2.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV).
Na túto otázku možno odpovedať len jedným spôsobom: dúfajme, že ešte nie je neskoro. Hoci je prvý jesenný nápor zimy už za nami, niektorí vodiči stále jazdia na letných pneumatikách. A stále rozmýšľajú, či majú vymeniť pneumatiky za zimné teraz, alebo až teraz. Alebo či zimu zvládnu aj na letných pneumatikách? Preto vám prinášame stručný prehľad zimných pneumatík: či sú povinné, kedy ich namontovať a ako dlho ich používať. A prečo sa to predsa len oplatí.
Pokiaľ ide o to, či zvládnete zimu na letných pneumatikách, tak šanca vždy existuje. Buď to zvládnete, alebo nie. Ak, povedzme, niekto žije vo veľkom meste, nikam inam nechodí a vyhýba sa jazde autom vždy, keď napadne sneh, pravdepodobne veľmi neriskuje. Iná vec je, že posledné zimy neboli príliš kruté, najmä mimo horských oblastí. A to zase znamená, že v zime jazdíme väčšinou po mokrom povrchu a nie – po snehu.
Sú zimné pneumatiky na Slovensku povinné?
Korunný argument mnohých ľudí, ktorí nechcú meniť pneumatiky na sezónne. Na Slovensku nie sú zimné pneumatiky povinné, podľa dátumu ale v závislosti na snehu na vozovke.
V prípade kolízie/nehody však môže nastať problém s odškodnením – ale hlavne s autocasco. Poisťovňa totiž ukáže prstom na klauzulu vo všeobecných poistných podmienkach a uvedie, že letné pneumatiky na snehu predstavujú porušenie všeobecných poistných podmienok. To sa nazýva napríklad hrubá nedbanlivosť a – v lepšom prípade – vedie k zníženiu poistného plnenia. Upozornenie: v mnohých krajinách musíte mať zimné pneumatiky aj tak. A to nielen z dôvodu poistenia. A to nielen z poistných dôvodov: povinnosť platí buď v určitom čase, alebo na konkrétnej ceste.
Vymeniť pneumatiky v zime je však dobré, aj keď to nie je povinné. Prečo? Vysvetľujeme.
Kedy prezúvať na zimné pneumatiky?
To je dobrá otázka. Neexistencia jasného termínu/vyhlášky na výmenu pneumatík za zimné veci neuľahčuje. Hoci existujú určité všeobecné pravidlá a usmernenia, ktoré treba dodržiavať. Po prvé, zimné pneumatiky by sa mali namontovať, keď priemerná denná teplota klesne pod 7 stupňov Celzia. Zmes používaná v zimných pneumatikách má najlepšie vlastnosti, keď je teplota nižšia, a nie vyššia. Dôležité: týchto 7 stupňov je všeobecné usmernenie a hlavným kritériom musí zostať zdravý rozum – ak je ešte teplo a predpovede predpovedajú náhly nástup zimy na určitom mieste, nemá zmysel čakať.
Po druhé: keď napadne sneh, letné pneumatiky neponúkajú prakticky žiadnu bezpečnosť. Ovplyvňuje to trakciu, brzdenie a ovládateľnosť. Zlatým pravidlom je, že v týchto podmienkach bude aj slabá zimná pneumatika lepšia ako špičkový letný model. Ľad? To je už výzva pre každú pneumatiku bez ohľadu na typ. Teda, ak nejde o pneumatiky s hrotmi, ktoré sú mimochodom na Slovensku (a mnohých krajinách mimo napr. Škandinávie) zakázané.
Ako dlho jazdiť na zimných pneumatikách?
To nás vracia k tým 7 stupňom Celzia. Keď teda predpovede naznačujú, že sa bude otepľovať natrvalo, a my sa už nechystáme vyraziť do oblastí s menej predvídateľným počasím, je čas na letné pneumatiky.
Predovšetkým preto, že zimné pneumatiky predlžujú brzdnú dráhu a pri vysokých teplotách zhoršujú jazdné vlastnosti. A tiež preto, že sa rýchlejšie opotrebúvajú. Poznámka: Niekoľko teplejších dní nie je problém, pretože za týchto podmienok by sa nemalo stať nič zlé, ale celé leto so zimnými pneumatikami je takmer rovnako zlé ako snaha zdolať sneh na letných pneumatikách.
Kedy sa oplatí kúpiť zimné pneumatiky?
