21.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheEngineersPost).
Stačí pár sekúnd na semafore, zopár nesprávnych rozhodnutí a výsledkom môže byť zbytočné poškodenie vášho auta. Či už jazdíte na manuálnej alebo automatickej prevodovke, je dôležité vedieť, ako správne zaobchádzať s vozidlom v mestskej premávke. Vyvarujte sa bežných chýb, zachovajte životnosť spojky a šetrite svoje peňaženky!
Automat? Nikdy neprepínaj z D do N alebo P na semafore!
Pri autách s automatickou prevodovkou je častou chybou vodičov prepínanie z polohy D (Drive) do N (Neutral) alebo P (Park) pri každom zastavení na semafore. Hoci to môže znieť ako logický krok na zníženie zaťaženia motora, opak je pravdou. Prečo? Automatické prevodovky sú navrhnuté tak, aby pracovali kontinuálne bez častého prehadzovania.
Keď prepínate medzi režimami D, N a P, zvyšujete vlastne opotrebovanie prevodovky. Namiesto toho držte auto v D a brzdite nohou. Ako radí odborník: „Systém je automatický, a práve preto by sme mu mali dôverovať. Prepínanie režimov spôsobuje nadmernú záťaž a môže viesť k predčasnému opotrebeniu.“
Manuál? Spojka nie je na státie!
Ak jazdíte na manuálnej prevodovke, možno máte zaužívaný zlozvyk stáť na semafore s pedálom spojky stlačeným až na podlahu a zaradenou jednotkou. Zo začiatku sa to môže zdať pohodlné, ale tento štýl jazdy má katastrofálne následky. Spojka sa totiž pri takomto používaní extrémne opotrebováva.
Okrem zbytočného napätia na mechanické časti trpí aj vaše telo – noha, ktorá neustále drží spojku, sa unaví rýchlejšie. Odborníci odporúčajú zaradiť neutrál a uvoľniť spojku vždy, keď zastavíte. Ako hovorí odborník: „Spojka nie je určená na to, aby bola stále stlačená. Každá sekunda takéhoto zaťaženia skracuje jej životnosť.“
Časté chyby, ktoré robíme v mestskej premávke
Mestská premávka je náročná nielen pre nervy vodičov, ale najmä pre mechanické časti vozidla. Neustále rozbiehanie, státie na semafore a nízke rýchlosti môžu byť pre spojku a prevodovku hotovým peklom.
Medzi najčastejšie chyby vodičov patrí:
- Nesprávne používanie spojky pri státí.
- Prepínanie medzi režimami na automatickej prevodovke.
- Používanie druhej rýchlosti namiesto jednotky pri rozbehu.
- Ignorovanie správneho používania ručnej brzdy pri rozbiehaní na svahu.
Ako predĺžiť životnosť spojky a prevodovky?
Riadite sa správnymi zásadami? Ak nie, je čas to zmeniť. U manuálu stačí zaradiť neutrál a uvoľniť pedál spojky. Pri automate zase ponechajte vozidlo v režime D, kým sa nepohnete. Tieto jednoduché pravidlá môžu znamenať rozdiel medzi spojkou, ktorá vydrží roky, a tou, ktorú pošlete do servisu oveľa skôr.
Každé auto je špecifické a vyžaduje si iný prístup. Naučte sa správne ovládať svoju prevodovku a šetrite nielen svoje vozidlo, ale aj peňaženku. Nečakajte na to, kým sa ozve mechanik s nevyhnutnými opravami – starostlivosť o auto začína správnym šoférovaním.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Ako vás podcenenie chladiacej kvapaliny môže vyjsť draho
Šmykľavá cesta, šmykľavá pravda: Kto je za škodu zodpovedný?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.