3.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BritBikeAdventures).
Značka KTM, patriaca pod Pierer Mobility Group, si ešte nedávno pripomínala svoj dvanásťročný úspešný rast. Dnes sa však ocitla v úplne inej situácii. Rakúsky výrobca motocyklov čelí hlbokej kríze, ktorá prinútila zastaviť výrobu. Osud viac ako 300 zamestnancov visí na vlásku. Ako sa vôbec mohlo stať, že spoločnosť s takou tradíciou a úspechmi dopadla takto? A čo ju čaká ďalej?
KTM sa zmieta v problémoch spôsobených nadprodukciou a výraznými nedostatkami v kvalite. Začiatkom tohto roka informovala Pierer Mobility AG o potrebe dodatočných finančných zdrojov vo výške niekoľkých stoviek miliónov eur, aby zabezpečila likviditu KTM do roku 2025. Toto obrovské finančné bremeno však bolo iba predzvesťou ďalších ťažkostí. V snahe uvoľniť sklady preplnené nepredanými motocyklami sa vedenie rozhodlo dočasne zastaviť výrobu v hlavnom závode v Mattighofene. Tento krok však pravdepodobne povedie k prepusteniu približne 300 zamestnancov. Nedávne rokovania s investormi nepriniesli požadované výsledky, takže spoločnosť čelí tvrdým rozhodnutiam.
Reštrukturalizácia ako posledná šanca na záchranu
Pierer Mobility Group oznámila, že KTM prejde do režimu samosprávnej reštrukturalizácie a požiada o súdne konanie na reorganizáciu firmy. Podľa vyjadrenia vedenia sa spoločnosti nepodarilo včas získať potrebné financovanie, čo ju prinútilo siahnuť po tomto radikálnom riešení.
Režim samosprávy znamená, že súčasné vedenie KTM bude i naďalej riadiť spoločnosť, avšak v úzkej spolupráci so súdnym dozorcom. Cieľom tejto reštrukturalizácie je do 90 dní dosiahnuť dohodu s veriteľmi a stanoviť pevný plán na stabilizáciu firmy.
Čo priviedlo KTM na pokraj kolapsu?
K problémom KTM sa začali nápadne hlásiť už v minulom roku, kedy firma oznámila rozsiahle prepúšťanie a plán preložiť časť výroby do Číny. Tento krok, ktorý zahŕňal aj presun vývojových a výskumných tímov, pripravil o prácu približne 300 zamestnancov. Vedenie tento presun odôvodňovalo nepriaznivými hospodárskymi podmienkami v Európe, vrátane spomaľujúceho ekonomického rastu, vysokej inflácie a narastajúcich úrokových sadzieb.
Finančná situácia KTM sa zhoršovala aj počas tohto roka. V auguste spoločnosť zverejnila správu, ktorá odhalila stratu viac ako 172 miliónov eur oproti rovnakému obdobiu minulého roka. Ceny akcií Pierer Mobility AG prudko klesli, zatiaľ čo čistý dlh stúpol o alarmujúcich 89,3 %. KTM, ktorá tvorí až 95 % príjmov celej skupiny Pierer Mobility, tak doslova stiahla celý koncern ku dnu.
Hubert Trunkenpolz, člen predstavenstva Pierer Mobility, priznal, že firma sama prispela k svojej kríze zlými rozhodnutiami. „Značku KTM sme zničili nadprodukciou a problémami s kvalitou. Teraz to musíme napraviť,“ uviedol pre magazín Motorrad.
Pandémia, kvalita a inflácia – smrteľná kombinácia
Pandémia COVID-19 spôsobila nečakaný nárast dopytu po motocykloch, čo KTM podnietilo k výraznému zvýšeniu výroby. Keď sa však trh nasýtil, dopyt sa prudko prepadol. Predajcovia tak zostali s plnými skladmi motocyklov, ktoré nedokázali predať, čo firme spôsobilo obrovské finančné straty.
Ďalším problémom boli opakujúce sa správy o vážnych kvalitatívnych nedostatkoch. Najväčší rozruch spôsobili poruchy vačkových hriadeľov v motoroch LC8c, ktoré poháňali modely ako 790 Duke a Adventure. Situácia si vynútila rozsiahlu servisnú akciu, pri ktorej KTM opravovala motocykle bez ohľadu na záruku. To však spoločnosti prinieslo ďalšie finančné zaťaženie a poškodilo jej povesť.
Budúcnosť KTM je neistá. Pierer Mobility Group čelí obrovským výzvam, pričom osud tejto ikonickej značky bude závisieť od úspešnosti reštrukturalizácie a schopnosti získať dôveru investorov. Kým sa však situácia stabilizuje, KTM čakajú turbulentné časy.
Nedávno skupina Pierre Mobility Group, do ktorej patria spoločnosti KTM, GasGas a Husqvarna, oznámila, že posledné dve menované značky sa nezúčastnia na Rallye Dakar 2025, pričom KTM postaví len trojčlenný tím.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Myšlienka, ktorá zachránila Harley, má už 40 rokov! Dodnes je bestsellerom
Revolúcia na dvoch kolesách: Maxiskútre Harley-Davidson a KYMCO zmienia pravidlá hry!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.