11.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@aljazeeraenglish).
V deviatich nemeckých fabrikách Volkswagenu vrie napätie. Zamestnanci odmietajú plánované znižovanie platov o 10 % a ďalšie škrty. Napätie medzi vedením a odbormi prerástlo do dvojhodinového výstražného štrajku, ktorý môže prerásť do celodenného zastavenia výroby. Hrozí ochromenie produkcie i ďalšie problémy najväčšieho európskeho výrobcu automobilov.
Protesty v deviatich fabrikách Volkswagenu
Volkswagen je vo víre štrajkov. V deviatich nemeckých fabrikách, vrátane hlavnej továrne vo Wolfsburgu, zamestnanci jednohlasne protestujú proti požiadavkám vedenia. Najväčším sporným bodom je plánované zníženie platov o 10 %, ktoré vedenie ospravedlňuje potrebou zníženia nákladov v dôsledku rastúcej konkurencie, najmä z Číny.
Napätie ešte viac umocňuje fakt, že vedenie Volkswagenu pripisuje vinu zamestnancom za aktuálne problémy. Odborári však kontrujú a pripomínajú staré chyby manažmentu – od známej aféry Dieselgate až po slabý výkon na čínskom trhu.
Štrajky ako varovanie pred veľkým problémom
Dvojhodinový výstražný štrajk, ktorý sa uskutočnil 9. decembra, je podľa odborov len začiatkom. Ak sa vedenie neprispôsobí ich požiadavkám, zamestnanci sú pripravení na celodenné či dokonca neobmedzené štrajky.
Prestávka vo výrobe vo Wolfsburgu už spôsobila výpadok stoviek automobilov. Dlhšie trvajúce štrajky by mohli viesť k vážnym oneskoreniam a frustrácii zákazníkov. Pre nemecké hospodárstvo by to znamenalo nielen finančný, ale aj reputačný úder.
Kritika na adresu vedenia
„Nie my sme spôsobili problémy, ale milionári v manažmente!“ – odkazujú odborári vedeniu Volkswagenu. Rázne odmietajú, aby zodpovednosť za chyby vedenia niesli bežní robotníci. Zároveň upozorňujú, že situácia, keď manažment zarába milióny, zatiaľ čo zamestnanci musia znášať škrty, je neprijateľná.
Odbory navyše poukazujú na nespravodlivosť – zatiaľ čo výroba v zahraničných fabrikách Volkswagenu je lacnejšia, rovnako nižšie sú aj platy vedenia. Prečo by mali byť nemeckí zamestnanci tí, ktorí zaplatia za chyby manažmentu?
Volkswagen na rázcestí
Problémy Volkswagenu presahujú hranice fabrík. Politici v Berlíne sledujú situáciu s obavami, pretože zatvorenie čo i len jednej továrne Volkswagenu by spôsobilo nielen ekonomické, ale aj spoločenské škody. Volkswagen je považovaný za symbol nemeckého priemyslu a jeho problémy by mohli naštrbiť dôveru v celé hospodárstvo krajiny.
Spor medzi odbormi a vedením Volkswagenu sa tak stáva skúškou toho, či je automobilový gigant schopný prežiť bez ďalšieho poškodzovania svojej reputácie. Ide totiž o viac než len o peniaze – ide o budúcnosť značky, ktorá je považovaná za srdce nemeckého automobilového priemyslu.
Volkswagen sa ocitol v situácii, keď je príliš veľký na to, aby padol, ale zároveň príliš zraniteľný na to, aby ustál ďalšie krízy. Konflikt vo fabrikách je len odrazom hlbších problémov, ktoré automobilka musí vyriešiť. Ak sa vedenie a zamestnanci nedohodnú, môžeme byť svedkami ďalších protestov, ktoré ohrozia nielen výrobu, ale aj dôveru zákazníkov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Pripravte si peňaženky: Nové nariadenia EÚ zdvihnú ceny pneumatík!
Tajomný trojuholník s čiernou bodkou: Prečo ho motoristi nesmú ignorovať?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.