14.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MercBenzKing).
Obrnenú triedu S sme videli zblízka. Odolá strelám a bombám a váži 4,5 tony. Cena? Najmenej 600 000€
Pri pohľade naň vyzerá ako ktorýkoľvek iný Mercedes triedy S, s oblými líniami a eleganciou typickou pre stuttgartskú vlajkovú loď. Aby sme odhalili jeho skutočný dizajn, museli by sme vytiahnuť zbraň a zamieriť – napríklad – na okná. Možno by ste dostali malý úlomok a nič viac.
Áno, pretože to, čo vidíte na fotografii, je Mercedes triedy S Guard, najobrnenejšia verzia Mercedesu, aká existuje, určená pre hlavy štátov, politikov alebo verejne činné osoby, ktoré sa obávajú o svoju bezpečnosť a chcú mať možnosť jazdiť obklopené veľmi vysokou mierou bezpečnosti.
Vozidlo bolo predstavené v roku 2021 a my sme mali možnosť vidieť ho zblízka (a nastúpiť doň ako pasažieri) na podujatí Mercedesu v Alpách.
Na čom skutočne záleží
Slogan, ktorý sprevádza Mercedes triedy S Guard, celým názvom Mercedes S 680 GUARD 4MATIC, nenecháva žiadne pochybnosti: cieľom je chrániť pred (takmer) akýmkoľvek útokom a zároveň ponúknuť maximálny komfort, akého sú ľudia z hviezdy schopní.
Má certifikát ochrany VPAM VR10,čo je najvyššia úroveň balistického testovania vyhradená pre civilné vozidlá. To znamená, že opancierovaný Mercedes triedy S odolá strelám z pušky a výbuchom (pričom 12,5 kg bomby vybuchli len niekoľko metrov od vozidla), čím dosiahol najlepšie výsledky, aké kedy vozidlo tohto druhu dosiahlo, a to s hornou, spodnou a bočnou ochranou.
Testy sa uskutočnili s použitím špeciálnych biofidelických figurín, t. j. podobných ľudskému telu nielen vzhľadom, ale aj zložením, s hliníkovým práškom, epoxidovou živicou, silikónom a akrylom, ktoré dokonale kopírujú kosti a vnútorné orgány.
Ako však dokáže byť strážca triedy S taký odolný? Jeho základom je integrovaný bezpečnostný systém (iSS) s upravenou a zosilnenou karosériou a škrupinou, ktorá poskytuje oveľa vyššiu odolnosť ako predchádzajúce modely S-Class Guard.
Okná majú hrúbku 10 mm
V prvom rade konštruktéri zmenili okná: dali im hrúbku 10 mm, sendvičovú štruktúru a polykarbonátovú ochranu proti rozbitiu. Pritom okná spolu s ostatnými prvkami Guardu vyzerajú na nerozoznanie od bežnej Triedy S. A nakoniec poskytujú spoľahlivú ochranu pred strelami z rôznych typov zbraní. Dokonca aj pneumatiky sú špeciálne: sú to pneumatiky Michelin PAX run-flat a umožňujú prejsť po prepichnutí až 18 kilometrov.
V prvom rade vyššia bezpečnosť priniesla nárast hmotnosti na 4,5 tony. Následne to vyžiadalo viaceré zmeny konštrukcie. Pritom len samotné okná vážia po 70 kg. Okrem toho okná neovláda elektrina, ale pneumatický systém. A nakoniec práve tento systém zabezpečí funkčnosť okien aj pri výpadku palubnej elektroniky. Ďalej sú tu dvere s hmotnosťou 200 kg, ktorých otváranie a zatváranie (schopné jednou rukou) podporuje hydraulický systém, ktorý umožňuje nastúpiť, aj keď zaparkujete vozidlo na kopci.
Prevodovka, čalúnenie, riadenie a ďalšie prvky boli tiež prekalibrované tak, aby vodičovi poskytovali rovnaký jazdný komfort ako v nepancierovanej verzii triedy S.
Maximálny komfort
Keďže ide o Mercedes triedy S, nechýbajú ani aspekty, ktoré z neho robia jedno z najkomfortnejších vozidiel na svete. Okrem prístrojovej dosky napchatej veľkými monitormi sú k dispozícii dve obrazovky ukotvené na predných sedadlách, zadná minichladnička. Dvoj- alebo trojmiestna zadná lavica a ďalšie voliteľné doplnky, ktoré sú k dispozícii v oficiálnom cenníku Mercedesu.
Stráži je vyhradená fľaša na čistý vzduch v interiéri (ktorá sa automaticky aktivuje, ak systém zistí v priestore pre cestujúcich plyn alebo jed). Požiarny poplachový systém, sirény, blikajúce svetlá a predné vlajky. Na stredovej konzole sa zasa nachádza rad ovládacích prvkov, ktoré sa dajú prispôsobiť. Niektoré z nich umožňujú rozprávať sa s ľuďmi mimo vozidla vďaka systému zosilňovačov a mikrofónov bez nutnosti stiahnuť okno.
Pod kapotou Mercedesu triedy S Guard sa po prvýkrát nachádza 6-litrový dvojlitrový motor V12 spojený so systémom pohonu všetkých kolies 4Matic. Ktorý dosahuje výkon 612 k a krútiaci moment 830 Nm (31 % predná náprava a 69 % zadná náprava) pre udávanú maximálnu rýchlosť 118 km/h. Ak vás to naozaj zaujíma, spotreba paliva je 14 mpg v cykle WLTP.
Narodil sa z diaľky
História obrnených Mercedesov nie je nová: už s modelom Nürburg 460 z roku 1928 bola vtedajšia spoločnosť Daimler-Benz prvou firmou, ktorá svoje vozidlá vybavila špeciálnymi ochrannými zariadeniami na ochranu posádky pred streľbou a výbuchmi. Potom prišli ďalšie historické modely, ako napríklad „veľký Mercedes“ typ 770 (dodaný v roku 1935 japonskému cisárovi Hiroitovi) a typ 500.
Od roku 1965 Mercedes rozšíril ponuku obrnených modelov: Mercedes 600 sedan a Pullman a trieda S 280 SEL 3,5, 350 SE/SEL a 450 SE/SEL, 380 SE/SEL až po 560 SEL a potom v roku 2016 Mercedes-Maybach S 600 Guard.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Mercedes-AMG PureSpeed odhalený: Najdrahšie SL nemá čelné sklo
Mysleli ste si, že parkovanie nemôže byť jednoduchšie? Mercedes vás presvedčí o opaku!
Pápež bude jazdiť na elektromobile. Mercedes pripravilo nový papamobil.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.