16.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/auto-data.net).
Japonská automobilka prekvapila svet nečakaným návratom kultového modelu WRX STI. Radosť fanúšikov však netrvala dlho. Obmedzená séria 500 kusov a kontroverzná prevodovka CVT vyvolali vlnu sklamania. Prečo sa legendárne Subaru vracia v takej rozpačitej podobe? Pozrime sa na všetky detaily tohto prekvapivého návratu.
Návrat legendy s horkou príchuťou
Po oznámení v marci 2022, že Subaru WRX STI nedostane nástupcu so spaľovacím motorom, zavládlo medzi fanúšikmi značky sklamanie. Dôvodom mali byť prísne emisné normy, ktoré komplikujú život výkonným športovým vozidlám. O to väčším prekvapením bolo, keď automobilka na tokijskom autosalóne odhalila prototyp nového WRX STI s označením S210. Nadšenie však rýchlo vystriedalo rozčarovanie. Výrobca totiž oznámil, že vznikne len 500 kusov, a to výhradne pre japonský trh. Toto radikálne obmedzenie znamená, že drvivá väčšina fanúšikov po celom svete ostane s prázdnymi rukami. Navyše, cena vozidla zostáva zatiaľ tajomstvom, ale očakáva sa, že bude poriadne vysoká.
Pod kapotou drieme výkonný boxer
Nové WRX STI zostáva verné tradícii značky a ponúka charakteristický boxerový motor. Štvorvalec s objemom 2,4 litra produkuje solídnych 296 koní pri 5700 otáčkach za minútu. Krútiaci moment 375 Nm je dostupný už od nízkych 2000 otáčok, čo sľubuje výbornú pružnosť motora. Podvozok dostalo do vienka to najlepšie z motorsportu – prémiové pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S na 19-palcových kovaných diskoch BBS. Subaru sa pri vývoji inšpirovalo skúsenosťami z legendárneho okruhu Nürburgring, čo sľubuje vynikajúce jazdné vlastnosti. Všetko znie sľubne, až kým neprídeme k najkontroverznejšiemu prvku celého auta.
Kontroverzná voľba prevodovky šokuje fanúšikov
Najväčším sklamaním je použitie prevodovky CVT, ktorú výrobca eufemisticky nazýva „Subaru Performance Transmission“. Pre mnohých fanúšikov, ktorí si WRX STI spájajú s dynamickou jazdou a športovým charakterom, predstavuje automatická prevodovka s plynule meniteľným prevodom nepochopiteľný krok späť. CVT prevodovky sú známe svojou plynulosťou a efektivitou, ale športovému charakteru auta príliš neprospievajú. Chýbajúca manuálna prevodovka, ktorá bola vždy súčasťou DNA modelu WRX STI, predstavuje pre mnohých fanúšikov zradu tradície.
Budúcnosť legendy zostáva neistá
Obmedzená séria 500 kusov naznačuje, že ide skôr o rozlúčku so slávnym menom než o skutočný návrat modelu. Subaru, podobne ako ostatní výrobcovia, čelí tlaku na elektrifikáciu svojho portfólia. Je možné, že budúce športové modely značky už budú výhradne elektrické. Pre fanúšikov klasických športových áut so spaľovacím motorom to znamená koniec jednej éry.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Subaru Impreza WRX tS 2025 debutuje s balíkom STi
Známy výrobca vyhlásil bankrot. Nikto to neočakával
Subaru Crosstrek – japonské SUV, ktoré zvládne všetko
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.