27.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Giulio Benzin).
Šokujúce odhalenia z prostredia Európskej komisie rozpútali búrku naprieč Európou. Peniaze určené na ochranu životného prostredia skončili v rukách neziskových organizácií, ktoré lobbovali za rýchlejší zákaz spaľovacích motorov. Máme tu novodobú demokraciu, kde exekutíva obchádza vôľu volených zástupcov?
Kto stojí za touto kampaňou?
Európska komisia pod vedením Fransa Timmermansa čelí obvineniam zo zneužívania finančných zdrojov z programu LIFE. Tento program, ktorý mal pôvodne podporovať ekologické projekty, bol podľa zistení denníka De Telegraaf použitý na financovanie neziskových organizácií. Tie mali za úlohu lobovať za rýchlejší zákaz spaľovacích motorov a presadzovať „zelené“ riešenia.
Organizácie ako European Environmental Bureau či Transport & Environment (T&E) dostávali milióny eur ako odmenu za to, že presviedčali poslancov Európskeho parlamentu a politických predstaviteľov členských štátov, aby prijímali ambicióznejšie a často nereálne legislatívne návrhy. Výsledkom je nekompromisné preferovanie elektromobilov na úkor alternatív, ako sú syntetické palivá či vodíkový pohon.
Od Dieselgate po kontrolovanú zelenú revolúciu
V roku 2015 otriasol automobilovým priemyslom škandál Dieselgate, ktorý odhalil manipulácie Volkswagenu s emisiami. Táto udalosť spustila lavínu zmien, no zároveň oslabila postavenie automobilovej lobby v prospech environmentálnych organizácií.
Tieto organizácie však nehrali čistú hru. Práve naopak, prostredníctvom finančných injekcií od Európskej komisie cielene šírili iba jednu stranu mince – elektromobilovú budúcnosť. Diesel, benzín či hybridné technológie sa stali nepriateľmi, ktorí museli byť potlačení za každú cenu.
Peniaze od daňových poplatníkov proti ich vlastným záujmom
Najviac zaráža fakt, že celý tento lobbing financovali dane nás, občanov Európskej únie. De Telegraaf uvádza, že neziskové organizácie mali povinnosť preukázať výsledky svojej činnosti – konkrétne minimálne 16 prípadov, kedy Európsky parlament prijal legislatívu v súlade s ich požiadavkami.
Ďalším šokujúcim príkladom je organizácia Deutsche Umwelthilfe, ktorá dostala granty na boj proti dieselovým motorom a financovala kampane uprednostňujúce benzínové taxíky pred dieselovými. Jej aktivity nielenže nerešpektovali ekonomickú realitu, ale dokonca polarizovali spoločnosť a podnecovali konflikt medzi rôznymi skupinami motoristov.
Demokracia, alebo skrytá manipulácia?
Kým príjemcovia týchto peňazí, ako šéf T&E William Todst, obhajujú svoje aktivity ako podporu demokratických princípov a informovanie verejnosti, skeptici hovoria o jednoznačnej manipulácii. Ukazovať verejnosti iba jednu stranu problému, navyše za peniaze daňových poplatníkov, nemá s férovosťou nič spoločné.
Rozpočtový výbor Európskeho parlamentu aktuálne vyšetruje tieto kontroverzné platby a sľubuje ďalšie odhalenia. Bude však táto kontrola skutočne nezávislá? Alebo už dnes vieme jasne, že Európska komisia si vytvorila vlastný systém, ako obchádzať pravidlá?
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Čína na brzde, nemecký Volkswagen v úzkych: Kto sa chopí volantu?
Dovolenka na elektrinu: idylka, ktorá sa môže zmeniť na horor
Trump hovorí stop elektromobilom: Koniec dotácií aj emisných obmedzení!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.