18.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/DimaCool).
Nemecký automobilový klub ADAC otestoval 13 strešných boxov – nosičov batožiny, ktoré sú mimoriadne užitočné napríklad pri lyžovačkách. Len osem z nich získalo dobré hodnotenie a dva najhoršie neprežili crash test – pri skutočnej nehode by lietajúce ťažké predmety mohli usmrtiť okolostojacich. Aby toho nebolo málo, tieto nosiče sú na Slovensku obľúbené aj vďaka svojej priateľskej cene.
Najprv si mnoho motoristov povie, že výroba strešného boxu nepredstavuje zložitú technológiu a každý výrobca, vrátane čínskych, by ju mal zvládnuť. Následne si vyberajú lacné strešné boxy, ktoré dovážajú rôzne ázijské firmy. Pritom tieto boxy navonok vyzerajú rovnako dobre ako špičkové európske modely.
Pritom kvalita strešných boxov je rôzna a riziká sú veľké – dokázal to test, ktorý uskutočnil nemecký autoklub ADAC.
Strešný box musí byť ľahký, ale zároveň pevný a silný. To si protirečí
Pri strešnom boxe ide o to, že ide o veľký predmet, ktorý musí byť čo najľahší a zároveň dostatočne tuhý, odolný proti nárazom a preťaženiu. Toto všetko si navzájom odporuje a jasne ukazuje, že dostatočne pevné a bezpečné sú len nosiče vyrobené z kvalitného plastu. K tomu si pripočítajte prevádzku v chladnom počasí – so strešným boxom chodíme v zime štandardne lyžovať a teploty mínus 20 °C by pre tento box nemali byť prekvapením. A predsa môžu byť, pretože plasty pri nízkych teplotách tuhnú a stávajú sa náchylnými na praskanie.
Najdôležitejšie je však to, ako sa bude strešný box správať v prípade kolízie, a to aj v mestských podmienkach a pri nízkej rýchlosti. Ak zlyhajú držiaky nosiča nákladu a celá „rakva“ sa vo vysokej rýchlosti zosunie zo strechy vozidla alebo ak obsah vypadne a zasiahne ľudí v okolí, môže dôjsť k obetiam. Za tento typ nehody nie je zodpovedný nikto iný ako vodič vozidla. Netreba pripomínať, že ak si kúpite kvalitný box a naložíte ho hlavou, nič také sa pravdepodobne nestane.
Čo sa bralo do úvahy pri teste ADAC?
Pri testovaní strešných boxov ADAC skúmal:
- jazdné vlastnosti boxov vrátane náhlych manévrov
- správanie pri nárazových skúškach
- odolnosť voči 20-stupňovému mrazu
- jednoduchosť používania, všestrannosť, vybavenie
- vodotesnosť
Z 13 batožinových nosičov, ktoré testoval ADAC, päť zlyhalo, z toho dva úplne.
Víťazom testu sa stal kufor Audi vyrobený spoločnosťou Thule – výborne sa osvedčil v brzdových skúškach, pri náhlych manévroch a dosiahol dobré výsledky v crash teste.
Nie je však pravidlom, že nosiče s logom výrobcu vozidla sú vždy ideálnou voľbou. Napríklad box značky BMW si vyžaduje strešný nosič BMW, čo je pri výmene vozidla za nové úplne zbytočná komplikácia. V teste nedopadli dobre ani nosiče batožiny Škoda a VW – tieto značky zjavne vsadili na nesprávneho koňa, pokiaľ ide o výrobcu príslušenstva.
Druhé miesto patrí nosiču batožiny Thule Motion 3 XL Low – v tomto prípade netreba hovoriť, kto ho vyrobil. Je to zároveň najdrahší kufor v teste, u nás stojí 900 eur.
ADAC však tvrdí, že rozumný kufor nemusí stáť toľko, keďže napríklad box Norauto Bermude 300 stojí menej ako polovicu sumy potrebnej na Thule Motion a je len o niečo menej pohodlný: otvára sa len do jednej strany a vo vnútri má len dva popruhy namiesto troch. Je tiež pomerne krátky, ale ak to niekomu stačí….