Začnime tým, kedy sú ceny zimných pneumatík najvyššie. A tie sú najvyššie v hlavnej sezóne, teda teraz. Ak hľadáte nižšie náklady, musíte to skúsiť v lete. Alebo po skončení zimnej sezóny. V tomto čase sa môžu ponúkať akcie na modely staré niekoľko rokov alebo na takzvané „skladové zásoby“, t. j. úplne nové pneumatiky, ktoré boli vyrobené napríklad pred 2-3 rokmi. Oplatí sa to? Ak je cena dobrá a pneumatika bola správne uskladnená, potom áno. Nikdy sa však nedozvieme, kde a ako bola pneumatika tak dlho skladovaná.
Vysoké ceny sa vzťahujú aj na samotnú službu výmeny pneumatík, t. j. vulkanizáciu/servis pneumatík. Sezóna je krátka, takže mnohé servisy predpokladajú, že ak chcú zarobiť, urobia to teraz. Vždy je dobré naplánovať výmenu pneumatík tesne pred hlavnou sezónou – je to lacnejšie aj voľnejšie.
Na čo musím myslieť pri výmene pneumatík?
Po výmene pneumatík si skontrolujte správny tlak v pneumatikách (údaje nájdete napr. na nálepke na stĺpiku B alebo v návode na obsluhu) a nezabudnite na správne vyváženie. Nevyvážené koleso spôsobuje vibrácie, ktoré znižujú nielen komfort, ale aj bezpečnosť jazdy. V náročnejších prípadoch potrebujete vyváženie na vyvažovačke s cestnou skúškou – to však vysvetlíme v samostatnom článku.
Po výmene pneumatík môže auto signalizovať problém so snímačmi tlaku – systém sa buď „sám skalibruje“ a hlásenie prestane, alebo budete potrebovať diagnostiku počítačom. Pri používaní dvoch sád diskov v autách s tzv. priamym snímaním tlaku pamätajte, že každé koleso musí mať (funkčný) snímač.
Dôležité: letné kolesá by sa mali pred demontážou dôkladne skontrolovať. Ak je pneumatika prerezaná/odlomená/nerovnomerne opotrebovaná, zvyčajne to znamená problém s podvozkom. Ak sa tento problém neodstráni, hrozí poškodenie čerstvo namontovaných zimných pneumatík.
Aký je rozdiel medzi letnými a zimnými pneumatikami?
Okrem zjavných rozdielov – napr. v zmesi behúňa, dezéne atď. – musíme spomenúť aj to, že zatiaľ čo letná pneumatika môže mať dobré vlastnosti aj pri výške dezénu len o niečo menšej ako 3 mm, pri zimných pneumatikách to neplatí. Odborníci zhodne odporúčajú zachovať výšku dezénu nad 3 – 4 mm. Platí to aj napriek tomu, že slovenský zákon vyžaduje len 1,6 mm dezénu.
Vráťme sa k označeniu 3PMSF. No pneumatiky s týmto symbolom spĺňajú určité výkonnostné normy v zimných podmienkach. Označenie sa udeľuje na základe prísnych homologizačných testov v súlade s normami EÚ alebo USA. Pneumatika teda musí počas testov preukázať primeranú priľnavosť na zasneženom povrchu. Dôležité: v prípade M+S máme do činenia len s vyhlásením výrobcu, že pneumatika bude fungovať v podmienkach snehu (a blata).
Oplatí sa zvoliť celoročné pneumatiky?
Určite áno. Najmä v zime, pretože celoročná pneumatika predstavuje typ zimnej pneumatiky, ktorú môžete používať aj v lete. Nemusíte meniť sezónne pneumatiky, nemusíte kontrolovať predpoveď počasia – stačí nasadnúť a jazdiť.
Celoročné pneumatiky majú aj svoje nevýhody (napr. opotrebúvajú sa pomerne rýchlo, vydávajú často väčší hluk ako letné pneumatiky a stoja často viac ako typické sezónne pneumatiky), ale technológie v tejto oblasti pokročili natoľko, že môžeme s čistým svedomím odporúčať celoročné pneumatiky aj na letné používanie. Samozrejme, ak niekto rád jazdí rýchlo a dynamicky a ak vlastní športové a/alebo výkonné vozidlo, mal by si stále vybrať sezónne pneumatiky. Ale pre väčšinu bežného jazdenia celoročná pneumatika úplne postačí.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Vodiči, pozor! Od 1. októbra sa mení pravidlo pre zimné pneumatiky
Zimné Pneumatiky: Nevyhnutnosť alebo len marketingový trik? Zistite viac!
Pri akej teplote vymeniť letné pneumatiky za zimné
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.