3.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@SkyNews).
Napriek sankciám uvaleným na Rusko kvôli vojne na Ukrajine, luxusné autá z Európy a ďalších krajín stále končia v rukách ruských zámožných zákazníkov. Ako je to možné? Tmavé zákulisie obchodov s automobilmi odhaľuje kreatívne obchádzanie sankcií, kde hlavnú úlohu zohrávajú sprostredkovatelia a výrazne vyššie ceny.
Sankcie, ktoré Rusko obchádza s eleganciou
Keď v roku 2022 vypukla vojna medzi Ruskom a Ukrajinou, západné krajiny reagovali sériou sankcií s cieľom oslabiť ruskú ekonomiku. O tri roky neskôr však realita ukazuje, že sankcie nesplnili očakávaný účinok. Rusi stále žijú v luxuse a k autám, o ktorých môžu mnohí iba snívať, sa dostávajú prostredníctvom šikovných obchodných ťahov.
Zatiaľ čo Európska únia bojkotuje ruský plyn a ropu, obchádzanie týchto sankcií cez sprostredkovateľov z tretích krajín je bežnou praxou. A presne rovnaký model funguje aj pri predaji luxusných vozidiel. Aj keď ruskí zákazníci za tieto vozidlá platia výrazne vyššie sumy, situácia poukazuje na to, že zámožným ruským klientom to neprekáža – obzvlášť, ak ide o prestížne značky.
Tmavé uličky luxusu: Ako autá prechádzajú cez hranice?
Proces dovozu luxusných áut do Ruska je, prekvapivo, pomerne jednoduchý. Do hry vstupujú sprostredkovatelia z krajín, ktoré nie sú obmedzené sankciami. Títo prostredníci kúpia vozidlo v Európe alebo Spojených štátoch, následne ho vyvezú do Ruska a odovzdajú koncovému zákazníkovi.
Zaujímavým príkladom je príbeh Mercedesu S350, ktorý v januári 2024 predal nemecký predajca taxislužbe v Kirgizsku. O pár mesiacov neskôr sa to isté auto objavilo na moskovských cestách. Tento prípad nie je ojedinelý, podobné prípady sa odhaľujú čoraz častejšie.
Kto na tom zarába?
Sprostredkovateľské firmy, ako napríklad ruský AvtoImport, sú kľúčovými hráčmi v tejto hre. Na ruských portáloch sa objavujú luxusné autá ponúkané za ceny, ktoré sú v porovnaní s pôvodnými sumami v Európe výrazne vyššie. Napríklad BMW 530d M, ktoré nemecký predajca ponúkal za 31 900 eur, sa na ruských stránkach predáva so značným príplatkom – až za 65 600 eur!
Tento model predaja sa stal výnosným biznisom nielen pre sprostredkovateľov, ale aj pre výrobcov luxusných áut. Zatiaľ čo európski výrobcovia formálne opustili ruský trh, predaj cez sprostredkovateľov im stále prináša zisky.
„Kreatívne“ cesty: Turecko, Gruzínsko, Južná Kórea
Podľa informácií od AvtoImport už luxusné autá necestujú cez Bielorusko, ale nachádzajú nové trasy. Jednou z obľúbených trás je Turecko, Gruzínsko a následná cesta do samotného Ruska. V poslednom čase sa objavila aj alternatíva cez Južnú Kóreu, odkiaľ sa autá prepravujú trajektmi do Vladivostoku.
Úprava systémov vozidla z kórejského na ruský jazyk stojí zhruba 250 eur a trvá len niekoľko hdín. Takýmto spôsobom sa autá dostávajú na ruské cesty, často bez väčších komplikácií.
Európa platí, Rusko jazdí
Aj keď sankcie mali oslabiť ruskú ekonomiku, ich nepriamo negatívny dopad cíti aj samotná Európa. Drahšie energie, vyššie ceny a odliv niektorých obchodných príležitostí. Na druhej strane, ruskí boháči si naďalej užívajú luxusné vozidlá, ktoré sa k nim dostávajú za každú cenu. Ako sa vraví – peniaze prekonajú akúkoľvek bariéru.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čína ukázala Rusku svoju moc: Priateľské objatie alebo smrteľná pasca?
Telefón za volantom na červenú? Súd rozhodol a výsledok vás prekvapí!
Ruská ikona opäť na scéne: Športová verzia Lady Niva po neuveriteľných 47 rokoch!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.