28.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@electric-future).
Rok 2024 mal byť rokom definitívneho nástupu elektromobilov, namiesto toho však nastalo spomalenie. CEO Mercedesu, Ola Källenius, ukazuje prstom na hlavný problém – nedostatočnú infraštruktúru nabíjania. Je to problém, ktorý ohrozuje nielen budúcnosť elektromobility, ale aj pracovné miesta a celú automobilovú budúcnosť Európy.
Mercedes a jeho ambiciózny elektrický plán: Kde sa to pokazilo?
V roku 2021 sa zdalo, že Mercedes má víziu, ktorá zmení pravidlá hry. Investícia viac ako 40 miliárd eur a sľub, že od roku 2030 bude vyrábať výlučne elektromobily, zneli ako revolúcia. Do plánov patrilo aj budovanie ôsmich batériových tovární. Avšak dnes, o tri roky neskôr, je situácia úplne iná. Firma nielenže posunula svoje ambície, ale dokonca ohlásila, že sa spaľovacie motory udržia vo výrobe aj po roku 2030.
Spomalenie namiesto zrýchlenia: Čo brzdí elektromobily?
Rok 2024 ukázal, že optimizmus automobilového priemyslu bol možno až príliš veľký. Källenius priznal, že plánovať polovicu predaja z hybridov a elektromobilov už do roku 2025 bol odvážny cieľ, ktorý sa dnes zdá nereálny. Podľa neho je problém jasný – chýbajú nabíjacie stanice. Bez nich je elektromobilita pre bežných vodičov stále komplikovanou alternatívou.
Brusel tlačí, ale situácia stagnuje
Európska únia pred šiestimi rokmi stanovila jasné ciele pre elektromobilitu, no podľa výrobcov, vrátane Mercedesu, to nestačí. Automobilky investovali miliardy, ale infraštruktúra pre nabíjanie elektromobilov jednoducho nestíha. Källenius upozornil, že v krajinách ako Nemecko, Holandsko či Francúzsko vidieť pokrok, ale zvyšok Európy, žiaľ, zaostáva.
Čína ukazuje cestu, Európa zaostáva
Prečo sa Číne darí a Európe nie? Podľa Källeniusa je riešenie jasné – viac investícií a dotácií zo strany štátu. Čína dokazuje, že s podporou a jasnými pravidlami je možné rýchlo vybudovať infraštruktúru, ktorá podporí rozvoj elektromobility. Európa však zlyháva v jednotnom postupe a chýba dlhodobá stratégia.
Čo bude s rokmi 2030 a 2035?
Dátumy, ktoré stanovila Európska únia pre zákaz spaľovacích motorov, sú podľa Källeniusa otázne. Aj keď tvrdí, že Mercedes podporuje dekarbonizáciu, varuje pred zbytočnou tvrdohlavosťou pri stanovovaní cieľov. Bez realistického pohľadu na trh a spolupráce všetkých strán by to mohlo skončiť neúspechom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Luxusný dizajn, neuveriteľné technológie a zvládne aj vodu – toto SUV prekvapí každého.
Nová tvár Dacie Jogger: Bude rok 2025 prelomovým pre tento crossover?
Senzácia z Barcelony: SEAT chystá konkurenta pre Octaviu!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.