióna kilometrov. Jej výmena je náročná.
Volkswagen Touran
Črevá modelu Touran boli zrejme použité aj v iných modeloch VW, a to…. z hľadiska porúch ide o výnimočné vozidlo. Najhoršia možná kombinácia je: 2.0 TDI (na vstrekovacích čerpadlách) s prevodovkou DSG. Keď sme vymenili dvojhmotový zotrvačník, vyhrali nad mechatronikou DSG, upravili softvér, aby motor v zime zapaľoval, vstrekovací systém vybuchne. Opravu berieme ako poslednú investíciu, ale len…. začína druhé kolo.
Volkswagen Passat
Obľúbené slovenské auto sa objavilo v mnohých verziách a vyhotoveniach. Nie všetky sú však úspešné. K výberu naftového motora treba pristupovať veľmi opatrne: väčšina starších motorov 2.0 TDI sú „prasiatka“, ale aj niektoré motory radu 1.9 TDI (napr. BXE) majú nedostatky – napr. chybné vačkové hriadele. Motory TSI na tom nie sú o nič lepšie: v prípade motorov 1.4 je problémom okrem iného pohon rozvodov, zatiaľ čo motory 1.8 a 2.0 TSI si berú olej (vada krúžkov; oprava navrhovaná výrobcom zahŕňa výmenu piestov s ojnicami). Ďalších problémov je veľa, poruchy modulov komfortu a desiatky ďalších vecí.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Štýl a kvalita, ktorú Dacia nedokáže ponúknuť – Objavte crossover, ktorý prekonáva očakávania!
Šokujúce odhalenie: Prečo má táto značka najvyššiu mieru smrteľných nehôd zo všetkých áut?
Prelomová technológia od Toyoty: Ako môže vodík predĺžiť životnosť spaľovacích motorov?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.