V teste prehrali nosiče batožiny značiek Northline a VDP, ktoré v crash teste dopadli zle: v oboch prípadoch sa pri simulovanom čelnom náraze vozidla uvoľnili dve zo štyroch kotvení strešného nosiča; navyše oba nosiče nevydržali zaťaženie umiestnené vo vnútri, ktoré roztrhlo prednú časť nosiča a čiastočne uniklo von. Okrem toho box VDP Xtreme 400 neprešiel testom v chladnom počasí a… praskol.
Na okraj: box VDP Xtreme 400 klamlivo pripomína veľmi populárnu, lacnú škatuľu na Slovensku, ktorá má v názve tiež slovo „xtreme“. Hoci nie je isté, že ide o identické výrobky, podobnosť je nápadná.
ADAC test 13 strešných boxov – hodnotenie
Známkovanie nepriamo úmerné škole – najvyššia, maximálna známka je 1 (výborná), najnižšia 6 – (nevyhovujúca).
- Audi Ski- a Gepackbox – hodnotenie 1.9
- Thule Motion 3 XL Low – hodnotenie 2,0
- Mercedes Benz Dachbox M – hodnotenie 2,1
- Hapro Traxer 6.6 – hodnotenie – 2,2
- Kamei Base 400 – hodnotenie – 2,2
- Atera Casar L – hodnotenie 2,3
- BMW Dachbox 420 – hodnotenie 2,3
- Norauto Bermude 300 – hodnotenie 2,5
- G3 Spark 480 – hodnotenie 2,7
- Škoda Ski- and Gepsck Box – hodnotenie 2,7
- VW Dachbox 340 – hodnotenie 2,8
- Northline EVOspace TEF XL – hodnotenie 4,0
- VDP Xtreme 400 – hodnotenie 4,0
Strešný box – na čo si ešte dať pozor?
Pri kúpe strešného boxu venujte pozornosť jeho hmotnosti. Nejde len o to, že musíte veľký box umiestniť na strechu, pretože to zvládnete – vzhľadom na rozmery je to aj tak práca pre dvoch ľudí. Je však dôležité mať na pamäti nosnosť strechy. Ak je nosnosť strechy 75 kg, strešné nosníky vážia 5 kg a na strechu položíte 25 kg rakvu, zostane vám len 40 kg nosnosti strechy. Ak strešný box váži 15 kg, môžete naň umiestniť ďalších 10 kg – samozrejme, ak to dovolí nosnosť samotného strešného boxu.
Pokiaľ je to však možné, ťažké predmety by sa mali baliť do batožinového priestoru vozidla. Nejde len o pevnosť strešného nosiča v prípade nárazu alebo nehody, ale aj o rovnováhu vozidla – čím viac toho na streche prevážate, tým viac narúšate stabilitu vozidla.
V prvom rade vkladajte mäkké predmety do prednej časti strešného boxu. V prípade čelného nárazu do vozidla sa totiž minimalizuje riziko rozbitia prednej časti strešného boxu.
Možnosť otvoriť strešný nosič na obe strany je užitočná najmä vtedy, ak okrem boxu na streche prevážate aj iné predmety. Možnosť umiestniť strešný box na ľavú alebo pravú stranu vozidla zvyšuje možnosti optimálneho rozloženia nákladu.
Ak sa strešný box nepoužíva, mal by sa z vozidla vybrať spolu so strešným nosičom (tyčami). Tým sa zabráni zbytočnému aerodynamickému odporu a zníži sa spotreba paliva. V tejto súvislosti je dosť dôležitý spôsob montáže boxu na strechu – čím je jednoduchší, tým lepšie.
Ak sa rozhodnete pre prémiový strešný box, preto nezabudnite dokúpiť aj prvotriedne nosníky. Nakoniec si uvedomte, že najslabší diel obmedzuje odolnosť celého systému.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Aká je maximálna rýchlosť, ak máte strešný nosič
Prečo by sa ťažký náklad nemal umiestňovať na zadnú časť prívesu? Toto video vám pomôže pochopiť
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.