4.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív).
Rok 2024 priniesol zaujímavé zvraty v svetovej automobilovej scéne. Čínske automobilky uchopili šancu a ukázali svoju silu – takmer polovica všetkých nových modelov predstavených tento rok pochádzala práve z Číny. Zatiaľ čo európski výrobcovia zaostávajú, čínske značky si upevňujú pozíciu na globálnom trhu.
Čínske automobilky na čele revolúcie
Rok 2024 by sme mohli nazvať rokom čínskeho automobilového boomu. Z celkového počtu 162 nových modelov, ktoré boli tento rok predstavené na celom svete, až 79 pochádzalo z Číny. To je takmer polovica všetkých noviniek! Európske automobilky, ktoré tradične vládli trhom, tentoraz výrazne zaostali – ponúkli „len“ 47 nových modelov.
Čínski výrobcovia ako BYD a Geely nielenže zaplnili trh pestrou ponukou modelov, ale zároveň ukázali, že ich ambície siahajú ďaleko za hranice Ázie. BYD predstavil ohromujúcich 14 nových modelov, čím sa postavil na druhé miesto v rebríčku najaktívnejších výrobcov. Geely sa držal v tesnom závese s desiatimi novinkami.
Európski výrobcovia pod tlakom
Aj keď Volkswagen Group dominoval medzi jednotlivými automobilkami s predstavením 19 modelov, celkovo európski výrobcovia zaostali za čínskou konkurenciou. Stellantis priniesol 12 nových modelov, pričom Opel/Vauxhall zaujali s modelmi Frontera a Grandland. Ostatné značky v skupine však prispeli len minimálne.
Prekvapením je aj slabý výkon Toyoty, ktorá v roku 2024 uviedla len tri nové modely – čo je na najväčšieho výrobcu áut na svete pomerne málo.
SUV ovládli cesty, ale sedany ešte nezmizli
SUV-čka si aj v roku 2024 udržali svoju dominanciu, keď tvorili 57 % všetkých predstavených modelov. Čo je však zaujímavé, Čína v tomto segmente nepredbehla Európu.
Sedany, na ktoré mnohí už začínajú zabúdať, stále žijú – a to hlavne vďaka Číne. Z 24 predstavených sedanov až 20 pochádza z produkcie čínskych výrobcov. Zvyšok si rozdelili Európa, Japonsko a Kórea.
Čínske značky nastavujú tempo
Zatiaľ čo čínske automobilky ako BYD, Geely a Chery prišli s množstvom inovácií, iné svetové trhy zaostávali. Americké automobilky uviedli len sedem nových modelov, kým indické, vietnamské či iránske značky prispeli iba niekoľkými kúskami.
Trh s automobilmi sa v roku 2024 stal jasným dôkazom toho, že čínske automobilky si dávajú za cieľ nielen zaujať domáci trh, ale aj preraziť na globálnej scéne. A zdá sa, že im to ide.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Luxus a technológie budúcnosti: Volvo odhaľuje modely na rok 2025
Čínska výzva pre Elona Muska: BYD mení pravidlá hry v hybridných autách!
Automobil budúcnosti? Nio ET9 prichádza
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.