3.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DakarMoments).
Najnáročnejšia motoristická súťaž sveta opäť ožíva. 47. ročník Rally Dakar štartuje dnes 3. januára v Saudskej Arábii. Pretekárov čaká 7700 kilometrov extrémnych podmienok, z toho 5100 kilometrov súťažných etáp. Medzi účastníkmi nechýbajú ani slovenskí pretekári. Dokážu zopakovať úspechy z minulých rokov?
Púštna výzva: 12 etáp plných adrenalínu
Najprv si pripomeňme, že legendárna rely už šiestykrát prebieha v Saudskej Arábii. Potom v piatok odštartuje prológ v meste Bisha. Následne pretekárov čaká 12 náročných etáp. Pritom trasa povedie najskôr cez kamenisté planiny. Ďalej bude pokračovať cez rozsiahle púštne oblasti. Predovšetkým pretekári musia zdolať obávanú Empty Quarter ako najväčšiu piesočnatú púšť sveta. Navyše tento rok organizátori pridali niekoľko noviniek. Medzi nimi vyniká najmä 48-hodinová chrono etapa. Počas nej musia pretekári v stanovenom čase zastaviť v improvizovaných táboroch uprostred púšte a pokračovať až nasledujúce ráno. Súčasťou je aj klasická dvojdňová marocká etapa bez možnosti technickej podpory.
Slovenskí bojovníci v púštnom pekle
Slovensko bude mať na štarte Dakaru 2025 dvojité zastúpenie. Skúsený Štefan Svitko na KTM 450 Rally Factory Replica (Slovnaft Rally Team) sa postaví na štart už po šestnástykrát. Svitko, ktorý v minulosti dosiahol vynikajúce 2. miesto v celkovom poradí (2016), patrí medzi najskúsenejších jazdcov v kategórii motocyklov.
Druhým slovenským zástupcom bude Juraj Varga na štvorkolke Yamaha Raptor 700. Pre Vargu to bude už siedma účasť na tejto prestížnej súťaži. Jeho najlepším umiestnením bolo 7. miesto v kategórii štvorkoliek.
Obaja jazdci tvrdo trénovali a chcú dosiahnuť najlepší možný výsledok. Svitko využije svoje bohaté skúsenosti a dobrú znalosť trate, kým Varga stavil na poznatky z minulých ročníkov.
Nové pravidlá a extrémne výzvy
Tohtoročná trasa prináša revolučné zmeny. Pretekári musia čeliť novým výzvam:
- 48-hodinová chrono etapa bez podpory tímov
- Marocká etapa s obmedzenou technickou pomocou
- Náročné navigačné úseky v Empty Quarter
- Extrémne teplotné výkyvy od -5°C v noci po 45°C cez deň
- Celková dĺžka trate 7700 km
Technológie vs. púštne podmienky
Moderné pretekárske špeciály čelia extrémnym podmienkam. Prach, piesok a obrovské teplotné rozdiely testujú hranice techniky i ľudskej odolnosti. Organizátori zaviedli nové bezpečnostné prvky vrátane vylepšeného satelitného sledovania a núdzových komunikačných systémov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Posledné Porsche 911 Dakar ešte výnimočnejšie
Zemetrasenie na majstrovstvách sveta. Carlos Sainz a Sebastien Loeb v nových tímoch
Bude Ford Mustang ako Porsche 911? Šéf značky má ambiciózne plány
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.