22.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@aljazeeraenglish).
Európsky automobilový priemysel sa ocitol na rázcestí. S príchodom nového prezidenta USA, Donalda Trumpa, visí nad automobilkami hrozba 25-percentných ciel na dovoz áut a dielov. Prezident ACEA, Ola Källenius, upozorňuje, že bez rýchlej dohody hrozí ekonomická vojna s katastrofálnymi následkami pre obidve strany!

Foto: youtube.com/@aljazeeraenglish
Trumpova hrozba: Clá alebo hospodárska prosperita?
Donald Trump, ktorý sa už 20. januára stane 47. prezidentom Spojených štátov, počas svojej kampane otvorene hovoril o zavedení vysokých ciel na tovary z Mexika, Kanady či Číny. Avšak jeho plán nezostal len pri slovách – teraz sa začína dotýkať aj európskych výrobcov automobilov.
Európske automobilky, ako BMW, Mercedes, Volkswagen či Volvo, sa výrazne spoliehajú na americký trh, ktorý pre ne predstavuje najväčší exportný segment v hodnote 40 miliárd dolárov ročne. Naopak, dovoz amerických automobilov do Európy dosahuje iba 9 miliárd dolárov. Ak sa clá na európske autá skutočne zavedú, dôsledky na bilanciu a pracovné miesta by mohli byť ničivé.
Spojenectvo alebo konflikt?
Automobilky v USA nie sú pre Ameriku len dovozcami, ale významne prispievajú k hospodárstvu – vytvárajú pracovné miesta a investujú miliardy. Mercedes, napríklad, zamestnáva priamo aj nepriamo až 80 000 Američanov a vynaložil desiatky miliárd dolárov na rozvoj svojich závodov v USA. Ako poznamenal Ola Källenius, európski výrobcovia sa aktívne podieľajú na vytváraní prosperity v USA.
Preto ACEA, ktorá zastupuje európskych výrobcov automobilov, apeluje na Európsku úniu, aby čo najskôr našla spoločné riešenie s Trumpovou administratívou. Källenius zdôrazňuje, že len dohoda môže zabrániť „eskalujúcej obchodnej vojne“, ktorá by bola katastrofická pre obidve strany.

Foto: youtube.com/@muhammadusamaghani825
Je to len politická hra?
Niektorí odborníci považujú Trumpove clá za politický ťah s cieľom splniť volebné sľuby. Iní však upozorňujú, že americký prezident by mohol zaviesť tarify ako formu nátlaku na Európu v otázkach ekológie a obchodu. Trump už v minulosti kritizoval automobilky, ktoré znižujú emisie namiesto toho, aby zvyšovali výrobu v USA.
Európska únia má teraz len pár dní na to, aby zareagovala, a tlak na rýchle kroky je obrovský. „Tarifná vojna nie je scenár, ktorý by chcel ktokoľvek z nás vidieť,“ upozorňuje Källenius.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Volkswagen pod tlakom: Čína chce nemecké továrne!
Zlodeji našli Achillovu pätu moderných áut: GPS systémy sú bezmocné
SUV, ktoré spája praktickosť s technológiami a pohodlím
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.