30.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ORGCars).
Honda začne pilotnú výrobu polovodičových batérií v januári 2025. Tým by mohla predbehnúť aj čínskych gigantov, ktorí sú v súčasnosti v skoršej fáze vývoja polovodičových technológií.
„Toto je prelom v ére elektrických vozidiel,“
– povedal novinárom Keiji Otsu, prezident oddelenia výskumu a vývoja spoločnosti Honda, pri prezentácii novej pilotnej výrobnej linky na výrobu polovodičových batérií. Závod funguje v japonskej prefektúre Točigi.
Polovodičové batérie: od roku 2025
Linka je pripravená a prvé výrobky z nej čoskoro zídu. Honda tvrdí, že už má všetko, čo potrebuje na výrobu polovodičových batérií a na príslušnú kontrolu ich kvality.
Podľa predstaviteľov spoločnosti Honda linka kopíruje „procesy potrebné na hromadnú výrobu„. Hala má celkovú plochu približne 27 400 m2 a je vybavená zariadeniami a vybavením na overenie všetkých výrobných procesov vrátane miešania materiálu elektród, povrchovej úpravy elektródových polí a lisovania valčekov a tvorby článkov, ako aj montáže modulov.
Polovodičové batérie Honda sa vyznačujú práve použitím technológie valčekového lisovania. Vďaka tomu sa dosahuje vyššia hustota vrstiev elektrolytu. Výsledkom je zrýchlenie výrobného cyklu.
Japonská značka doteraz nakupovala lítium-iónové články od externých dodávateľov. Je zaujímavé, že poprední výrobcovia takýchto batérií (napr. CATL, Panasonic) sú väčšinou v skoršej fáze vývoja polovodičovej technológie a prototypy tohto typu výrobnej linky ešte len stavajú. Honda má jednu pripravenú na spustenie.
Polovodičové batérie – budúcnosť priemyslu?
„Polovodičová batéria je inovatívna technológia, ktorá prinesie prelom v ére elektrických vozidiel. Batérie nahradia spaľovacie motory, ktoré doteraz podporovali ďalší vývoj automobilov, a budú kľúčovým faktorom elektrifikácie,“
– hovorí Keiji Otsu.
„Veríme, že ďalší vývoj batérií bude hnacím motorom transformácie spoločnosti Honda. Spustenie demonštračnej výrobnej linky pre naše polovodičové batérie je na dohľad a môžeme povedať, že sme dosiahli dôležitý míľnik pre spoločnosť Honda a Japonsko,“
– dodáva.
Cieľom je zaviesť polovodičové batérie do masovej výroby. Na dosiahnutie tohto cieľa je potrebné zdokonaliť výrobný proces, aby bol lacnejší. V súčasnosti špecialisti spoločnosti Honda okrem iného pracujú na znížení spotreby energie a minimalizácii ďalších nepriamych nákladov.
Nielen pre autá
Mnohí výrobcovia (okrem Hondy je to napríklad aj Toyota) považujú polovodičovú technológiu za kľúčovú na vytvorenie odolnejších, bezpečnejších a lacnejších elektrických vozidiel. Je to dôležité najmä vzhľadom na spomalenie rastu v tomto segmente.
Vyššia hustota energie, rýchlejšie nabíjanie, dlhší dojazd – to sú len niektoré z výhod takýchto batérií. Honda má v úmysle inštalovať nové batérie nielen do automobilov, ale aj do motocyklov a lietadiel. Všetko nasvedčuje tomu, že sériová výroba je na dohľad. Mnohí odborníci pravdepodobne nečakali, že Honda dosiahne „polovodičový míľnik“ tak rýchlo.
Honda plánuje do roku 2030 zvýšiť ročnú výrobu elektrických vozidiel na viac ako 2 milióny kusov ročne. Elektromobily by potom mali tvoriť 40 % predaja značky. Do roku 2040 by to malo byť 100 %.
Spoločnosť Nissan (v spolupráci so spoločnosťou Honda) pracuje aj na polovodičových batériách. Výrobná linka spoločnosti sa má spustiť v marci.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Spoločnosť Stellantis pripravuje polovodičové batérie na rok 2026. V ktorom aute budú namontované?
Toyota uvedie na trh batérie s dojazdom 1 200 km. To však nie je koniec vylepšení
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.