2.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).
Rusko, oslabené sankciami a odchodom západných automobilových koncernov, sa čoraz viac stáva závislým od čínskych partnerov. Čína, pod rúškom pomoci, efektívne ovládla ruský automobilový trh. Za maskou „priateľstva“ však stojí chladná ekonomická stratégia, ktorá môže Moskvu stáť viac, než si dokáže predstaviť.
Exodus západných značiek: Čína preberá kontrolu
Sankcie a odchod západných automobiliek po invázii na Ukrajinu nechali ruský trh takmer na kolenách. Moskovské fabriky, ktoré kedysi produkovali renomované značky ako Skoda či Renault, teraz montujú čínske vozidlá pod ruskými značkami. Je však jasné, že Čína si v tomto partnerstve stanovila podmienky.
Čínski výrobcovia neinvestujú do komplexnej výroby v Rusku. Namiesto toho využívajú jednoduchý montážny proces, ktorý závisí od dovezených komponentov. Zatiaľ čo Rusko dúfalo, že dosiahne „technologickú suverenitu“, výsledkom je prehlbujúca sa závislosť na čínskych produktoch.
Čínske značky ovládli ruský trh
Čína nečakala a rýchlo zaplnila medzeru po západných značkách. Od roku 2021 podiel čínskych áut na ruskom trhu vzrástol z 9 % na neuveriteľných 61 % v roku 2023. V prémiovom segmente dokonca čínske značky pokrývajú až 80 % predaja.
Čínske automobilky, ako Chery či Haval, nielenže dominujú trhu, ale tiež dosahujú rekordné zisky. V roku 2022 zarobili 79 miliárd rubľov (686,9 milióna eur), čo je porovnateľné so ziskami nemeckých a kórejských značiek v predchádzajúcich rokoch.
Montáž namiesto výroby: Rusko pod čínskym diktátom
Hlavnou stratégiou Číny je jednoduchý montážny proces v ruských fabrikách. Bývalé výrobné linky Renaultu, Nissanu či Volkswagenu dnes produkujú čínske modely s ruskými značkami, no skutočná výroba zostáva v Číne.
Príkladom je výroba modelu Moskvich, ktorý vzniká v moskovskej fabrike bývalého Renaultu. Plány hovorili o produkcii 50-tisíc áut ročne, no v roku 2023 sa vyrobilo iba 31-tisíc vozidiel, pričom ceny týchto áut sú dvojnásobne vyššie než pôvodne odhadovalo.
Prívetivé objatie alebo ekonomická závislosť?
Čínske firmy sa tvária ako partneri, avšak ich skutočné zámery sú jasné. Namiesto investícií do ruských fabrík radšej rozširujú svoj export. Čína sa tak stala najväčším svetovým exportérom automobilov, pričom Rusko zohralo kľúčovú úlohu v tomto raste.
Zatiaľ čo čínske značky získavajú na sile, ruský automobilový priemysel bojuje s rastúcimi cenami a znižujúcou sa dostupnosťou vozidiel. Priemerná cena nového auta v Rusku prekročila 3 milióny rubľov (26 085 eur), čo robí automobilizmus stále menej dostupným pre bežných občanov.
Ako na to reaguje Moskva?
Kremeľ sa snaží zaviesť opatrenia na ochranu domáceho trhu, vrátane zvýšenia recyklačných poplatkov, ktoré by mali motivovať čínske firmy k väčšej lokalizácii výroby. Avšak tieto snahy narazia na realitu – vojna, sankcie a ekonomická izolácia pokračujú a Čína si upevňuje svoje dominantné postavenie.
Ruská vláda preto čelí dileme: buď bude ďalej tolerovať čínsku kontrolu, alebo riskuje ešte väčší kolaps svojho automobilového sektora.
Čína si postupne upevňuje nadvládu nad ruským trhom a ukazuje, že strategické partnerstvo medzi Moskvou a Pekingom má ďaleko od rovnováhy. Kam sa posunie ruský automobilový priemysel? Odpoveď možno nájsť na montážnych linkách, kde čínsky vplyv dominuje.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Rusko chce byť lídrom v elektromobilite: Do vývoja investuje takmer miliardu dolárov!
Do Ruska sa valí vlna luxusných automobilov. Takto sa obchádzajú európske sankcie
BMW to nezastavilo: Ruský trh láka aj cez sankcie! Čo odhalilo interné vyšetrovanie?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.