29.12.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Fabrizio Maffei).
Európska komisia odmieta výzvy automobiliek a vlád na skoršie prehodnotenie zákazu spaľovacích motorov, ktorý má platiť od roku 2035. Viceprezidentka Roxana Minzatu jasne zdôraznila, že plánovaný termín revízie v roku 2026 ostáva nezmenený. Ako táto pozícia ovplyvní budúcnosť automobilového priemyslu v Európe?
Automobilky na pokraji nervov: „Nestačí to!“
Automobilový priemysel v Európe už niekoľko mesiacov bije na poplach. Predstavitelia výrobcov áut, dodávateľov dielov a dokonca aj niektoré vlády požadovali, aby Európska komisia prehodnotila plánovaný zákaz spaľovacích motorov už v roku 2025. Tieto hlasy však zazneli do prázdna. Viceprezidentka Európskej komisie Roxana Minzatu najnovšie potvrdila, že diskusia k tejto téme sa začne až v roku 2026, ako bolo pôvodne plánované.
„Cieľ pre rok 2035 poskytuje stabilitu pre výrobcov, dodávateľov aj investorov. Zároveň im dáva dostatok času na spravodlivú transformáciu,“
– uviedla Minzatu v reakcii na otázky zo strany Európskej ľudovej strany.
Automobilky však s týmto argumentom nesúhlasia. Tvrdia, že odkladanie diskusie im znemožňuje účinne čeliť aktuálnej kríze.
Európske priority verzus realita
Hoci Minzatu trvá na tom, že plánovaný harmonogram zabezpečuje férový prechod na bezemisnú mobilitu, kritici poukazujú na to, že automobilový priemysel sa už teraz nachádza pod veľkým tlakom. Znižujúci sa dopyt, rastúce náklady na vývoj elektrických vozidiel a neistota ohľadom budúcnosti syntetických palív spôsobujú napätie medzi výrobcami a Bruselskými úradníkmi.
Napríklad Taliansko, zastúpené ministrom Adolfo Urso, opakovane kritizovalo Európsku komisiu za neochotu prispôsobiť sa aktuálnym potrebám trhu a za prílišnú rigiditu v legislatívnych plánoch. Talianská vláda považuje rok 2026 za príliš neskorý na prehodnotenie pravidiel a varuje, že to môže viesť k ďalším straty pracovných miest a ekonomickým problémom.
E-palivá: Svetlo na konci tunela?
Jedným z mála pozitívnych signálov pre priaznivcov spaľovacích motorov je možnosť zaradenia syntetických palív, tzv. e-palív, do budúceho legislatívneho rámca. Minzatu naznačila, že ich rola v znižovaní emisií CO2 by mohla byť predmetom ďalších diskusií. Ak by e-palivá dostali zelenú, spaľovacie motory by mohli prežiť aj po roku 2035. Európska komisia však doteraz neoznámila žiadne konkrétne rozhodnutie v tejto oblasti.
Dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu
Aj keď Minzatu trvá na zachovaní termínov, prezidentka Európskej komisie Ursula von der Leyen nedávno oznámila iniciatívu na „Strategický dialóg o budúcnosti automobilového priemyslu v Európe“. Prvé stretnutia medzi zainteresovanými stranami by sa mali konať už v januári 2025. Ostáva teda otázkou, či tieto diskusie prinesú konkrétne výsledky alebo zostanú len politickou deklaráciou bez reálneho dopadu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Európska únia pritvrdzuje: Nový systém eliminácie priestupkov
Pozor vodiči! Od 28. decembra prichádza revolučná zmena v nabíjaní. Koniec chaosu s káblami
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.