28.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/symbiot).
Európske automobilky čelia zložitej situácii: čínska konkurencia tlačí ceny nadol a nové regulácie EÚ ich nútia k drastickému znižovaniu emisií. Asociácia európskych výrobcov áut (ACEA) však volá po prehodnotení prísnych pravidiel. Brusel ich síce vypočuje, ale na zmiernenie podmienok to zatiaľ nevyzerá. Čo to znamená pre budúcnosť európskeho automobilového priemyslu?
Čína tlačí, Brusel pritvrdzuje: Náročné roky pre európske automobilky
Rok 2024 bol pre európske automobilky výzvou. Čínski výrobcovia zaplavili trh lacnými elektrickými autami a tým oslabili konkurencieschopnosť miestnych značiek. Predaj áut v Európe klesal a situácia sa môže v roku 2025 ešte zhoršiť. Pridajú sa totiž nové výzvy, ako napríklad zavedenie prísnejšej normy CAFE, ktorá upravuje emisie CO2 na úroveň 93,6 g/km.
Prečo je to problém?
Zníženie emisií o 18 % znamená pre výrobcov obrovské náklady na vývoj a technológie. Ak nesplnia limit, čakajú ich pokuty 95 eur za každý gram CO2 nad limit a za každý predaný automobil. A to sú desiatky miliónov eur, ktoré si nikto nemôže dovoliť riskovať.
Pakt zelených sankcií: Automobilky volajú o pomoc
Automobilky sa bránia. ACEA, na čele s prezidentom a CEO Mercedesu Ollom Källeniusom, sa obracia na lídrov EÚ s prosbou o zmiernenie pravidiel. Källenius vyzýva, aby dekarbonizácia bola poháňaná trhom, nie sankciami. Tvrdí, že trh potrebuje realistickejšie pravidlá, ktoré zohľadňujú skutočné možnosti priemyslu.
Čo presne ACEA žiada?
- Flexibilnejšie normy pre znižovanie emisií.
- Regulácie, ktoré posilnia konkurencieschopnosť európskeho priemyslu.
- Spravodlivé obchodné vzťahy s Čínou aj ostatnými trhmi.
- Prehodnotenie pravidiel tak, aby sa z dekarbonizácie stal ziskový „zelený biznis model“.
Brusel počúva, ale neprikývne: Dialóg, nie úľavy
Európska únia potvrdila ochotu rokovať s automobilkami a ďalšími zainteresovanými stranami od konca januára 2025 v rámci tzv. „strategického dialógu“. Cieľom je nájsť spôsob, ako zabezpečiť prosperitu automobilového priemyslu bez toho, aby sa upúšťalo od ambicióznych klimatických cieľov.
„Budeme počúvať,“ odkazuje Brusel, ale zároveň zdôrazňuje, že klíma a sociálne ciele ostávajú prioritou.
Je však otázne, či tento dialóg prinesie konkrétne riešenia, alebo zostane iba na úrovni formálnych diskusií.
Budúcnosť na križovatke: Víťazstvo elektromobility alebo koniec európskeho priemyslu?
Európsky automobilový priemysel je na rázcestí. Na jednej strane je cieľ dosiahnuť uhlíkovú neutralitu do roku 2050, na druhej strane prežitie silných značiek, ktoré tvoria chrbticu európskej ekonomiky.
ACEA pripomína, že priemysel je odhodlaný stať sa ekologickejším, no potrebuje realistické podmienky. Zatiaľ však platí, že prežijú iba tí najsilnejší, ktorí zvládnu balans medzi reguláciami, konkurenciou a technologickým pokrokom.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Európske miliardy na lobbing pre neziskovky: Aby bol rýchlejší zákaz spaľovacích motorov.
Čína na brzde, nemecký Volkswagen v úzkych: Kto sa chopí volantu?
Vidíš len bielu stenu? Ako správne jazdiť v hustej hmle a vyhnúť sa nehodám
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.