2.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ScottishCarClan).
Spoločnosť Stellantis vedela o závažných problémoch s motorom 1,2 l PureTech štyri roky predtým, než pristúpila k zásadnejším nápravným opatreniam. Informácie odhalila francúzska televízna stanica France 2, ktorá priniesla nové poznatky o kauze konštrukčných chýb tohto motora. Hoci sú správy z francúzskych médií na prvý pohľad šokujúce, nezachytávajú úplne všetky kroky, ktoré koncerny PSA a Stellantis v súvislosti s týmto problémom podnikli.
Podľa France 2 mala spoločnosť Stellantis vedomosť o chybách motora už od roku 2018, keď sa zistilo, že rozvodový remeň ponorený v olejovej vani motora spôsobuje vážne poruchy týchto pohonných jednotiek. Motor zostal v sériovej výrobe až do roku 2022. Vtedy automobilka kompletne inovovala ventilový rozvod a začala používať nový typ remeňa. Tieto informácie vyvolali otázky, či výrobca zámerne ignoroval riziká spojené s týmto motorom.
Dlhodobý problém s motorom 1,2 l PureTech
Motory PureTech, patriace do radu EB, boli predstavené v roku 2012 a rýchlo si získali popularitu vďaka svojim jazdným vlastnostiam a efektívnej spotrebe paliva. Napriek pôvodne vysokej obľúbenosti sa čoskoro ukázalo, že technológia rozvodového remeňa v olejovej vani, ktorá mala teoreticky zlepšiť výdrž motora, sa stala zdrojom rozsiahlych komplikácií.
Najmä pri vozidlách používaných na kratšie vzdialenosti dochádzalo k miešaniu oleja s benzínom, čo spôsobovalo zrýchlené opotrebovanie remeňa. Degradovaný remeň potom upchával olejové kanály, čo mohlo viesť k strate brzdného výkonu (upchanie podtlakového čerpadla) alebo až k úplnému zadretiu motora.
Boli opatrenia PSA a Stellantis nedostatočné?
Je pravdou, že PSA už v roku 2018 vedela o slabinách tohto motora. Nie je však presné tvrdiť, že nič neurobila až do roku 2022. Pred celkovou rekonštrukciou motora podnikli francúzski inžinieri viaceré pokusy o nápravu. Automobilka v roku 2020 začala servisnú akciu, pri ktorej technici aktualizovali softvér motora a kontrolovali brzdový systém, pričom menili niektoré súčasti. Zároveň automobilka upravila servisné intervaly – rozvodový remeň treba meniť už po 6 rokoch alebo 160 000 km namiesto pôvodných 10 rokov alebo 180 000 km, a olej po 15 000 km namiesto pôvodných 25 000 km.
Tieto opatrenia mali síce obmedzený úspech, no tvrdenia, že PSA a Stellantis problém úplne ignorovali, nemožno označiť za objektívne. Postupné zlepšovanie softvéru a konštrukcie komponentov svedčí o snahách výrobcu situáciu riešiť, hoci zásadná zmena prišla až s uvedením nového remeňa v roku 2022.
Predĺžená záruka a nová generácia motorov
V marci 2023 Stellantis oznámil predĺženie záruky na motory 1,2 l PureTech – z pôvodných 6 rokov alebo 100 000 km na 10 rokov alebo 175 000 km, za predpokladu dodržiavania pravidelných servisných intervalov. Táto záruka pritom nie je viazaná na servisovanie priamo v autorizovaných servisoch. Od februára 2023 navyše výrobca predstavil novú generáciu trojvalcových motorov GEN3, ktoré majú riešiť nedostatky predchádzajúcich verzií.
Hoci problémy s motorom 1,2 l PureTech nepochybne zasiahli reputáciu Stellantisu, tvrdenia o úplnej pasivite výrobcu nie sú úplne pravdivé. PSA a neskôr Stellantis podnikli viaceré kroky na zmiernenie dôsledkov konštrukčných chýb, hoci náprava bola postupná a nie vždy dostatočná. Predĺženie záruky a uvedenie novej generácie motorov však svedčia o snahách výrobcu obnoviť dôveru zákazníkov a odstrániť nedostatky z minulosti.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prepravujete kolesá alebo pneumatiky? V prípade nehody sa premenia na projektil
Večer išli spať do svojich áut. Ráno ich zadržala polícia
Prečo bude Toyota Corolla 2026 najväčším hitom hybridnej éry? Prečítajte si, čo všetko ponúka!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.