4.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepTechLeaders).
Bývalý šéf vývoja Nissanu a „krstný otec“ elektrických áut Andy Palmer priznáva nepríjemnú pravdu: čínske elektromobily sú neuveriteľne dobré a Západ stráca dych. Jeho rada pre tradičných výrobcov je šokujúca – začnite kopírovať Číňanov, kým nie je neskoro. Čína už ovláda 41% svetového automobilového trhu a jej dominancia každým dňom rastie.
Čínsky technologický zázrak prepisuje históriu automobilizmu
V súčasnosti čínsky automobilový priemysel zažíva bezprecedentný rozmach. Predovšetkým v novembri 2024 čínski výrobcovia dosiahli historický míľnik. Konkrétne získali neuveriteľných 41% svetovej produkcie automobilov. Navyše v absolútnych číslach vyrobili 3,316 milióna vozidiel. Pritom celková svetová produkcia dosiahla 8,18 milióna áut. Zaujímavé je, že tento úspech neprichádza náhodou. Čínske automobilky investovali masívne prostriedky do výskumu a vývoja, pričom sa zamerali najmä na elektrifikáciu a digitalizáciu. Výsledkom je, že značky ako BYD už dávno nie sú len lacnou kópiou západných áut. Naopak, v mnohých oblastiach predbehli tradičných výrobcov o niekoľko rokov.
Revolučný prístup k výrobe: BYD ako príklad čínskej dominancie
BYD predstavuje dokonalý príklad čínskeho úspechu. Spoločnosť v roku 2024 predala celosvetovo 4,3 milióna vozidiel s medziročným nárastom 41%. Z tohto počtu tvorili plne elektrické modely 41,5% a zvyšok plug-in hybridy. No BYD nie je len automobilka – je to komplexný technologický gigant. Firma zamestnáva 110 000 inžinierov a každý deň registruje v priemere 32 nových patentov. Dokáže vyrábať takmer všetky komponenty vlastnými silami – od polovodičov až po batérie. Táto vertikálna integrácia im dáva obrovskú konkurenčnú výhodu.
Hybridy sú slepou uličkou, tvrdí Palmer
Palmer prekvapivo kritizuje aj hybridnú stratégiu, ktorú mnohí považujú za rozumný prechodný krok k elektromobilite. „Hybridy sú cesta do pekla. Predstavujú len prechodnú stratégiu. Čím dlhšie zostávate v prechodnej fáze, tým dlhšie odkladáte vstup do nového sveta,“ varuje Palmer. Osobitne kritizuje Toyotu, ktorej hybridná stratégia bola síce spočiatku úspešná, ale podľa neho vtiahla japonský automobilový priemysel do slepej uličky.
Ochranné clá problém nevyriešia
Palmer dôrazne varuje pred zavádzaním ochranných ciel na čínske automobily. Jeho argumenty sú presvedčivé:
„Z mojich skúseností vyplýva, že clá vedú len k lenivosti domácich výrobcov. Výsledkom je, že sa technologická priepasť ešte prehlbuje. Ak sa čínskym výrobcom podarí uspieť v Európe, ktorá je najnáročnejším trhom na svete, stanú sa definitívne neporaziteľnými.“
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čínske automobilky reagujú. Chcú 25 % daň na európske autá predávané v Číne
Európska komisia uvalí na elektromobily vyrobené v Číne clo až do výšky 38 %
Čína chce zaplaviť Európu lacnými autami. Tento rok bude prekročená dôležitá hranica
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.