20.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheFrame).
Nová emisná norma EÚ CAFE, ktorá vstupuje do platnosti už v januári, vyvoláva medzi automobilkami paniku. Prísnejšie limity, vysoké pokuty a tlak na zvýšenie podielu elektrických vozidiel môžu spôsobiť, že z cestného trhu zmiznú milióny áut. Výrobcovia už teraz hovoria o výraznom obmedzení produkcie, zatvorení fabrík a strate tisícok pracovných miest. Čo prinesie nový rok pre motoristov?

Foto: youtube.com/@TheFrame
Rok prísnych pravidiel a pokút
Unión Európska pritvrdzuje pravidlá. Nová norma CAFE (Clean Air for Europe) znižuje povolené emisie z 11,5 g CO2/km na priemerných 93,6 g CO2/km pre každé nové auto. Pre výrobcov to znamená, že ak limity prekročia, budú čeliť pokute až 95 eur za každý gram nad povolenou hranicou, a to za každé vyrobené vozidlo.
Pre lepšiu predstavivosť: ak by Volkswagen, ktorý sa v roku 2023 dostal na priemer 120 g CO2/km, neznížil emisie, čelil by pokute viac ako 9 miliárd eur, čo je polovica jeho ročných ziskov. Tento scenár môže znamenať len jedno – menej vozidiel na trhu a vyššie ceny.
Elektrifikácia na dosah? Zatiaľ je to iba sen
Aby automobilky splnili nové normy, museli by zvýšiť podiel elektrických a hybridných áut na 22 % všetkých predaných vozidiel v EÚ. Súčasná situácia však nie je optimistická. Aktuálne dosahuje počet elektrifikovaných áut len 13,2 %. A čo horšie, niektoré krajiny vrátane Nemecka už znížili dotácie na nákup elektrických vozidiel, čo malo za následok pokles predaja až o 26,6 %.
Výrobcovia ako Stellantis tvrdia, že oni splnili svoje povinnosti, a odmietajú zastaviť predaj áut na spaľovací pohon. Iné automobilky však už plánujú obmedzenie výroby, aby sa vyhli miliardovým pokutám.
Továreň alebo stopka?
Európsky automobilový priemysel čelí existenčnej kríze. Osem automobilových fabrík je v ohrození, pričom niektoré už ohlásili radikálne kroky. Audi zatvára svoju továreň v Bruseli, čím prichádza o prácu 3 000 zamestnancov, a v Taliansku sa pripravujú na dočasné zastavenie výroby Fiatu 500 v závode Mirafiori.
Stellantis vyrába elektrické modely vo svojich závodoch v Madride, Zaragoze a Vigu, no ostatné značky ako Seat, Cupra či Volkswagen sa stále sústredia na výrobu tradičných modelov so spaľovacími motormi. Aj tu však rastie neistota, najmä pri pohľade na klesajúci dopyt po elektrických autách.
Slovensko: Aké sú vyhliadky?
Aj slovenskí motoristi môžu pocítiť dôsledky tejto legislatívy. Menej áut na trhu môže znamenať vyššie ceny a menej možností pri výbere. Elektrické autá síce získavajú na popularite, no infraštruktúra a podpora pre ich rozvoj stále zaostávajú za očakávaniami.
Zariadiť, aby sa Slovensko stalo súčasťou zelenej revolúcie, bude obrovskou výzvou. Ak nepríde k masívnym investíciám a podpore elektromobility, môžeme sa pripraviť na to, že nové emisné normy výrazne zasiahnu aj náš automobilový trh.

Foto: youtube.com/@carsnsuvs
Budúcnosť automobilového priemyslu v neistote
Bude rok 2025 prelomový alebo likvidačný? Automobilky, ktoré nesplnia emisné normy, budú čeliť miliardovým stratám. Hovoria o obmedzení výroby, zatváraní fabrík a znižovaní pracovných miest. Pre motoristov to znamená vyššie ceny a menší výber, pričom elektrifikácia napriek prísľubom stále nedosahuje potrebné čísla.
Zatiaľ však jedna vec ostáva istá – automobilový priemysel stojí pred jednou z najväčších výziev vo svojej histórii. Ak sa nezmení situácia, z ciest môžu zmiznúť milióny áut a tisíce pracovníkov môžu prísť o prácu. Budúcnosť je teraz v rukách politikov, výrobcov a, samozrejme, samotných motoristov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prečo musia Fordy do servisu? Obrovská zvolávacia akcia sa týka 769 000 áut!
Neviditeľný zabijak motora. Ako odhaliť problémy a zachrániť svoje auto?
Európska únia pritvrdzuje: Nový systém eliminácie priestupkov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.