24.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@coolideas3272).
Napriek tvrdým sankciám Európskej únie sa ukázalo, že niektoré firmy našli spôsob, ako udržať obchodné vzťahy s ruskými zákazníkmi. Jednou z nich je aj nemecké BMW, ktorého luxusné vozidlá skončili v rukách bohatých Rusov. Aké dôsledky tento škandál priniesol a ako naň reagovalo vedenie značky?
Luxusné autá do Ruska aj napriek embargu: Ako sa to stalo?
Po vypuknutí vojny na Ukrajine v roku 2022 sprísnila Európska únia svoje obchodné vzťahy s Ruskom. Embargo zahŕňalo aj zákaz exportu európskych automobilov, čím chceli oslabiť ekonomiku agresora. Prekvapením však je, že vozidlá značky BMW sa napriek sankciám dostávali priamo do rúk ruských zámožných zákazníkov. Interné vyšetrovanie odhalilo, že z továrne v Hannoveri bolo do Ruska doručených viac než sto luxusných áut. Ako sa to mohlo stať?
Šedá zóna prekvitala v pozadí
Aj keď BMW prísne dodržiava medzinárodné predpisy, ukázalo sa, že niektoré procesy vo firme neboli dostatočne zabezpečené. Takzvaná „šedá zóna“ umožnila, aby ľudia obchádzali pravidlá a vozidlá sa tak dostali do Ruska. Bohatí Rusi využívali služby sprostredkovateľov z krajín ako Kazachstan či Bielorusko, ktorí mali na tento obchod svoje metódy.
Rýchle opatrenia vedenia BMW
Po odhalení tohto škandálu vedenie BMW reagovalo promptne. Firma vydala oficiálne vyhlásenie, v ktorom zdôraznila, že podnikla tvrdé kroky voči zamestnancom zodpovedným za tento problém. Niektorí z nich dostali okamžitú výpoveď. Navyše automobilka prisľúbila, že sprísni svoje vnútorné procesy, aby sa podobné situácie nemohli zopakovať.
„BMW Group podala jasný signál, že porušenie pravidiel nebude tolerované a podnikneme všetky možné opatrenia, aby sme zaistili dodržiavanie sankcií v budúcnosti,“
– uviedol hovorca spoločnosti.
Rusko stále túži po európskych autách
Aj keď sa európske automobilky stiahli z ruského trhu, dopyt po ich vozidlách je v krajine stále veľký. Bohatí Rusi sú ochotní obísť sankcie všetkými možnými spôsobmi. Okrem sprostredkovateľských firiem sa čoraz viac uchyľujú aj k výrobe vlastných modelov založených na starších európskych návrhoch. Napríklad nový model Lada Iskra, ktorý je postavený na základoch Dacie Logan či Renault Taliant, je jedným z príkladov toho, ako sa ruský automobilový priemysel snaží prispôsobiť sankciám.
Čína v pozadí profituje
Zatiaľ čo európske značky čelia problémom, čínski výrobcovia na sankciách profitujú. Ich autá zaplavujú ruský trh a čoraz viac získavajú na popularite. Kým európske značky musia bojovať s obmedzeniami, čínski výrobcovia bez problémov obsadzujú uvoľnené miesto na trhu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Rusko odpovedá Tesle? Kamaz Atom sľubuje revolúciu na elektrických cestách!
Rusko chce byť lídrom v elektromobilite: Do vývoja investuje takmer miliardu dolárov!
Lada po 10 rokoch prichádza s novinkou – lenže nie je to tak celkom ich nápad!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.