1.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: ADAC).
Pri výmene kolies so zimnými (alebo letnými) pneumatikami ich zvyčajne naložíme na zadné sedadlo auta a ideme s nimi do spriateleného servisu. Ukazuje sa však, že nezabezpečené kolesá, alebo dokonca samotné pneumatiky, môžu pri nehode spôsobiť katastrofálne následky už pri rýchlosti 50 km/h.
Scenár pre väčšinu vodičov vyzerá zvyčajne rovnako. V aute sklopíte operadlá lavicového sedadla a do vzniknutého priestoru umiestnite štyri kolesá (alebo pneumatiky). Dve v spodnej časti a dve v hornej časti.
Ich prenášanie týmto spôsobom je však v prípade nehody absolútne nedostatočné. Podľa nemeckej organizácie ADAC to môže mať katastrofálne následky. A to už pri rýchlosti 50 km/h.
Prevážanie kolies môže byť veľmi nebezpečné
Nemecký ADAC podrobil crash testu Volkswagen Golf so 4 kolesami voľne uloženými vzadu. Test sa uskutočnil pri rýchlosti 50 km/h – vozidlo zrýchlené na túto rýchlosť narazilo celou svojou šírkou do stojacej prekážky.
Čo sa stalo s kolesami v okamihu nárazu? To nijako neodhaľuje – začali sa totiž pohybovať dopredu. Najskôr narazili do sedadiel, potom doslova vytrhli opierky hlavy a preleteli ponad hlavy tých, ktorí sedeli vpredu. Test ADAC zahŕňal iba figurínu, ktorá imitovala vodiča.
„Aj pri tejto relatívne nízkej rýchlosti pôsobia v prípade nehody obrovské sily. Pri náraze sa hmotnosť kolies nakrátko zvýši 30- až 50-násobne. Potom koleso s hmotnosťou približne 15 kg preletí vozidlom, čo znamená, že jeho hmotnosť sa zvýši na približne 600 kg.“
– uvádza nemecká organizácia. To môže viesť k vážnym zraneniam vodiča. Pre porovnanie, priemerná pneumatika osobného automobilu váži približne 5 kg. Jej hmotnosť sa v dôsledku veľmi vysokého zrýchlenia počas nehody zvýši na 150 – 250 kg.
ADAC okrem toho uvádza, že pri simulácii manévrov vyhýbania sa prekážkam sa kolesá „nebezpečne posúvajú vo vnútri vozidla“.
Preprava kolies: ako to urobiť správne?
Ako teda prepravovať kolesá a pneumatiky? ADAC odporúča používať upevňovacie popruhy alebo bezpečnostnú sieť. Dokonca vám poradí, ako ich namontovať.
„Na tento účel sa cez náboje kolies umiestnených vedľa seba prevlečie bezpečnostný alebo upevňovací popruh (norma EN 12195), ktorého konce sa pripevnia k očku v podlahe batožinového priestoru. Potom sa pevne utiahnu,“
– uvádza ADAC.
„Sieť na batožinu spĺňa tieto požiadavky ešte lepšie: úplne zakrýva pneumatiky z vonkajšej strany a je pripevnená k podlahe batožinového priestoru nie dvoma, ale štyrmi upevňovacími okami,“
– uvádza sa v tlačovej správe tejto nemeckej organizácie.
Ak v batožinovom priestore neprevážate sadu kolies, ale len jedno alebo dve, nie je potrebné sklopiť operadlo lavice. V záujme ochrany pred možnými následkami nehody ADAC odporúča zapnúť zadné bezpečnostné pásy, ale na spony určené pre spolujazdca na opačnej strane.
Takáto ochrana poskytuje zvýšenú ochranu pri náhlom brzdení alebo náraze. Na operadlo lavicového sedadla však pôsobia obrovské sily, ktoré ho pri náraze deformujú. Z tohto dôvodu by cestujúci nemal sedieť na zadnom sedadle.
A ešte jedna vec. „Ak v batožinovom priestore nie je miesto pre štyri pneumatiky, jedna z nich sa upevní do výklenku na nohy medzi zadným sedadlom a operadlom predného spolujazdca (sedadlo posuňte čo najviac dozadu),“ – navrhuje ADAC.
Záver
Preprava samotných pneumatík, nieto ešte celých kolies, bez ich zabezpečenia môže byť veľmi nebezpečná. Preto ADAC odporúča používať upevňovacie popruhy alebo siete na batožinu.
Tým sa minimalizujú následky prípadnej kolízie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Od 1. októbra platia nové pravidlá pre pneumatiky. Za nesprávne označenie dostanete vysokú pokutu
Ten, kto si tieto pneumatiky kúpil, je víťaz. Výsledky testov jasne ukazujú
Skladujete pneumatiky TAKTO? 78% vodičov robí túto drahú chybu!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.