5.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Design_Nerd).
Zimné obdobie prináša viac než len sneh a mráz – spúšťa aj sezónu cesty posypaných chemikáliami, ktoré nám uľahčujú jazdu, ale zároveň zanechávajú vážne následky. Na Slovensku sa na boj so snehom a ľadom najčastejšie využíva chlorid sodný, známejší ako cestná soľ. Výsledkom sú „čierne“ cesty, ktoré zaručujú bezpečnejšiu jazdu, no zároveň spôsobujú nemalé škody na vozidlách, infraštruktúre a dokonca aj na životnom prostredí.
Prečo práve soľ?
Chlorid sodný je populárny pre svoju nízku cenu a účinnosť – dokáže rýchlo znížiť teplotu topenia snehu a ľadu, čím vytvára zľadovatený povrch bezpečnejším pre vodičov. Problém však nastáva s jeho vedľajšími účinkami. Táto soľ je vysoko korozívna a jej dlhodobé používanie ničí nielen cesty, ale spôsobuje aj vážne poškodenie automobilov a okolitej prírody.
Pri teplotách pod -6 °C, kedy chlorid sodný stráca svoju účinnosť, cestári siahajú po drahšom chloride vápenatom. Ten má síce lepšie výsledky pri nižších teplotách, no jeho korozívne účinky na kovové časti vozidiel sú rovnako ničivé. Navyše, jeho skladovanie je náročnejšie a náklady na jeho použitie sú omnoho vyššie.
Ako ovplyvňuje soľ autá?
Cestná soľ je nepriateľom číslo jeden pre karosérie a podvozky vozidiel. Korózia sa rýchlo šíri na výfukové systémy, gumové komponenty, ako sú tesnenia a manžety, a dokonca aj na elektroinštalácie a senzory. Opravy týchto častí bývajú finančne nákladné a často skracujú životnosť vozidla.
Okrem áut však soľ spôsobuje škody aj na samotných cestách, dopravnom značení, zvodidlách a nevyhýba sa ani vegetácii v okolí ciest. Stromy a tráva sú vystavené nadmernému zasoleniu, čo vedie k ich postupnému poškodeniu či odumretiu.
Existujú lepšie alternatívy?
Aj keď je cestná soľ najlacnejším riešením, existujú ekologickejšie alternatívy, ako sú roztoky kyseliny octovej, kyseliny mravčej či glykolu. Tieto látky sú oveľa šetrnejšie k vozidlám aj prírode, no ich vysoká cena a obmedzená dostupnosť bránia ich širšiemu využívaniu.
Medzi lacnejšie alternatívy patrí piesok, štrk či troska. Tieto materiály síce neznižujú bod mrazu, ale zvyšujú drsnosť povrchu, čím zlepšujú priľnavosť pneumatík. Nevýhodou je však poškodzovanie laku na autách a čelného skla.
Zimná údržba ciest je nevyhnutná pre bezpečnosť, no zároveň prináša množstvo negatívnych dôsledkov. Udržiavanie vozidla v dobrom stave počas zimy si preto vyžaduje zvýšenú starostlivosť. Pravidelné umývanie podvozku a ošetrenie karosérie ochrannými vrstvami môže výrazne predĺžiť životnosť vášho auta aj v tejto „hrdzavej“ sezóne.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Jazdíte v zime bezpečne? Toto je presný tlak, ktorý musia mať vaše pneumatiky!
Zimné rána bez starostí: Objavte tlačidlo, ktoré za vás vyrieši námrazu a zahmlené zrkadlá!
Zamrznuté dvere auta? Ako ich opäť otvoriť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.