29.1.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TechCharge).
Elektromobily sú čoraz výkonnejšie a rýchlejšie, no skutočný pokrok nastáva v oblasti nabíjania. Najnovší zimný test ukázal, že niektoré modely dokážu za 16 minút nabiť energiu na dojazd až 400 kilometrov. Ktoré autá sa osvedčili ako najrýchlejšie a prečo Tesla tentokrát zaostala?
Rekordné nabíjanie: Lotus prekonal všetkých
Predstavte si situáciu: parkujete pri nabíjacej stanici, pripojíte svoje auto a o pár minút odchádzate s dostatočnou energiou na ďalšie stovky kilometrov. Test zimného nabíjania 2025, ktorý uskutočnila Nórska federácia automobilov (NAF), ukázal, že tento scenár je realitou.
Víťazom medzi 24 testovanými elektromobilmi sa stal Lotus Emeya, ktorý dokázal nabiť batériu z 10 % na 80 % za neuveriteľných 16 minút. Počas tohto procesu dosiahol maximálnu nabíjaciu kapacitu 331 kW, čo bolo najviac zo všetkých modelov. Druhé miesto obsadilo Porsche Taycan RWD s časom 19 minút a na tretej priečke sa umiestnil Hyundai Ioniq 5, ktorý to zvládol za 20 minút.
Prečo je rýchlosť nabíjania taká dôležitá?
Výrobcovia elektromobilov sa čoraz viac sústredia na zrýchlenie procesu nabíjania, pretože práve čas strávený pri nabíjacej stanici je jedným z hlavných faktorov, ktoré odrádzajú vodičov od prechodu na elektrické vozidlá. Podľa odborníkov z NAF bude v budúcnosti kľúčové, aby autá dokázali prijímať energiu čo najrýchlejšie, zvlášť na diaľkových trasách.
Moderné stanice s výkonom 350 kW, na ktorých prebiehal test, sú tiež jedným z predpokladov, aby špičkové elektromobily mohli ukázať svoj plný potenciál.
Tesla tentokrát sklamala – kde nastal problém?
Aj keď Tesla patrí medzi priekopníkov v oblasti elektromobilov, v tomto teste sa jej tak dobre nedarilo. Model 3 Long Range RWD potreboval na nabitie od 10 % do 80 % až 32 minút. Hoci počas nabíjania dosiahol špičkovú hodnotu výkonu 226 kW, jeho výkon postupne klesal, čo predĺžilo celý proces.
Podľa experta NAF, Jana Toreho Gjobyho, má Tesla nastavenú stratégiu „rýchly štart“, no neskôr krivka výkonu výrazne klesá. To môže byť problém pre vodičov, ktorí chcú efektívne využívať čas na cestách.
Na druhej strane sklamal Peugeot E-3008
Zatiaľ čo niektoré modely excelovali, iné doslova prepadli. Peugeot E-3008 potreboval na rovnaký proces až 46 minút, pričom dosiahol špičkový výkon iba 126 kW. Tento výsledok bol hlboko pod očakávaniami, keďže podľa údajov výrobcu by mal zvládnuť až 160 kW.
Peugeot zároveň zaostal aj v zimnom teste dojazdu, kde odchýlka od homologovaných údajov WLTP dosiahla až 32 %. „Výsledky boli tak zlé, že sme uvažovali, či nenastala chyba,“ komentoval Gjoby.
Rýchle nabíjanie je budúcnosťou elektromobility
Testy ako tento ukazujú, že elektromobily napredujú nielen v dojazde, ale najmä v efektivite nabíjania. Pre vodičov to znamená menej času stráveného na nabíjačke a viac času na cestách. Rýchlosť nabíjania je teraz jedným z hlavných parametrov, na ktoré sa výrobcovia sústreďujú, a výsledky ako týchto 16 minút od Lotusu dokazujú, že budúcnosť elektromobility je sľubná.
Ak máte chuť, hlasujte v našej ankete.
Redakcia Auto trendy.
Odporúčané články:
Elektrická alternatíva za prijateľnú cenu? Sandero to sľubuje!
Dovolenka na elektrinu: idylka, ktorá sa môže zmeniť na horor
Za 7 500 € premeníte svoj diesel na hybrid. Zázrak technológie alebo zbytočný luxus?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.