15.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@edmundscars).
Plug-in hybridy (PHEV) sa dlho pýšili nízkymi homologovanými spotrebami a výhodami ekologických štítkov, no realita bola často úplne iná. Európska únia však hovorí „dosť“ a od roku 2026 zavádza nový, prísnejší systém merania spotreby a emisií. Ako to ovplyvní motoristov a automobilky?
Hybridy pod drobnohľadom: Prečo sa menia pravidlá?
Doposiaľ sa plug-in hybridy tešili výhodám moderných technológií, no mnohé z nich realitu skresľovali. Automobily, ktoré na papieri vykazovali spotrebu 1,7 litra na 100 km, dokázali v reálnych podmienkach prekročiť hodnoty aj niekoľkonásobne.
Toto zaužívané pravidlo čoskoro skončí. Od roku 2026 vstúpi do platnosti nový homologizačný protokol, ktorý odhalí pravdivý obraz spotreby a emisií plug-in hybridov.
Klamlivé čísla: Kde je problém PHEV?
Problém spočíva v spôsobe, akým sú plug-in hybridy homologované. Ich uvádzaná spotreba sa meria za ideálnych podmienok, často s plne nabitou batériou a minimálnym využitím spaľovacieho motora. V praxi však väčšina vodičov nevyužíva elektrický pohon dostatočne efektívne – niektorí nemajú kde nabíjať, iní si ani neuvedomujú, že ich auto má dva pohony.
Podľa štúdie Európskej komisie väčšina majiteľov hybridov svoje autá nenabíja pravidelne. To znamená, že hybridy jazdia väčšinou ako klasické spaľovacie autá, no s hmotnosťou navyše spôsobenou batériami. Výsledkom je oveľa vyššia spotreba, než akú automobilky uvádzajú.
Nové pravidlá Euro 6e bis: Sprísnenie testov
Nový homologizačný protokol Euro 6e bis, ktorý vstúpil do platnosti v roku 2025, zásadne mení spôsob merania spotreby a emisií. Testy sa predlžujú z pôvodných 800 kilometrov na 2 200 kilometrov, pričom väčší dôraz sa kladie na jazdu s vybitou batériou. Táto zmena odhalí skutočný dopad hybridov na spotrebu paliva.
Okrem toho sa zmenili aj teplotné podmienky testovania. Kým predtým sa testy vykonávali pri teplotách od 0 do 30 °C, teraz sa rozšírili na rozsah od 0 do 35 °C, pričom pribudli aj „extrémne podmienky“ až do 38 °C.
Ďalší krok v roku 2027: Euro 6e bis FCM
V roku 2027 príde ďalšie sprísnenie pravidiel. Norma Euro 6e bis FCM zvýši referenčnú vzdialenosť na 4 260 kilometrov a ešte presnejšie odhalí reálnu spotrebu a emisie.
Už teraz štúdia ICCT ukázala, že reálne hodnoty spotreby môžu byť niekoľkonásobne vyššie, než automobilky deklarujú.
Čo to znamená pre motoristov?
Pre majiteľov plug-in hybridov to znamená, že budú čeliť prísnejším podmienkam pri nákupe nových áut, a ich ekologické výhody sa stanú menej výhodnými. Na druhej strane, Európa týmto krokom zabezpečí, že údaje o spotrebe a emisiách budú oveľa presnejšie a nebudú zavádzať spotrebiteľov.
Automobilky budú nútené prispôsobiť technológie a vyvíjať batérie s dlhším dojazdom, aby mohli naďalej deklarovať nízke emisie.
Či už patríte medzi vlastníkov PHEV, alebo o ňom len uvažujete, pripravte sa na zmeny, ktoré prinesú presnejšie informácie o ich reálnych vlastnostiach. Budú hybridy aj naďalej tak populárne? Ukáže až čas.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Toto nenápadné tlačidlo v aute? V zime sa mu vyhýbajte ako čert krížu!
Nová Dacia Duster Journey+: Luxus, hybrid a technológie, aké ste ešte nevideli!
Zákruty a brzdy: Ako sa vyhnúť nepríjemnostiam v zime
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.