6.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@FemernAS).
Pod Baltským morom sa buduje najdlhší podmorský tunel, ktorý spojí Roedby v Dánsku a Puttgarden v Nemecku. Stavba bude dlhá takmer 18 kilometrov a skráti čas cestovania autami a vlakmi. Najdlhší podmorský tunel sa bude nachádzať v blízkosti hraníc nášho severného suseda a stavajú ho najmä oni.
Najdlhší podmorský tunel v Baltskom mori sa buduje pod Fehmarnským pásom, ktorý je pomerne blízko poľských hraníc. Bude to takmer 18 kilometrov dlhá stavba, ktorá spojí Dánsko s Nemeckom. Práce sa začali v roku 2020 a očakáva sa, že potrvajú ešte niekoľko rokov.
Najdlhší podmorský tunel v Baltskom mori pod Fehmarnským pásom
Stojí za zmienku, že o samotnej investícii sa uvažuje už dlhší čas. Uvažovalo sa o nej už v 30. rokoch 20. storočia, keď sa uvažovalo o moste pre autá a vlaky. Nič z toho nebolo, ale potom sa myšlienka vrátila a transformovala sa na podmorský tunel.
Najdlhší podmorský tunel pod Baltským morom spojí Roedby v Dánsku a Puttgarden v Nemecku. Stavba dlhá takmer 18 kilometrov bude položená pomocou železobetónových prvkov s hmotnosťou 80 000 ton. Každý z nich je dlhý 219 metrov.
Tunel bude vyrazený v hĺbke 45 metrov. Stavebné práce sa začali v roku 2022 a majú trvať ešte približne päť rokov. Celá investícia sa odhaduje na viac ako 8 miliárd eur. Jej návratnosť sa dosiahne (podľa odhadov) až približne za 39 rokov.
Robotníci a inžinieri stavajú najdlhší podmorský tunel
Poliaci majú na tejto investícii obrovský podiel. Tvoria najväčšiu skupinu pracovníkov zamestnaných pri výstavbe najdlhšieho podmorského tunela pod Baltským morom.
Zohrávajú dôležitú úlohu aj pri dodávke obrovskej povrchovej stavby na stavenisko. Hovoríme o obrovskom pontóne BN 100 FLC, ktorý je dlhý ako futbalové ihrisko a vysoký 13 poschodí. Postavili ho v lodenici Crist v Gdyni. Slávnostné odovzdanie sa uskutočnilo v septembri 2024. Konštrukcia umožní prepravu obrovských železobetónových blokov použitých na výstavbu tunela pod Fehmarnským pásom.
Výstavba BN 100 FLC trvala dva roky. Práce sa začali v auguste 2022. Konštrukcia váži takmer 11 000 ton a je dlhá 105 metrov.
Tunel má uľahčiť komunikáciu medzi mestami Roedby v Dánsku a Puttgarden v Nemecku. V súčasnosti je potrebná plavba trajektom, ktorá trvá 45 minút. Stavba umožní vlakom jazdiť rýchlosťou až 200 km/h. Vďaka tomu bude možné úsek spájajúci obe mestá prekonať len za sedem minút.
Cesta autom bude o niečo dlhšia (približne 10 minút), pretože tunel bude pozostávať z niekoľkých jazdných pruhov, v ktorých bude možné jazdiť rýchlosťou až 110 km/h. Nová trasa tiež výrazne skráti čas cesty z Hamburgu do Kodane – na približne tri hodiny. Miestne mýto sa bude vyberať na mieste, jeho výška však v súčasnosti nie je známa.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Budujú najdlhší tunel na svete. Tento gigant spojí Rakúsko a Taliansko
Diera v hore je dlhá takmer 25 km. Je to najdlhší cestný tunel na svete
Jazda v tuneli – väčšina vodičov tieto pravidlá nepozná!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.