9.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@HonestMechanicChannel).
Európske automobilky, ktoré roky dominovali na trhu, sa ocitli v existenčnej dileme. Prísne emisné normy a drasticky znížené limity CO2 hrozia likvidačnými pokutami za každé auto. Záchranu však našli tam, kde by to málokto čakal – u spoločnosti Tesla. Aký je plán európskych výrobcov a čo to znamená pre budúcnosť áut so spaľovacími motormi?
Tesla ako spasiteľ: Emisné kredity majú cenu zlata
Automobilky ako Ford, Mazda, Subaru, Stellantis a Toyota musia čeliť realite, ktorú priniesli nové pravidlá platné od 1. januára 2025. Normy CAFE (Clean Air for Europe) znížili limity priemernej emisie CO2 na 93,6 gramov, pričom zmenili aj spôsob merania. Výsledok? Náklady na pokuty by mohli dosiahnuť astronomických 15 miliárd eur ročne.
Pre mnohých výrobcov je preto jedinou možnosťou obísť tieto pokuty kúpou emisných kreditov od výrobcov elektrických áut. Tesla, ktorá vyrába výlučne elektrické vozidlá, sa stala kľúčovým hráčom – predáva svoje „limity“ tým, ktorí ich potrebujú.
Ford, Toyota a spol. nakupujú: Ako fungujú emisné koalície?
Európske automobilky vytvárajú tzv. emisné koalície, v ktorých sa spoločne vyrovnávajú s emisnými limitmi. Medzi záujemcami o emisné kredity od spoločnosti Tesla sú okrem iného Ford, Mazda, Subaru, Stellantis a Toyota. Prekvapivá je prítomnosť Toyoty, ktorá bola donedávna považovaná za lídra v hybridných technológiách a ekologických riešeniach.
Tento model spolupráce umožňuje automobilkám fungovať v rámci nových predpisov bez toho, aby museli okamžite obmedzovať výrobu spaľovacích áut. Pre Teslu ide o významný zdroj príjmov – emisné kredity tvorili už v roku 2023 približne 3 % jej celkového obratu.
Čo hrozí, ak neprejdeme na elektrické autá?
Podľa šéfa Stellantisu Jeana-Philippe Imparata rast predaja elektrických áut na európskom trhu stagnuje a momentálne dosahuje len 12 % všetkých predaných vozidiel. Aby sa automobilky vyhli pokutám, tento podiel by mal narásť na aspoň 21 %. Každé percento meškania znamená pre výrobcov pokutu vo výške až 300 miliónov eur.
Problémom je však nechuť zákazníkov kupovať elektrické vozidlá, čo spôsobuje tlak na výrobcov. Ak sa situácia nezlepší, môžeme očakávať dramatické obmedzenia výroby spaľovacích vozidiel, čo by mohlo znamenať zatváranie tovární a stratu tisícok pracovných miest.
Čína a Amerika ukazujú cestu: Emisné kredity pre Mercedes
Európa nie je jediná, ktorá sa snaží obísť emisné pokuty. Mercedes, ktorý je v podobnej situácii, našiel záchranu u čínskeho koncernu Geely. Značky ako Volvo, Polestar a Smart predávajú svoje nadbytočné emisné kredity nemeckému výrobcovi, čím mu pomáhajú vyhnúť sa vysokým sankciám.
Podľa odborníkov ide o zaujímavý fenomén – európske automobilky platia obrovské sumy americkým a čínskym výrobcom, aby dokázali prežiť v nových podmienkach.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
SUV pre každého? Toto sú tri najlacnejšie modely roku 2025, ceny začínajú už od 18 000 €!
Elektromobil vs. zima: Mýty padajú, fakty zostávajú
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.