11.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoNewsACS).
Po desaťročiach čakania prichádza nová Lada Iskra – najmodernejší model ruskej automobilky. Na prvý pohľad však pripomína niečo, čo už dôverne poznáme z európskych ciest: Daciu Logan alebo Renault Taliant. Je toto výsledok ruskej automobilovej revolúcie, alebo len šikovné využitie francúzskej technológie? Pozrime sa bližšie na tento kontroverzný model a jeho pôvod.
Nová Lada po 10 rokoch: Čakanie sa skončilo
Ruskí motoristi museli byť poriadne trpezliví – Lada priniesla svoj posledný nový model pred viac ako desiatimi rokmi. Dlhoočakávaná Iskra teraz vstupuje do hry ako nástupca modelu Vesta a ruská automobilka ju prezentuje ako technologický skvost. Avšak, pod povrchom sa ukrýva známe technologické riešenie. Iskra totiž vznikla na platforme Renault – Nissan CMF-B LS, ktorú poznáme napríklad z modelov Dacia Jogger, Duster či Renault Taliant.
Francúzska technológia ako základ
Ešte pred začiatkom vojny spolupracovali ruskí výrobcovia s francúzskym Renaultom na vývoji nových modelov. Výsledkom tejto spolupráce je aj Iskra, ktorá bola takmer hotová, keď sa Francúzi rozhodli opustiť ruský trh. Rusi sa však nevzdali a model dotiahli do finálnej podoby. Hoci Lada tvrdí, že platformu prepracovali, podobnosť s Daciou Logan či Renaultom Taliant je neprehliadnuteľná.
Dizajn a motorizácia: Ruské riešenie v starom štýle
Lada Iskra si zachováva klasickú sedlovú konštrukciu s dĺžkou 4,33 metra a šírkou 1,77 metra, čo ju radí do subkompaktnej kategórie. Pod kapotou však nenájdeme žiadne moderné hybridné či elektrické riešenia. Iskra ponúka osvedčený benzínový motor s objemom 1,6 litra a výkonom 90 alebo 106 koní. Motor sa dá kombinovať so 6-stupňovou manuálnou alebo automatickou prevodovkou. Hoci ide o staršiu technológiu, Rusi ju vnímajú ako spoľahlivú a dostupnú možnosť pre domácich vodičov.
„Ruská nezávislosť“ alebo marketingový ťah?
Lada hovorí o tom, že platformu Iskry upravili, aby bola „technologicky nezávislá“ od svojho francúzskeho pôvodu. Tieto úpravy zahŕňajú približne 400 nových komponentov, ktoré sa vyrábajú priamo v Rusku. Patria sem pneumatiky, prvky zavesenia kolies či stierače. Kritici sa však pýtajú, či ide o skutočné inovácie, alebo len kozmetické zmeny. Bez ohľadu na to, Iskra je pre ruský trh zaujímavou novinkou, ktorá si určite nájde svojich priaznivcov.
Kedy sa dostane na cesty?
Hoci sa výroba Iskry oficiálne začala v decembri 2024, zatiaľ ide len o testovacie série. Masová produkcia by mala odštartovať až v lete alebo na jeseň 2025. Predajcovia tak očakávajú, že prvé modely sa k zákazníkom dostanú najskôr koncom budúceho roka. Cena zatiaľ nebola zverejnená, no očakáva sa, že Iskra bude cenovo dostupná, čo jej pomôže získať priazeň ruských vodičov.
Čo bude ďalej?
Nová Lada Iskra je dôkazom toho, že ruský automobilový priemysel sa snaží prežiť aj v náročných podmienkach. Francúzsky základ jej dáva moderný vzhľad a technológiu, no otázkou zostáva, či to bude stačiť na úspech v domácej konkurencii. Isté je, že Iskra má potenciál, no jej skutočný výkon sa ukáže až na cestách.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Francúzsky šarm vs japonská precíznosť: Ktorý z týchto bestsellerov je pre vás ideálny?
Ruský Amber: Elektromobil, ktorý balansuje medzi víziou a katastrofou – stojí za túto cenu?
Rusi prekabátili Francúzov. Sami vyrábajú Citroeny
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.