13.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Milje Ivan).
Jazda v hmle predstavuje pre vodičov jednu z najnáročnejších situácií na cestách. Polícia pritom varuje, že až osem z desiatich vodičov používa hmlové svetlá nesprávne. Táto zdanlivo banálna chyba môže skončiť nielen pokutou 50 eur, ale v horšom prípade aj vážnou nehodou. Prinášame vám kompletný návod, ako sa vyhnúť problémom a zabezpečiť bezpečnú jazdu v zhoršenej viditeľnosti.
Kedy skutočne potrebujete hmlovky?
Mnoho vodičov si myslí, že zapnutie hmlových svetiel pri akomkoľvek zhoršení počasia je správne. Opak je však pravdou. Zákon o cestnej premávke (č. 8/2009 Z.z.) jasne stanovuje, že predné a zadné hmlovky môžete použiť len pri výrazne zníženej viditeľnosti. Tá nastáva pri hustej hmle, intenzívnom snežení alebo silnom daždi. Bežné zamračené počasie nie je dôvodom na zapnutie hmloviek. Polícia pravidelne kontroluje dodržiavanie týchto pravidiel a za ich porušenie môže udeliť pokutu až do výšky 50 eur v blokovom konaní. Nesprávne použitie hmlových svetiel pritom nie je len otázkou možnej pokuty, ale predstavuje reálne bezpečnostné riziko pre všetkých účastníkov cestnej premávky.
Zadná hmlovka – nenápadný pomocník aj nepriateľ
Samostatnou kapitolou je správne používanie zadnej hmlovky. Toto intenzívne červené svetlo môže v kritických situáciách zachrániť život, ale pri nesprávnom použití dokáže aj výrazne skomplikovať jazdu ostatným vodičom. Zadnú hmlovku by ste mali zapnúť výhradne v situáciách, keď je viditeľnosť obmedzená na menej ako 50 metrov. V praxi to znamená, že ak za svojím vozidlom jasne vidíte autá, zadná hmlovka nie je potrebná. Jej zbytočné použitie môže oslniť vodičov za vami a paradoxne zvýšiť riziko nehody. Policajti často pozorujú situácie, keď vodiči zabudnú hmlovku vypnúť aj po tom, čo sa viditeľnosť zlepší. Tento návyk môže byť nielen nepríjemný pre ostatných účastníkov premávky, ale môže viesť aj k udeleniu pokuty.
Bezpečná jazda v zhoršených podmienkach
Pri jazde v hmle nestačí len správne používať svetlá. Kľúčové je prispôsobiť rýchlosť aktuálnym podmienkam. Vodiči by mali byť schopní zastaviť na vzdialenosť, na ktorú majú výhľad. V praxi to často znamená znížiť rýchlosť aj výrazne pod povolenú hranicu. Dôležité je tiež dodržiavať bezpečnú vzdialenosť od vozidla pred vami. V hmle sa táto vzdialenosť predlžuje na dvojnásobok bežnej hodnoty. Nikdy by ste nemali predbiehať, ak nevidíte koniec predbiecieho manévru. Mnohí vodiči podceňujú aj význam čistých svetlometov a skiel. Znečistené svetlá môžu znížiť ich účinnosť až o polovicu.
Špeciálne pravidlá pre jazdu v kolóne
Pri jazde v kolóne platia osobitné pravidlá, ktoré mnohí vodiči nepoznajú. V takejto situácii nie je potrebné, aby mali zapnuté hmlovky všetky vozidlá. Stačí, keď ich použije prvé a posledné auto v rade. Tento systém efektívne označuje začiatok a koniec kolóny bez toho, aby dochádzalo k zbytočnému oslňovaniu vodičov v strede. Všetky vozidlá však musia mať zapnuté stretávacie svetlá. Tento jednoduchý princíp významne zvyšuje bezpečnosť jazdy v zhoršených podmienkach a zároveň znižuje únavu očí vodičov.
Sankcie a prevencia
Za nesprávne použitie hmlových svetiel hrozí v blokovom konaní pokuta do 50 eur. V správnom konaní môže sankcia vystúpiť až na 100 eur. Pri spôsobení dopravnej nehody v dôsledku nesprávneho použitia svetiel môžu byť následky ešte závažnejšie. Polícia preto odporúča vodičom, aby sa pred jazdou v hmle dôkladne oboznámili s ovládaním svetiel svojho vozidla. Rovnako dôležité je pravidelne kontrolovať ich funkčnosť a čistotu. V prípade extrémne zlej viditeľnosti je najlepším riešením cestu odložiť, ak to situácia umožňuje.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Poznáte túto značku? Čoskoro s ňou budete žiť
Môžete piť alkohol v aute? Vodič – NIE. A čo cestujúci?
Do 100€ pokuta za psa v aute. Policajt má možnosti
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.