19.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Tama2u).
Myslíte si, že jazda na rezerve je len otázkou vášho pohodlia? Mechanici bijú na poplach – tento rozšírený zlozvyk môže nenávratne poškodiť váš automobil a spôsobiť škody za tisíce eur. Rovnako nebezpečné je aj časté tankovanie „pod uzáver“. Prinášame komplexný pohľad na správne návyky pri tankovaní a vysvetľujeme, prečo môžu zdanlivo neškodné zvyky viesť k drahým opravám.
Smrteľná kombinácia: Rezerva a usadeniny v nádrži
Jazda na rezerve predstavuje jedno z najväčších rizík pre moderné automobily. Predovšetkým preto, že na dne každej palivovej nádrže sa časom hromadia nebezpečné usadeniny. Ide o zmes hrdze, minerálnych usadenín a nečistôt z paliva. Pri bežnej jazde s dostatočným množstvom paliva zostávajú tieto usadeniny na dne nádrže. Avšak pri poklese hladiny paliva pod kritickú hranicu sa situácia dramaticky mení.
Pohyb vozidla rozvíri usadeniny, ktoré následne nasaje palivové čerpadlo. Tieto častice potom putujú celým palivovým systémom. Najprv upchávajú palivový filter, ktorý nedokáže zachytiť všetky nečistoty. Jemné častice následne prechádzajú až do vstrekovačov. Moderné vstrekovače pritom pracujú s extrémne malými otvormi a vysokými tlakmi. Aj minimálne množstvo nečistôt dokáže narušiť ich správnu funkciu.
Prehrievanie palivového čerpadla – tichý zabijak
Ďalším závažným problémom jazdy na rezerve je nedostatočné chladenie palivového čerpadla. V moderných automobiloch palivo aktívne chladí čerpadlo počas prevádzky. Pri nízkej hladine paliva sa čerpadlo začína prehrievať. Neustále prehrievanie výrazne skracuje životnosť tohto drahého komponentu. Mechanici potvrdzujú, že výmena palivového čerpadla často stojí 500 až 1000 eur. K tomu treba pripočítať náklady na výmenu upchatého palivového filtra a čistenie alebo výmenu vstrekovačov. Celkové náklady na opravu tak môžu ľahko presiahnuť 2000 eur.
Tankovanie pod uzáver – moderná technológia vs. staré zvyky
Mnohí vodiči stále praktikujú tankovanie „na doraz“ – pokračujú v tankovaní aj po prvom vypnutí pištole. Tento návyk pochádza z čias jednoduchých palivových systémov. Dnešné automobily však disponujú sofistikovaným systémom na zachytávanie palivových výparov. Tento systém obsahuje špeciálne ventily, filtre s aktívnym uhlím a presne kalibrované odvzdušňovacie kanály. Pretankovanie nádrže narúša funkciu tohto systému. Navyše, benzín aj nafta sa pri zahriatí rozpínajú. V preplnenej nádrži nemá palivo priestor na prirodzenú expanziu. To vedie k zvýšeniu tlaku v systéme, únikom paliva a poškodeniu tesnení.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Pasca na zahraničných čerpacích staniciach. Nenechajte sa chytiť do „Area Servizio“
Spotreba paliva v reálnom svete je vyššia. Najhorší typ pohonu
Grécko odmieta elektromobily, hybridy a LPG. S týmito autami budete mať na trajekte problém
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.