27.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars).
Prvýkrát v histórii zatvára automobilový gigant Volkswagen dve svoje továrne v Nemecku. Dôvodom je tlak čínskych výrobcov, ktorí si v Európe razia cestu bez milosti. Čína navyše túto situáciu využíva na plánovaný vstup do srdca nemeckého automobilového priemyslu. Je to začiatok novej éry na európskom automobilovom trhu?
Nemecké továrne pod tlakom: Čo sa stalo?
Volkswagen, jeden z pilierov európskeho automobilového priemyslu, čelí bezprecedentnej výzve. Silný tlak čínskych výrobcov elektrických vozidiel, ktorí si počas posledných rokov podmaňujú európsky trh, núti nemeckého giganta uzavrieť prvé dve továrne vo svojej domovskej krajine – konkrétne v Drážďanoch a Osnabrücku.
Továreň v Drážďanoch, kde sa montuje model ID.3, ukončí činnosť už na konci roka, pričom 340 zamestnancov bude musieť hľadať nové uplatnenie. V Osnabrücku, kde sa vyrába obľúbený model T-Roc Cabrio, je situácia ešte vážnejšia – tu sa pracovne dotkne zatvorenie až 2 300 ľudí, pričom finálne ukončenie prevádzky je naplánované na rok 2027.
Čína nastupuje na scénu: Plán je jasný
Zatiaľ čo Volkswagen zápasí o prežitie, čínski výrobcovia hladko štartujú motory. Ich stratégiou je vyhnúť sa európskym clám na elektrické vozidlá (ktoré môžu dosiahnuť až 45,3 %) tak, že začnú vyrábať priamo v Európe. A kde lepšie začať ako v Nemecku – kolíske automobilového dizajnu a inovácií?
Čínske spoločnosti už prejavili záujem o prevzatie nemeckých tovární Volkswagenu. Podľa zdrojov blízkych čínskemu vláde je cieľ jasný: zvýšiť svoju prítomnosť v jednej z najvýznamnejších automobilových veľmocí sveta. Tento krok by im nielen uľahčil vstup na európsky trh, ale zároveň im umožnil vyhnúť sa vysokým vývozovým nákladom.
Volkswagen v nerovnom boji: Dá sa vôbec zachrániť?
Hoci Volkswagen investoval astronomických 73 miliárd eur do vývoja svojich elektrických vozidiel, očakávaný úspech sa nedostavil. Predaje vozidiel zaostávajú za očakávaniami, čo priamo zasiahlo príjmy spoločnosti. Navyše, tlak zo strany čínskych značiek ako BYD a Nio, ktoré dokážu ponúkať elektrické vozidlá za nižšie ceny, pridáva ďalšie problémy.
Aj keď EÚ plánovala čínsku konkurenciu potlačiť zavedením vysokých ciel, tieto opatrenia nemali na Volkswagen želaný efekt. Namiesto toho sa čínski výrobcovia prispôsobili situácii a našli spôsob, ako obísť prekážky.
Budúcnosť nemeckého automobilového priemyslu: Čo bude ďalej?
Priemysel automobilov je pilierom nemeckej ekonomiky – tvorí približne 3 % HDP krajiny. Avšak čínska expanzia na trhu a oslabenie európskych hráčov môže túto rovnicu čoskoro zmeniť.
Volkswagen zatiaľ k budúcim krokom mlčí, no všetko naznačuje, že rozhodujúcim faktorom bude nové politické vedenie Nemecka, ktoré vzíde z nadchádzajúcich volieb. Obchodné vzťahy s Čínou, ako aj stratégia na ochranu domáceho trhu, budú kľúčové pre ďalší vývoj.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Honda a Nissan spájajú sily: Mitsubishi chce ísť vlastnou cestou
Fotoradary v Európe: Kde ich je najviac a ktorý štát predbehol všetkých?
Tajomstvo nesmrteľných áut: Ktoré značky prejdú viac než 800-tisíc kilometrov?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.